Meny

Den ene pølsa har tre ganger så mange kalorier

BOMBE: Det spiller en stor rolle hva slags pølse og tilbehør du velger. Pølsemåltidet til venstre har tre ganger så mange kalorier som wienerpølsa med tilbehør til høyre. FOTO: Martin Jansen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sjekk hva du bør velge på bensinstasjonen.
Kalorier i pølser fra bensinstasjonen

Finn ut hva måltidet inneholder.

Kalorier i en pølse

Wienerpølse: 141
Ostepølse: 174
Krydderpølse: 154
Ostepølse med bacon: 350
Hamburgergrill: 214
Løkpølse: 303

Kalorier i en lompe eller ett brød

Pølsebrød (Hatting): 135
Lompe (Aulie): 45

Kalorier i 20 gram tilbehør

Stekt løk (Hoff): 19
Rå løk: 6
Agurkmiks (Nora) : 17
Rekesalat (Denja): 70
Potetsalat (Denja): 50

Kalorier i 20 gram dressing

Søt sennep (Bergbys): 50
Vanlig pølsesennep (Idun): 34
Ketchup (Idun): 19
Ketchup uten sukker (Idun): 8
Hot Dog Dressing (Idun): 67

Kilde: Line Gåsland, ernæringsfysiolog, trainee og markedsføringsansvarlig i Sjøveien AS.

- Du kan ta mange valg når det gjelder pølse fra bensinstasjonen, sier Line Gåsland, ernæringsfysiolog, trainee og markedsføringsansvarlig i Sjøveien AS til Klikk Motor.

Kaloriene varierer nemlig mer enn du kanskje tror.

Ostepølsa er verst

- En ostepølse med bacon, ketchup, søt sennep, hot dog dressing, pølsebrød, i lompe og stekt løk tilsvarer rundt 685 kalorier, sier Gåsland.

Det er mer kalorier enn i 100 gram melkesjokolade (den store platen er på 200 gram), og du må løpe i cirka en time for å forbrenne 700 kalorier.

En wienerpølse med ketchup uten sukker, grov sennep, rå løk, agurkmiks i lompe tilsvarer rundt 220 kalorier derimot.

Det vil si at du kan tredoble energiinnholdet i et måltid ved å velge kaloribombene.

- Det er mange kombinasjoner som passer og som gjør bensinpølsa mer eller mindre næringstett, sier Gåsland.

Høyt fett- og sukkerinnhold

- Fettinnholdet og sukkerinnholdet i disse produktene trekker opp det totale energiinnholdet i hvert enkelt tilbehør, sier Gåsland.

Du kan derfor selv tenke deg til næringsinnholdet og sunnhetsgraden til pølsetilbehøret.

- Rå løk er mye bedre for kroppen enn fritert løk med minimal næringsverdi men kun fett på grunn av den harde varmebehandlingen, sier Gåsland.

Produkter med majones som rekesalater og dressinger er også en klar fallgruve med mye mettet fett. Og er du mossung, og vil ha vaffel rundt wienerpølsa, så plusser på du rundt 200 kalorier.

- Ligg unna disse om du vil ha et magrere måltid, uten så mange kalorier, sier hun.

Velg også gjerne grove pølsebrød eller speltlomper om dette er mulig for å innføre litt mer fiber og mindre fint mel.

Wieneren er vinneren

- Dersom vi skal se på hva som er mest kalorifattig, er wienerpølsen den suverene vinneren, ifølge ernæringsfysiolog Anita Myrvang i SomeBody AS.

Den inneholder halvparten av kaloriene du får i for eksempel en løkpølse eller ostepølse.

Disse kaloriene er kun i selve pølsa, og så kommer brødet og tilbehøret utenom.

Myrvang sier seg enig med Gåsland, og bekrefter de små grepene du kan ta om du ikke vil havne i kalorifella:

- Velg grovt pølsebrød for fiber eller lompe for færre kalorier, og å være forsiktig med mengdene pølsedressing, rekesalat og potetsalat. Ketchup, rå løk og agurksalat er gode alternativ.

Les også: Slik lager du pølser selv

Styr unna 3 for 2-tilbudene

- Det er viktig å huske at det ikke finnes usunn mat, bare usunne mengder, sier Myrvang.

Hun mener at du absolutt kan ta deg en pølse en gang iblant om du har lyst på det.

- Men hopp over 3 for 2-tilbudene. Er du yrkessjåfør eller bare har en tendens til å ta seg en pølse i farten, kan det være lurt bare å være bevisst på at en pølse med mye tilbehør ofte tilsvarer en middagsporsjon i kalorier.

Helheten i kostholdet er vel så viktig som valget av pølse på bensinstasjonen, mener ernæringsfysiologen.

Saken fortsetter under bildetUT Å LØPE: Du må fort løpe en time for å forbrenne kaloriene tilsvarende de drøyeste pølsemåltidene. FOTO: Petter Handeland UT Å LØPE: Du må fort løpe en time for å forbrenne kaloriene tilsvarende de drøyeste pølsemåltidene. FOTO: Petter Handeland


- Smør matpakke!

Klarer du å styre unna pølsedisken, har bensinstasjoner også ofte frukt, nøtter, yoghurter, juice og smoothie.

- Velg gjerne små komponenter til et måltid og ikke velg boller, brus, sjokolade og annen snacks som erstatning for noe litt mer balansert, sier Gåsland.

Les også: Grillpølsene som er best i test

Å planlegge reisen litt bedre og ha med niste er ernæringsfysiologens beste tips.

- Bensinstasjoner er for det første dyre og de har ikke det helt store utvalget av mat utenom pølser, pizza, burgere og den slags.

- Smør med noen brødskiver, ha med frukt eller en pastasalat på reisen om du har muligheten til dette, avslutter hun.

Saken fortsetter under bildet


Les også:

Sjekk ernæringsfysiologenes dom av fastfoodretter

10 bra bruktbiler til under 100 000 kroner

Over 400 biler er solgt lenge før den er på veien.

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus