Hvor mye ekstra betaler du for emballasjen?
Vi har sjekket priser på frukt og grønt - med og uten emballasje.
Familien Holms engasjement i sosiale medier førte nylig til at Bama nå skal slutte å selge purre innpakket i plast.
Men det er langt flere produkter enn purre som er bortimot umulig å få tak i, uten plastemballasje rundt.
Hvorfor er det slik - og er det mer lønnsomt å kjøpe varene i løsvekt?
Ja, viser vår prissjekk.
Dobbel pris
For å sjekke om den medfølgende emballasjen gir høyere priser på frukt og grønt, har vi tatt en tur i dagligvarebutikkene. Der har vi sammenlignet priser på produktene i løsvekt med ferdig innpakkede varer.
Å sjekke dette viste seg å være utfordrende, nettopp fordi det er vanskelig å finne tilsvarende produkter både innpakket i to lag plast, og i løsvekt. Vi fant tilslutt frem til seks eksempler på like produkter som vi kunne sammenlikne.
Ikke overraskende er produktene med emballasje dyrere - i samtlige seks tilfeller. Noen ganger koster de over dobbelt så mye per kilo.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenStørst var prisforskjellen på chili. Men også nypoteter kostet langt mer i 1,5 kilos pose enn i løsvekt, selv om begge var fra samme opprinnelsesland.
I tabellen under kan du se samtlige priser vi har innhentet
Både stykkpriser og pris for produkter i flerpakninger, har vi regnet om til pris per kilo.
Hvor mye rogn er det egentlig i kaviaren?
Derfor er det dyrere
Vi har spurt Bama om årsaken til de relativt store prisforskjellene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenGir bedre holdbarhet
I tillegg til prisforskjellene, er Dinsides erfaring etter å ha vært innom flere dagligvarebutikker, at en god del frukt og grønnsaker kun er å få kjøpt i større forpakninger og ikke i løsvekt.
Hanne Linnert sier at dette i hovedsak skyldes to ting:
At det er snakk om små produktgrupper med lav omløpshastighet, hvor det er et relativt stort svinn, og dessuten at emballasjen hindrer uttørring og forlenger holdbarheten, smaken og kvaliteten på produktet.
Hun understreker og at det er den enkelte kjedekunde som fastsetter sortimentet de ønsker å tilby sine lokale kunder.
Les også: Her er vårens dagligvarenyheter