Meny

For all del ikke gjør dette på julebordet

UFORMELL: Julebordet er ikke et jobbmøte, men det er likevel mange ting du burde unngå å gjøre. FOTO: Thinkstock.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Verken blunking, grafsing eller jobbsamtaler hører hjemme her.

Det er den tiden på året igjen - årets julebord med jobben står for døren.

For mange betyr dette årets eneste - kanskje bortsett fra en og annen lønningspils - kveld da man kan hygge seg i sosiale samvær og slå ut håret med gode kolleger og samarbeidspartnere.

Men fest med jobben og fest med vennegjengen er to forskjellige ting - og dessverre er det mange som bommer stygt  - og ender opp med både fyllenerver og å måtte tilbringe de neste par ukene som kontorets snakkis. Det er mange fallgruver når du skal på julebord og feste med sjefer og kolleger. Slik unngår du dem:

Trenger ikke oppføre deg som om du er i møte

Julebordet er ikke jobb, og det skal være en både hyggelig og sosial anledning.

- Ingen forventer at du skal oppføre deg som om du var i et møte, forklarer kommunikasjonsdirektør Anne-Stine Talseth hos Adecco til Kvinneguiden.

- Det er absolutt lov å slippe seg litt løs på julebordet, men hva som er "innafor" når det gjelder både drikking og oppførsel vil alltid avhenge litt av miljøet på arbeidsplassen der du jobber.

 

IKKE SNAKK JOBB: Spar jobbsamtalene til kontoret. FOTO: Thinkstock IKKE SNAKK JOBB: Spar jobbsamtalene til kontoret. FOTO: Thinkstock


Talseth forklarer at hos noen bedrifter er julebordet en ganske så formell middag, mens det andre steder er full fest.

- Her må man rett og slett vurdere hvor man jobber og hva som vil regnes som akseptabelt. Men for de aller fleste skal man kose seg og ha det gøy på denne årlige festen, men uten at man glemmer å ha i bakholdet at man faktisk skal møte disse folkene igjen på kontoret mandags morgen.

Etiketteekspert, TV-personlighet og foredragsholder hos Dannelse.no Reidar Helliesen er enig:

- Intensjonen med julebordet er å spre god harmoni på arbeidsplassen og blant kolleger, skape en behagelig atmosfære og nyte et tiltalende måltid uten at man skal være like seriøs som man er på kontoret.

Les også: Julebord: Vil du bli apen alle ler av?

Helliesen mener det er et godt råd å bare senke skuldrene.

- Det aller viktigste jeg råder folk til når det gjelder den sosiale julebord- og festsesongen er rett og slett å finne frem til en positiv innstilling, har Helliesen tidligere uttalt til Klikk.no.

- Mange lar seg stresse av både en hektisk timeplan i desember måned, og også av det at man må omgås kolleger i en mer sosial setting enn til daglig. Da er det beste du kan gjøre å bare senke skuldrene noen hakk og prøve å bare nyte kvelden.

Unngå seriøse samtaler om jobb

Det kan være fristende å ta tak i Marit fra markedsavdelingen for å snakke om e-postene dere utvekslet forrige uke, men julebordet er ikke arenaen mener ekspertene.

- Julebordet er en uformell setting, og dermed hører ikke alvorlig jobbprat hjemme her, forklarer Talseth.

- Samtaler du ikke kunne eller ville hatt i køen til salatbaren i kantina, hører heller ikke hjemme på julebordet.

Har du en konflikt med noen, eller en uenighet, er heller ikke julebordet anledningen til å ta det opp mener kommunikasjonsdirektøren.

-  Det kan kanskje være lurt å styre litt unna nettopp den personen - i tilfelle dere får lyst til å diskutere saken, råder Talseth.

VÆR OBS PÅ MILJØET: Noen julebord er en formell middag mens andre er full fest. Du må oppføre deg deretter slik at du unngår en flau dag på kontoret på mandag. FOTO: Thinkstock VÆR OBS PÅ MILJØET: Noen julebord er en formell middag mens andre er full fest. Du må oppføre deg deretter slik at du unngår en flau dag på kontoret på mandag. FOTO: Thinkstock

- Det samme gjelder samtaler om penger. Lønnsamtaler eller karrieresamtaler hører heller ikke hjemme her.

En tommelfingerregel det kan være greit å følge når det gjelder samtaler som bør finne sted på julebordet er følgende:

- Det er en dårlig strategi å sende mail uken etter der det står "jeg vil gjerne følge opp det vi pratet om på julebordet..." råder Talseth.

- Om du er i tvil om det passer seg å snakke om, dropp det, og vent til dere er tilbake på kontoret. Da er du i alle fall på trygg grunn.

Ljungquist Marstrander minner også om at julebordet ikke er en arena hvor man skal ta opp saker en er misfornøyd med, eller baksnakke noen.

- Ikke diskuter lønn, ansettelser  eller ledelsen her. Man vet aldri hvem som får dette med seg eller hvordan mottakeren reagerer på dette. Det er heller ikke smart å komme frem med ideer eller forslag til endring med mindre man er bedt om det.

Pass på språk, antrekk og kroppskontakt

Det kan være lett å bli litt for snakksalig og taktil når skuldrene har senket seg og drikkebongene sitter løst. Men å holde en viss kontroll på både hvordan man oppfører seg i kontakt med kolleger og sjefer og hva man snakker om, er absolutt å anbefale for julebordsesongen.

- Pass på mengden alkohol som inntas, både i forkant om man tar en drink før festen er i gang, og også under selve julebordet, råder karriererådgiver ved Karrierehuset, Mette Ljungquist Marstrander.

- Det er første bud: Ikke drikk for mye. Det er ingen god ide å svekke evnen til å kommunisere, da dette er noe av det viktigste du gjør på julebordet.

Når det gjelder hva man skal ha på seg på julebordet, er jo kleskoden som regel langt lettere å knekke for menn.

- Dress er vel det vanligste, forklarer Ljungquist Marstrander.

- Kvinner bør tenke etter hva man har på seg og velge bort kjoler som er for korte og utringninger som er for dype. Tenk på at du vil fremstå profesjonell her også, på samme måte som du gjør på jobb.

Karriereeksperten minner også på at man skal holde seg innenfor alles intime og personlige sfære.

- Du skal ikke begynne å klappe folk i håret, klemme eller ta mer på dine kolleger enn du vanligvis gjør på jobb.

Helliesen er enig:

- Vær litt varsom med kroppskontakt som faller litt utenfor håndtrykk og en kjapp klem, råder etiketteeksperten.

- Dessverre er det slik at både blunking, krafsing og klåing forekommer mye i denne sesongen, og både single og også gifte personer skrur flørtingen opp noen hakk.

Helliesen mener man fint kan både gi og være komfortabel med å ta mot komplimenter når man er på julebord med kolleger, men at man burde tenke seg om to ganger før man blir mer fysisk enn en vennlig klem.

- Språk og kroppskontakt skal ikke kunne misforstås, råder eksperten.

- Gode håndtrykk, ekte klemmer og elegante kommentarer er fint, og kan ikke tolkes til å bety noe annet. Vær smilende, blid og høflig, det kommer du langt med.

Hold følelsene i sjakk

Alkohol kan få både tunga og følelsene på glid, det har mange - ofte smertelig - erfart. Men sørg for å ha en viss kontroll på julebordet likevel.

- Førjulstiden er en slitsom tid, og dette kan også bidra til at følelsene sitter litt løst når vi endelig kommer oss på julebordet, forklarer Talseth.

- Men vær varsom. Julebordet og kolleger du tilbringer arbeidsdagen med er ikke stedet for voldsomme følelsesutbrudd.

Det samme gjelder om man er i dårlig humør selv.

- Er humøret dryppende tungsindig, bør en sørge for at det ikke ”smittes” over på andre, advarer Helliesen.

- Det er god takt og tone at vi fokuserer på hyggelige og positive ting på denne typen sammenkomster.

Etiketteeksperten mener man også bør passe på hva man snakker om - og at ikke nettopp samtaleemnene setter følelsene for mye i sving.

- Visse samtaleemner skal man nok være forsiktige med, bekrefter Helliesen.

- Unngå derfor samtaleemner som kan føre til usikkerhet eller stor uenighet, som politikk, økonomi eller barneoppdragelse.

Pass på dette om du er ny på jobben

Om du er kontorets "fersking" og ikke har vært på julebord med jobben før, ja så kan det lønne seg å holde litt igjen.

- Om du er usikker på hvor "stivt" julebordet er, kan det være greit å være litt mer tilbakeholden, i alle fall til å begynne med, råder Talseth.

- Da trenger ikke du være den som drar igang drikkeleker, eller tar første runde med shots. Er du i tvil om noe er greit, så å la være.

Kommunikasjonsrådgiveren mener det er greit å la andre, mer erfarne kolleger, legge føringen.

- Uansett er det alltid lurt å være obs på at du er en i jobbsammenheng, selv om det er uformelt.

Og skulle du bomme litt på oppførsel, kleskoder eller etikette, er det bare en ting å gjøre dagen derpå når du kommer inn på kontoret.

- Be om unnskyldning til den eller de det gjelder, råder Talseth.

- Dette gjelder om du våkner opp med en dårlig følelse, for enten noe du har sagt eller gjort. De fleste kan kjenne seg igjen i å ha gjort en feil, og da er det alltid veldig ryddig å ta det opp direkte, så blir man stort sett ferdig med ting.

Det er faktisk verre å ikke si noe.

- Da kan kanskje kollegene dine tro at du synes det var helt greit, forklarer Talseth.

- Og husk også at dersom du er ny, så er julebordet også en kjempefin anledning til å bli kjent med folk i en annen setting. Pass på at du bruker sjansen til å prate med folk du kanskje ellers ikke prater så mye med.

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus