H&M selger klær til voksne kvinner i «barnestørrelse»

– ABSURD: – Med størrelse 32 snakker vi om en størrelse som er under det de bruker på catwalken og det sier ganske mye, mener førstelektor Runi Børresen som er ekspert på kroppsbilde og spiseforstyrrelser. Foto: AP Photo/ Adrian Schmidt / NTB scanpix
– ABSURD: – Med størrelse 32 snakker vi om en størrelse som er under det de bruker på catwalken og det sier ganske mye, mener førstelektor Runi Børresen som er ekspert på kroppsbilde og spiseforstyrrelser. Foto: AP Photo/ Adrian Schmidt / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Klesgiganten har begynt å føre størrelse 32. Den har en livvidde som er smalere enn livvidden til H&Ms barneklær beregnet på 9-10-åringer. – Absurd, mener forsker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I H&Ms butikker i Danmark kan man nå finne dameklær ned i størrelse 32, noe som har skapt reaksjoner, melder dansk TV2.

Størrelsen er også å finne i H&Ms norske nettbutikk fra denne sesongen, bekrefter kleskjeden overfor ABC Nyheter.

Undersøker man størrelsesguidene på H&Ms nettsider, ser man at livvidden for den minste damestørrelsen er 60 centimeter, noe som er litt smalere enn livvidden på kjedens barneklær i størrelse 9-10 år (61-61,5 cm.).

– Det blir helt absurd. Voksne kvinner skal ikke normalt bruke barneklær. Det finnes noen få kvinner som er petit fra naturens side, men det gjelder veldig få nordiske kvinner. Og selv de kvinnene som er veldig små og tynne fra naturens side, bruker litt mer enn en 9-årings størrelse, sier førstelektor Runi Børresen ved Høgskolen i Vestfold og Buskerud til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Førstelektor Runi Børresen sier særlig unge jenter er opptatt av størrelser, og at det gir status å passe inn i de minste størrelsene. Foto: HiVBFørstelektor Runi Børresen sier særlig unge jenter er opptatt av størrelser, og at det gir status å passe inn i de minste størrelsene. Foto: HiVB

– Med størrelse 32 snakker vi om en størrelse som er under det de bruker på catwalken - og det sier ganske mye, fortsetter hun.

– Status å komme inn i minste størrelse

Førstelektoren som er ekspert på kroppsbilde og spiseforstyrrelser, forteller at særlig unge jenter er opptatt av størrelser.

– De er opptatt av å komme inn i de minste størrelsene. Trenden er at dette er noe man skal ønske, som gir status, at det er misunnelsesverdig om man greier å komme inn i de minste størrelsene. Men for friske, normale jentekropper er det helt riktig ikke å komme inn i disse størrelsene, sier Børresen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Skal alt på kvinnen strammes, skiftes ut, poleres og blekes

– Tror det er sånn man skal se ut

Også leder i Redd Barnas ungdomsorganisasjon PRESS reagerer på utviklingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Man ser jo at størrelsene blir mindre og mindre. Det har med kroppsfokuset å gjøre, hvor man skal være mindre og mindre. At noen som handler voksenklær hos H&M nå finner størrelse 32, skaper et press om at det er sånn man skal se ut, sier Andrea Sjøvoll til ABC Nyheter.

Andrea Sjøvoll Leder i Press mener størrelse 32 skaper et press om at det er slik man skal se ut. Foto: Press.noAndrea Sjøvoll Leder i Press mener størrelse 32 skaper et press om at det er slik man skal se ut. Foto: Press.no

Hun mener det bidrar til å presse grensene for hvor langt man kan gå.

– Idealet blir tynnere og tynnere og verre og verre, sier Sjøvoll.

Runi Børresen bruker prinsesse Diana som eksempel for å illustrere hvordan idealet endrer seg.

– På 1990-tallet var målet for mange å bruke samme størrelse som prinsesse Diana. Hun hadde en «size 10» som tilsvarer størrelse 38. I 1993 var det målet, for da var det lite. Men grensene flyttes hele tiden. Det er det som er bekymringsfullt. Det psykologiske; at man føler seg for stor og feil når man faktisk har en helt normal kropp, sier forskeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Klesgigant beklager å ha forvridd kvinnekroppen

– Kundene ønsker bredt utvalg

Presseansvarlig Kristin Fjeld i H&M Norge forklarer at klær i størrelse 32 er nytt i nettbutikken denne sesongen i det generelle utvalget for dame. Også størrelse 46 er kommet inn i det vanlige utvalget på nett, mens det finnes enda større størrelser i det kjeden kaller for H&M +. I de fysiske butikkene går utvalget fra 34-54.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– H&M tilbyr mote for alle anledninger og til mange ulike kunder. Vi er et globalt selskap og ønsker tilby størrelser som passer kunder i alle våre 54 marked. Mennesker er skapt forskjellig og gjennom å lytte til kundene våre vet vi det er et ønske om et bredt utvalg av størrelser. For å imøtekomme dette går størrelsene våre fra 32 til 54. Vi ønsker å tilby alle våre kunder et bredt utvalg av produkter i ulik stil og størrelser, for å gjøre det mulig for alle å finne sine favoritter, skriver Fjeld i en e-post til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Normalt slanke kvinner må kjøpe XL

Børresen kjøper ikke argumentet med at man må tilby størrelse 32 for å dekke hele skalaen. Hun mener det er tilstrekkelig at skalaen går fra 34 og oppover.

– Det har blitt en motesak å lage så små størrelser som mulig. Det er et stort problem. Jeg tror de størrelsene vi har er bra nok. Klær til alle burde være målet, mener Børresen som sier det uansett ikke er slik lenger at naturlig små kvinner må handle på barneavdelingen.

Hun minner om at samtidig som det dukker opp stadig flere voksenklær i veldig små størrelser, så blir klærne i størrelsene forbrukeren allerede kjenner også mindre.

– Det er ikke bare at de lager størrelser som er veldig små, men alle størrelsene blir også mindre. Nå har det blitt slik at helt normalt slanke kvinner må bruke XL, for eksempel.

– Det er problematisk fordi det gir noen assosiasjoner for kjøperen. Den følelsen av å måtte kjøpe L eller XL, det ligger i det at man er stor eller for stor. De fleste ønsker ikke å bli betegnet som store, sier førstelektor Runi Børresen ved Institutt for menneskerettigheter, religion og samfunnsfag, Høgskolen i Buskerud og Vestfold, til ABC Nyheter.

Børresen var nylig ute og kritiserte en sexy kreftkampanje, som hun mener sender ut feil signaler til unge jenter.