Forsket på barnetegninger:Kan barnets tegninger si noe om fremtidig intelligens?
Britiske forskere mener å ha funnet en sammenheng mellom barns tegninger når de er fire år gamle, og intelligensnivået ti år senere.
- Funnene våre er interessante, men de betyr ikke at foreldre trenger å bli bekymret dersom barnet deres tegner dårlig, sier psykolog Rosalind Arend, som har ledet studien, i en pressemelding sendt ut i forbindelse med offentliggjøring av studien i høst.
Det er psykologer ved King’s College i London som gjennomførte forskningsprosjektet. Studien omfattet over 7 752 tvillingpar, både eneggede og toeggede, altså til sammen 15 504 barn. Studien er publisert i psykologitidsskriftet Psychological Science.
Da barna var fire år gamle, ble de bedt om å tegne et barn. Psykologene analyserte barnas tegninger, og ga tegningene poeng på en skala fra 0 til 12 etter hvor mange korrekte kroppsdeler og detaljer tegningen inneholdt.
For eksempel ville en tegning med to bein, to armer, en kropp og et hode, men ingen ansiktstrekk som øyne, nese og munn, få 4 poeng.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBarna tok i tillegg en rekke verbale og ikke-verbale intelligenstester. Først da de var fire år gamle, og så ti år senere, da de var blitt 14.
Overrasket
Funnene fra studien viser at barn med høy poengsum på tegningene sine, også scoret høyere på intelligenstestene.
Ikke bare da de var fire år, men også og da de var 14. Det overrasket forskerne.
Funnene er moderate, og selv om forskerne bak studien anser resultatet som interessant, understreker de samtidig at det er mange faktorer som spiller inn for barns intelligens.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenForeldre bør derfor ikke fortvile dersom fireåringen ikke er spesielt flinke til å tegne. Det trenger nemlig ikke ha noe å si.
- Evnen til å tegne bestemmer ikke intelligens. Det er uendelig mange faktorer, både genetiske og miljømessige, som påvirker intelligens senere i livet, sier Rosalind Arend i pressemeldingen.
Artikkelen fortsetter under annonsenLyst til å ta vare på barnas tegninger på en morsom måte? Her er syv geniale tips!
Skeptisk
- Intelligenstesting av barn er jeg generelt veldig skeptisk til, sier Nina Scott Frisch, førsteamanuensis ved seksjon for kunst og håndverk ved Dronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning.
Hun mener det kan settes altfor mange spørsmålstegn ved slike intelligenstester til at forskerne kan konkludere når det gjelder barns utvikling.
- Det er ikke så enkelt. Men det nyere forskning har vist er at det vi før trodde bare var rabling og kruseduller, ofte er en intensjonell tegneprosess. Barnets rabling er, mye tidligere enn vi har antatt, et forsøk på å fremstille noe bestemt, på å fortelle noe. Det er bare vi som ikke ser det, sier hun.
IKKE BARE RABLING: Barnets kruseduller kan være et forsøk på å fremstille noe bestemt, på et langt tidligere tidspunkt enn man tidligere har trodd. © Foto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsenLærer av hverandre
Tegneprosessen kan ofte være en måte å fortelle historier eller formidle mening på, mener Nina Scott Frisch.
- Mange barn synger, forteller og tegner samtidig. Ofte sitter de sammen og tegner, og nyere forskning viser at de lærer å tegne av hverandre, sier hun.
Artikkelen fortsetter under annonsen- Har tegning en verdi utover sin egenverdi?
- Ja, helt klart. Tegning kan være en visualisering av det du tenker, og en prosess du kan se på etter at du er ferdig. Barnet kan se sine egne visuelle tankespor, sier hun.
Tegning en inngangsport til å skrive
De siste årene har flere forskere sett på sammenhengen mellom tegning og det å lære seg å lese og skrive. Ikke bare kan tegning ses på som en inngangsport til å lære seg bokstaver, men mye tyder på at det å tegne oppøver en sans for detaljer.
Resultatet fra enkelte mindre studier kan tyde på at barn som tegner en historie før de skal skrive den, skriver lengre og mer detaljerte fortellinger med bedre setningsoppbygging enn når de ikke tegner først.
- Dette er et veldig spennende område med overganger som er relevante å fokusere på, sier Scott Frisch.
Les også:
Kjennetegn på særlig begavede barn