Meny

Usikker på julegaven? Husk byttelapp!

HUSK BYTTELAPP: Sliter du med å finne riktig gave? Fortvil ikke, for om du husker å få med byttelapp kan mottakeren av gaven bytte til noe som passer bedre om du skulle bomme helt. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er ikke lett å treffe blink med julegavene. En byttelapp er en grei forsikring om at mottakeren kan få noe han eller hun faktisk ønsker seg.

De fleste butikker har tradisjon for stor velvilje når det gjelder bytting av julegaver. Men det finnes unntak.

– Bytte er ikke noe man har rett til etter loven. Derfor er det viktig å få med byttelapp. Men man bør være oppmerksom på at disse ofte har en begrenset tidsfrist, sier direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, Ingeborg Frønes, til NTB.

Man kan også ta vare på kvitteringen, men byttelapp er det beste, sier Frønes og minner samtidig om at hvis noe er feil ved varen, har man uansett rett til å reklamere.

Les også: Nå bør du bruke opp gavekortene

Vekst i julehandelen

I år kommer vi til å bruke rekordmye på julegaver, ifølge Hovedorganisasjonen Virke, som har anslått en vekst i julehandelen på rundt 5 prosent. For første gang vil vi trolig runde 10.000 kroner per person med god margin i desember, viser anslagene.

God lønnsvekst og lav rente gir utslag på julestatistikken. Særlig på kjøp av elektronikk, leketøy, klær, smykker og plater kommer kredittkortene til å gå varme, mener ekspertene.

Rause ordninger

Hvert år får Forbrukerrådet henvendelser fra folk som ikke får byttet julegavene sine.

– Det handler ofte om at man ikke har tatt vare på byttelappen og ikke har kvitteringen, sier Frønes.

Det er opp til butikken å bestemme hvor lenge en vare kan byttes etter at den er kjøpt. Variasjonen er stor – alt fra to dager til flere måneder. Med andre ord er det lurt å sjekke fristen der du handler.

Mange er tidlig ute med julehandelen, og derfor forlenges ofte fristen for julegaver.

Les også: – Bytterett er å regne som en service fra butikkene

Vanskelige byttevarer

Det er også viktig å være klar over at ikke alle varegrupper er like lette å bytte, påpeker Frønes.

– Undertøy er en typisk vare det kan være vanskelig å bytte. Her må man sørge for at varene er ordentlig forseglet, sier hun.

Også geografien kan bli en liten utfordring. Hvis tante Agnes i Oslo er usikker på hva hun skal gi til nevøen i Tromsø, bør hun sjekke i butikken hvor varen kan byttes.

– Hvis man er usikker på om gaven faller i smak, er det lurt å kjøpe den i en kjede med butikker i flere byer, sier Frønes.

Kjøper du gaver på salg, gjelder ofte andre bytteregler. I mange butikker faller bytteretten helt bort for salgsvarer.

Les også: Lær barna å takke

Internett og angrefrist

Det blir stadig vanligere å handle på internett, der man har angrerett, noe man ikke har ved kjøp i vanlige butikker – selv om mange kleskjeder har innført åpent kjøp i opptil 30 dager.

Angreretten gjelder for kjøp på nettet, på postordre, ved messesalg og dør- og telefonsalg.

Ved slikt direktesalg skal det følge med et angrefristskjema som gir deg rett til å angre innen fjorten dager. Dersom et slikt skjema ikke er vedlagt forsendelsen, har du hele tre måneder på deg til å angre.

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus