Meny

Her er høstens matnyheter

FRYST OMELETT: Nå kan du få fryst omelett, i 5-pakk og to smaksvarianter. Kan varmes, eller spises tint og kald. Foto: NORTURA

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

15. september kommer det hundrevis av nye matvarer i hyllene.

Tre ganger i året ryddes hyllene i dagligvarebutikkene for å gjøre plass til nye produkter: Det er i februar, mai og september.

Totalt sett er det gjerne snakk om et tusentalls «nye» varer hver gang, men du skal være oppmerksom på at det ikke nødvendigvis er snakk om tusen fullstendig nye varer, som lanseres. Ofte er det kun snakk om relanseringer, pakningsendringer og ny design.

Sesongvarer er også noe som går jevnlig inn og ut av sortimentet, og selv om det blir presentert som en nyhet så hadde du den kanskje til middag på samme tid i fjor.

Øverst i saken kan du se noen av nyhetene som kommer i butikkene til 15. september. Noen av dem har muligens også blitt sniklansert, og du har kanskje allerede sett dem i butikken.

Les også: Stor test av karbonadedeig

Høstens nyheter

Blant høstens nyheter finner vi ferdige omeletter fra Prior, som du altså kan ta rett ut av fryseren. Du kan varme den eller bare spise den ferdig tint, og produsenten sier den skal passe godt for eksempel i matpakken.

For noen år tilbake prøvde Prior seg på en litt annen omelettvri, ferdig pisket omelettrøre på kartong. Vi testet det dengang, og var ikke veldig imponert.

Dette produktet ble også tatt ut av sortimentet, noe som skjer med produkter som ikke selger godt nok.

Les også: Ikke sluk mat-løgnene

Butikkjedenes egne merkevarer

I tillegg til de klassiske merkevareprodusentene, har også de ulike matkjedene sine egne produkter, som bransjen kaller «egne merkevarer». Dette er for eksempel Coops «Smak forskjellen»-serie og Rema 1000 sin «Norsk NÅ»-serie.

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, forteller til Dinside at de har 92 nylanseringer nå i høst.

- Hovedsatsingene er på Smak forskjellen, hvor vi ser at kundene etterspør sunne høykvalitetsvarer - og at vi tar med en del av grillsuksessene våre videre ut i vinteren, sier Kristiansen.

20 av kjøttproduktene fra grillserien flyttes over i helårssortimentet hos Coop, blant annet spareribs og urtemarinert fårefilet.

– Det er svært uvanlig at så mange sesongvarer flyttes over i helårssortimentet, men disse produktene har solgt usedvanlig bra, så det er tydelig at de virkelig har slått an hos kundene våre, sier Hege Berg-Knutsen, ansvarlig for egne merkevarer hos Coop.

– Dessuten går det faktisk an å grille året rundt, det er det flere og flere som oppdager, sier hun.

Les også: Enhver.no sjekker prisene for deg

Det skal være sunt

Februarslippet av dagligvarer er tradisjonelt preget av sunne tankebaner etter julefråtsingen. Men også nå i høst ser bransjen at sunnhetstrenden fortsetter. Flere av aktørene Dinside har vært i kontakt med, kan fortelle om produkter som kommer som følge av fokus og etterspørsel etter sunne matvarer. Prior kommer for eksempel med skinnfrie kyllinglår i stekepose - som de sier gjenspeiler et forbrukerbehov og økende fokus på sunn og proteinrik mat.

Coop forteller om økt etterspørsel etter sunne kvalitetsvarer, og kommer med flere produkter der innenfor sin egen merkevare «Smak forskjellen». Og Fjordland forteller at de har økt mengden grønnsaker i 11 av sine ferdigmiddager.

Selv innenfor tradisjonelt usunne matvarer har de fokus på sunnhet.

– Vi vet vi at mange ønsker å være bevisste på hva de får i seg, selv om de ønsker å kose seg litt ekstra. I dette lanseringsvinduet kommer vi derfor med flere produkter med en litt sunnere ernæringsprofil. Nye Crisps er en serie bølgechips fra KIMs som er laget av fullkorn, og har et lavere kaloriinnhold og lavere andel fett enn tradisjonell chips, forteller Marthe Bogerud Schomacker, senior kommunikasjonsrådgiver i Orkla Confectionery & Snacks Norge.

Les også: Tenk deg om før du blindt følger alle kjøkkentriks

Kine Søyland i Norgesgruppen bekrefter også trenden om sunne matvarer.

– Det vi kanskje ser aller best nå, er at nå begynner vi å kunne se praktiske konsekvenser av ønsker hos forbruker, om sunnhet, økologisk mat, mindre salt. Nå begynner vi å se at leverandørene har tatt fatt i dette. Produktutvikling tar jo litt tid, og det er således et etterslep der, men nå begynner vi å se at de overordnede trendene gjør seg gjeldende i produktene. Det er sunnere nyheter eller sunnere varianter av allerede eksisterende produkter, sier Søyland til Dinside.

– Det er fortsatt en trend at ting skal være kjapt og lettvint, det er både mat i farta og raske middager - den trenden lever i beste velgående. Vi ser også at leverandørene har lyttet til forbrukerne som ønsker seg valgmuligheter i forhold til premiumprodukter, sier Søyland videre.

Les også: Testvinneren er som snacks, testtaperen smaker mugg

Når noe nytt skal inn, må noe annet ut

GOURMETMAT: Kråkeboller er blitt gourmetmat. Den spises rå, og rognen er levende når den tas ut og serveres. (Foto: Troms Kråkeboller/Bent Raanes Sørensen)GOURMETMAT: Kråkeboller er blitt gourmetmat. Den spises rå, og rognen er levende når den tas ut og serveres. (Foto: Troms Kråkeboller/Bent Raanes Sørensen)

Når hundrevis av nye varetyper skal inn, betyr det også at noe må ut av hyllene. Det som tas ut av hyllene, er selvsagt produkter som ikke har solgt godt nok.

Det er imidlertid ikke alle aktørene innenfor dagligvarebransjen som har like stor åpenhet rundt hvilke produkter som fjernes fra hyllene, som de er når det kommer til nyhetene som skal inn i butikkhyllene.

Blant produktene som forsvinner, er for eksempel Fjordland Express thai kyllinggryte, som heller ikke fikk veldig gode skussmål da Dinside smakstestet nyhetene innenfor ferdigmiddager i vår. Det er selvsagt også mye annet som forsvinner, dette kan du lese mer om i en senere artikkel på Dinside.

Har du tips til produkter som du ser har forsvunnet fra hyllene? Tips journalisten eller skriv det i debatten nedenfor.

Les også: Smakstest av ferdigmiddager

Kråkeboller og lokalprodusert øl

KRÅKEBOLLER I BUTIKK: Sea Urchin Farm kultiverer Drøbakkråkeboller på Finnøy i Ryfylke. Produsenten lover at de vil være til salgs i spesialforretninger i de store byene i høst. (Foto: Sea Urchin Farm)KRÅKEBOLLER I BUTIKK: Sea Urchin Farm kultiverer Drøbakkråkeboller på Finnøy i Ryfylke. Produsenten lover at de vil være til salgs i spesialforretninger i de store byene i høst. (Foto: Sea Urchin Farm)

Innovasjon Norge forteller i en pressemelding at kråkeboller og lokalbrygget øl er to av høstens store trender. Kråkeboller skal være luksusmat på linje med gåselever, fordi det kun er 15-20 gram spiselig innhold per kråkebolle.

De fleste har vel sett kråkeboller i sjøen langs kysten, og du kan spise både den røde og den grønne kråkebollen, som er de vanligste i Norge, men den røde skal ifølge kjennere ikke smake spesielt godt. Det finnes oppdrettsanlegg som kultiverer kråkeboller i Norge, og det er kanskje disse du vil møte på matbordet i høst. Men det er kanskje mer mat for gourmetrestauranter.

Lokalbrygget øl har vært på sterk fremmarsj en god stund, og denne trenden skal altså fortsette.

Se Dinsides ølskole: Slik får du ølet til å smake best mulig

Og hvit geitost i stedet for brun.

Alle nyhetene kommer samtidig

Vareslippet er felles for hele bransjen, og tidspunktene for dette er regulert i en egen standard, satt av bransjen selv.

Noe av bakgrunnen for de felles datoene for produktslipp, er å bidra til færre tomme hyller, og for å unngå unødvendige kostnader, retur og «ukurans», det vil si varer som ikke kan brukes.

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus