Barnesikring i taxi:

– Barn under fire år bør sitte bakovervendt også i taxi

SIKKER I TAXI: Babyer får bakovervendte seter i taxi. Det er ingen selvfølge for barn som har vokst ut av babysetene, selv om bakovervendt sittestilling anbefales opp til fire års alder. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
SIKKER I TAXI: Babyer får bakovervendte seter i taxi. Det er ingen selvfølge for barn som har vokst ut av babysetene, selv om bakovervendt sittestilling anbefales opp til fire års alder. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Høytid og ferietid betyr gjerne anledninger da man lar bilen stå hjemme og får behov for taxi. Det kan imidlertid by på problemer for småbarnsforeldre, ifølge Trygg Trafikk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Det beste hadde vært om barn i taxi ble sikret bakovervendt til de ble cirka fire år gamle, og deretter i beltestol til de er minimum 135 centimeter høye, sier kommunikasjonsrådgiver Carina Henske i Trygg Trafikk til ABC Nyheter.

Men det er ikke nødvendigvis dette tilbudet foreldre får når de bestiller taxi med barnesete rundt om i Norge.

– Foreldre tar kontakt med oss fordi de opplever at taxier ikke har utstyr som er riktig i forhold til barnets vekt. Eller at taxi har barnesete, men at sjåføren ikke er i stand til å montere det, sier Henske.

– Aller helst bør barn under fire år sitte bakovervendt i taxi, men da er det svært viktig at sjåføren kan feste barnesetet på riktig måte, understreker Carina Henske i Trygg Trafikk. – Aller helst bør barn under fire år sitte bakovervendt i taxi, men da er det svært viktig at sjåføren kan feste barnesetet på riktig måte, understreker Carina Henske i Trygg Trafikk.

ABC Nyheter tok kontakt med et tyvetalls taxisentraler i Norge med spørsmål om deres retningslinjer for sikring av barn i taxi. Kun ni har svart, på tross av gjentatte purringer til resten av selskapene.

(Se hvem som har svart og hva de svarte nederst i saken.)

De fleste svarer at de tilbyr barneseter i alle klasser, at det er opp til drosjeeier å gå til anskaffelse av dette og at kravet er at setene skal være godkjente av myndighetene.

Flere selskaper sier også at de anbefaler at barn under fire skal sitte bakovervendt, men også dette overlates som regel til drosjeeier.

– Generelt gir disse taxisentralene et veldig godt inntrykk, bedre enn det vi får utfra henvendelser til oss fra foreldre som ikke får barna sine godt nok sikret i taxi. Det kan virke som det er de «flinkeste» som har svart på deres henvendelse. Dersom det sentralene beskriver følges opp av drosjeeierne er det veldig bra, mener Henske.

Har du hatt problemer med barnesikring i taxi? Ta kontakt med ABC Nyheters journalist på epost: aurora@abcnyheter.no

Les også: Forbrukerrådet advarer mot barnesete

Farlig feilmontering

– Hvorfor er det så viktig at barna sitter bakovervendt til fireårsalder?

– Både kollisjonstester og reelle ulykker viser at det sikreste for små barn er å være sikret i et bakovervendt barnesete. Små barn har et stort og tungt hode i forhold til resten av kroppen. Samtidig er muskulatur og beinbygning mindre utviklet enn hos større barn og voksne.

– Burde det ikke da være policy for taxiselskapene at de tilbyr slike seter til denne aldersgruppen?

– Jeg synes dette er et lite dilemma. Bakovervendt er best for de minste barna, og det vi helt klart anbefaler alle foreldre – til barnet er minst fire år. Men; bakovervendte barnestoler er gjerne litt større, og en del mer kompliserte og tidkrevende å montere. Det forutsetter at sjåførene får opplæring, og kan montere den stolen de tar med i bilen.

En studie fra Folkehelseinstituttet viser at 37 prosent av alle barn under 16 år sitter feilsikret i bilen. For 23 prosent av barna er feilen så stor at en kollisjon ville få svært alvorlige konsekvenser.

– Det er bedre å sitte i et riktig montert forovervendt sete, enn et feilmontert bakovervendt sete, sier Henske.

Trygg Trafikk mener imidlertid at alle burde tilby seter som er bakovervendt hvis taxiene har isofix-fester og barnestoler med isofix. Isofix er et forakringssystem for barneseter, som er standard i nyere biler.

– Med isofix er risiko for feilmontering nesten eliminert. Det ville være det aller beste!

Les også: Fem vanlige barnesetefeil

– Pute greit fra 135 centimeter

– Hva betyr det at barneseter er godkjent av myndighetene? Er det minimumskrav som oppfylles? Kan det være kvalitetsforskjeller blant seter som er godkjente?

– Ja, det er minimumskrav, det vil si at det er kvalitetsforskjeller blant seter som er godkjente, svarer Henske.

– Hvor lenge kan barneseter brukes før de bør byttes ut?

Seter bør generelt ikke brukes lenger enn åtte år.

– Fra hvilken alder er det tilstrekkelig at barn sitter på en pute med bilens belte?

– Når barna har vokst ut av beltestolen og er rundt 135 cm kan de gå over til pute. Men i følge loven kan barn sitte i pute fra de er 15 kilo, sier kommunikasjonsrådgiver Carina Henske i Trygg Trafikk til ABC Nyheter.

I begynnelsen av desember sendte ABC Nyheter ut seks spørsmål om barnesikring i taxi til over 20 taxiselskaper i Norge, hovedsakelig rundt de større byene. Per 23. desember er det ni av disse som har svart. Se svarene under (sortert alfabetisk).


Agder Taxi

1) Tilbyr dere barneseter?

Alle våre taxier har minimum et sete i gruppen 18-36 kg. Flere har også lavere vekt, 9-18 kg og babystol, 0-10 kg eller 0-13 kg.

2) Hva slags utstyr bruker dere? (Type, merker, modell, festet med belter eller isofix, fremovervendt eller bakovervendt sittestilling?)

Dette er valgfritt og løyvehaver velger selv. De aller fleste bruker Isofix og en del biler har integrerte originale seter. Det er først og fremst Mercedes som har dette. Det er forhøyet pute som vippes opp, og da i kombinasjon med belte og/eller mavepute, er dette en god løsning. Bakovervendt brukes stort sett bare i 0-10 kilo eller 0-13 kilo.

3) Hva slags opplæring får taxisjåførene når det kommer til sikring av barn i bil - både når det kommer til montering/bruk av det utstyret dere har og generelt om barns sikkerhet?

Det er løyvehaver sitt ansvar at taxiene har barnesikring og at sjåføren kan montere/bruke det korrekt.

4) Har dere en som er ansvarlig for innkjøp av utstyr og kursing i bruk av dette?

Nei. Vi har underskrevet avtale mellom alle løyvehavere og Agder Taxi som tydelig regulerer kravet om barnesikring.

5) Hvor lett tilgjengelig er utstyret - må man for eksempel bestille lang tid i forveien?

Alle biler har vektgruppe 18-36 kg. Hvis en har behov for mer enn ett sete, eller lavere vektklasse må det forhåndsbestilles. En halv times tid er normalt nok. Vi har «depot» på tre sentrale steder i Kristiansand kommune.

6) Trenger man barnesete til barna hvis man skal kjøre med maxitaxi?

Samme regel som for personbiler (fire passasjerer). Vi kjører mange barnehager og de fleste maxitaxier har flere stoler tilgjengelig. Ofte har også større grupper med barn også sine egne seter.

Bergen Taxi

Det er opp til hver enkelt løyveinnehaver om de vil kjøpe inn utstyr til sine biler.

Dersom en eier velger å installere bilen med barnesete, følger også krav om å sørge for at dette brukes i henhold til riktig sikring av barn i bil.

Barnesetene som tilbys hos oss er:

  • Babysete 0-13 kg
  • Barnesete 9-18 kg
  • Pute 15-36 kg

Tilbys også i følgende kombinasjoner:

  • Babysete og pute
  • Barnesete og pute
  • Pute og pute

Turer med behov for barneseter tildeles som normalt da bestillingen kodes med ønsket type barnesikring.

Bodø Taxi

1) Tilbyr dere barneseter?

Ja.

2) Hva slags utstyr bruker dere? (Type, merker, modell, festet med belter eller isofix, fremovervendt eller bakovervendt sittestilling?)

Vi har alle typer. Det er opp til den enkelte drosjeeier hvilket merke.

De som har stasjonsvogn SKAL ha barne- eller babystol. Vi ser på antallet. Dersom det er for lite babystoler setter vi krav om å anskaffe det utstyr som mangler. Vi oppfordrer til å følge anbefalingen om at barn opp til fire år skal sitte bakovervendt, men det er nok mest vanlig med forovervent fra 10 kilo.

3) Hva slags opplæring får taxisjåførene når det kommer til sikring av barn i bil - både når det kommer til montering/bruk av det utstyret dere har og generelt om barns sikkerhet?

Vi har sikring av barn med i taxikurset, og det gis også praktisk opplæring i bilen.

4) Har dere en som er ansvarlig for innkjøp av utstyr og kursing i bruk av dette?

Nei. Arbeidsgiver/drosjeeier er ansvarlig

5) Hvor lett tilgjengelig er utstyret - må man for eksempel bestille lang tid i forveien?

Vi har babystol 0-9 kilo i 20 prosent av bilene, Barnestol 9-18 kilo i 40 prosent av bilene, og nær sagt alle har pute som er godkjent fra 18-36 kilo. Vi har ikke noe ekstra bestillingstid på biler med barnesikringsutstyr, men ventetid kan oppstå.

6) Trenger man barnesete til barna hvis man skal kjøre med maxitaxi?

Ja.

Christiania taxi

1) Ja, vi tilbyr barneseter.

2) Vi har ingen spesielle modeller, merker vi bruker. Alle løyvehavere står fritt til å velge det merke og type de vil. Noen har barnekrybber mens andre har barneseter. Alle må være godkjente.

3) Våre sjåfører blir fulgt opp på våre årskontroller angående montering og bruk av barneseter. Dette blir også tatt opp under et service kurs som alle sjåfører må igjennom for å få et id-kort.

4) Vi har ingen som er ansvarlig for innkjøp av slik type utstyr. Det gjøres av den enkelte løyvehaver. Sjåførene blir lært opp i sikring av barn på servicekurs.

5) Det finnes flere biler med slikt utstyr. Det trengs ikke å forhåndsbestille disse turene. Men det er selvfølgelig bedre og sikrere å bestille på forhånd.

6) Ja, du trenger barnesete selv om du skal kjøre med maxitaxi.

Harstad Taxisentral

Sikring av barn er et av våre hovedfokus nå. Vi tilbyr absolutt barneseter.

Til vanlige biler har vi kun isofix-stoler,for barn opp til 18 kilo av typen BeSafe X3 (vi har både stoler for 0-9 kilo og 0-18 kilo) - alle er bakovervendt. For barn over fire år (18kg++), har vi også sittepute med rygg.

Maxitaxi har nøyaktig samme krav for sikring av barn - vi har ikke isofix i våre to maxier, og har dermed også kjøpt samme type stoler som nevnt over uten isofix for disse bilene - vi innhenter tilbud på nye biler, og da er det et selvsagt krav at det også skal være isofix-fester i stolene.

Hos oss trenger man ikke forhåndsbestille turer med barnestol - men siden stolene er store og tunge, er det ikke praktisk mulig å kjøre med dette i bilene, så de må hentes ved vårt kontor - dermed kan man påregne fem til ti minutter lengre ventetid ved bestilling.

Foreløpig er det daglig leder som står for innkjøp av utstyr.

Kursing:

Det er planlagt gjennomføring av kurs av alle sjåfører - planen var å ha dette nå i høst, men egen prolaps i ryggen har forsinket oss noe.

I mellomtiden har vi sørget for å merke alle stolene godt, slik at det ikke er tvil for sjåføren hvilken stol som skal medbringes(se bilde) – det legges også inn ved bestliing, slik at sjåføren får riktig info opp på sin skjerm.

Vi har også snakket med forhandler av stolene, og kursing av instruktører tas i sammenheng med at representanter fra BeSafe er på besøk hos dem.

Hos oss skal sikring av barn/montering av barnestol være endel av den obligatoriske sjåførutdanningen, allerede ved neste gjennomføring (ultimo Februar 2014), og samtidig søker vi at alle våre sjåfører har gjennomgått opplæring innen samme tid.

Vi har også planer om å legge linker til videoer på våre hjemmesider, slik at også kunder, og andre som har behov, enkelt kan finne veiledning på dette. BeSafe har laget video som vi har bedt om å få lov til å gjenbruke.

Miljøtaxi Stavanger AS

1. Ja, vi tilbyr barneseter.

2. Maxicosi og Besafe fremovervendt sittestilling. Maxicosi cabriofix er 0-13 kilo (bakovervent) og Besafe IZI combi er 0-18 kilo (forover- og bakovervent).

3. Alle som ønsker å bli taxisjåfør gjennomgår en servicekurs hvor ett av temaene er sikring av barn.

4. Hver enkel taxieier er ansvarlig for innkjøp av utstyr til sin taxi og gi opplæring til sine ansatte/sjåfører.

5. Små biler har innebygd barneputer og storbiler har både barnepute, barnesete og babysete. Utstyret skal ligge i bilen og er lett tilgjengelig.

De innebygde setene er for barn 9-36 kilo. 0-18 kilo er kun i store biler på grunn av plassmangel i små biler.

6. Ja.

Oslo taxi

Først bare en liten avklaring om hvordan vi er organisert: Ingen drosjeeiere eller sjåfører er ansatt hos oss i Oslo Taxi, drosjeeierne er selvstendig næringsdrivende som må være tilsluttet en sentral. Bilene er dermed den enkelte eiers eiendom. Sjåførene er også ansatt hos den enkelte drosjeeier, og det er altså drosjeeierne som har arbeidsgiveransvaret for sjåførene.

1) Tilbyr dere barneseter?

Ja, det gjør vi. Svært mange av våre biler har barneseter. Dette er valgfritt tilleggsutstyr, men vi ser at det er veldig populært hos våre drosjeeiere å ha barnesete, siden de opplever at de får tildelt flere turer når de også kan ta turer med barn.

2) Hva slags utstyr bruker dere? (Type, merker, modell, festet med belter eller isofix, fremovervendt eller bakovervendt sittestilling?)

Vi har tre ulike kategorier barneseter i vårt bestillingssystem, babysete for de aller minste, barnesete fra ni kilo og oppover, og bilpute for de største. Vi har krav om at barnesetene skal være godkjent, og at man følger de gjeldende retningslinjer for vektklassen når det gjelder om setet skal være fremovervendt eller bakovervendt. Utover det er det den enkelte drosjeeier som har ansvar for å handle inn utstyr til sin bil, og derfor finner man forskjellig utstyr i våre biler. Oslo Taxi har en årlig obligatorisk kontroll av alle våre kjøretøy, og da sjekker vi også at barnesetene er godkjente og i god stand.

Alle babysetene skal være bakovervendte. De fleste bilene med seter fra ni kilo og oppover har kombinasjonsstoler som kan monteres begge veier, slik at barn under fire år sitter bakovervendt og større barn har muligheten til å sitte fremovervendt.

3) Hva slags opplæring får taxisjåførene når det kommer til sikring av barn i bil - både når det kommer til montering/bruk av det utstyret dere har og generelt om barns sikkerhet?

For å bli sjåfør hos Oslo Taxi må man ta et internt kurs hos oss. På dette kurset får sjåførene opplæring i barnesikring, og et av eksamensspørsmålene går også på barnesikring og krav i de ulike vektklassene. Også på oppfriskningskurs er barnesikring et tema. Når det gjelder montering og bruk av det spesifikke utstyret i hver enkelt bil er det drosjeeier som har ansvaret for at sjåførene får den nødvendige opplæring i dette.

4) Har dere en som er ansvarlig for innkjøp av utstyr og kursing i bruk av dette?

Nei, som sagt er hver enkelt drosjeeier ansvarlig for sin bil og sine sjåfører.

5) Hvor lett tilgjengelig er utstyret - må man for eksempel bestille lang tid i forveien?

Hvis man vet på forhånd at man skal kjøre taxi med barn kan man gjerne forhåndsbestille slik at vi har litt bedre tid på oss til å skaffe bil med barnesete i riktig størrelse. Vi har såpass mange barneseter at det ikke er noe problem å bestille direkte heller, men vi ber om forståelse for at det kan bli litt mer ventetid enn når man bestiller bil uten ekstra utstyr.

6) Trenger man barnesete til barna hvis man skal kjøre med maxitaxi?

Når det er inntil åtte personer i maxitaxien må man ha barnesete på lik linje som i vanlig bil. Er det ni personer eller mer i bilen går den som buss. Det vil si at sjåføren er forpliktet til å bruke barnesikringsutstyret som finnes i bilen, men hvis han ikke har nok seter kan barn sikres med belter. Vi har barnesete i alle våre maxitaxier.

Taxus Akershus (Asker og Bærum Taxi/Nedre Romerike Taxi)

Drosjenæringen består av løyvehavere som igjen er enkeltmannsforetak og igjen selvstendig næringsdrivene.

Dette vil si at Taxus Akershus som er driftsselskapet for sentralene Asker og Bærum Taxi og Nedre Romerike Taxi har begrenset påvirkningsmulighet og myndighet. Vår oppgave i forbindelse med dine spørsmål er å tilrettelegge for praktisk gjennomføring så vel som å påse at krav fra myndighetene blir gjennomført.

1) Tilbyr dere barneseter?

Ja

2) Hva slags utstyr bruker dere? (Type, merker, modell, festet med belter eller isofix, fremovervendt eller bakovervendt sittestilling?)

Det finnes alt fra krybber til puter. Opptil hver enkelt eier av bil/løyvehaver med tanke på merke, modell og så videre. Utstyret må være godkjent av myndighetene.

3) Hva slags opplæring får taxisjåførene når det kommer til sikring av barn i bil - både når det kommer til montering/bruk av det utstyret dere har og generelt om barns sikkerhet?

Tillegges hver enkelt løyvehavers ansvar ihht HMS internkontrollforskrifter. Kravet fra myndighetene er at man ikke kan kjøre noe/noen som ikke kan sikres.

4) Har dere en som er ansvarlig for innkjøp av utstyr og kursing i bruk av dette?

Nei det er ikke felles innkjøp og opptil hver enkelt løyvehaver.

5) Hvor lett tilgjengelig er utstyret - må man for eksempel bestille lang tid i forveien?

Vi har parametre på alle biler som viser hva slags utstyr som finnes og kan utifra dette legge bestillingen der hvor riktig utstyr befinner seg. Det er også utplassert utstyr offentlige steder som sykehus og legevakt samt døgnåpne bensinstasjoner. I tillegg finnes utstyr på våre to sentraler. Det kan imidlertid til tider bli ventetid for de som har behov for slikt utstyr.

6) Trenger man barnesete til barna hvis man skal kjøre med maxitaxi?

Ja – det er samme krav til dette som i liten bil.

Taxi Sør AS

1. Bilene er utstyrt med sitteputer for barn fra 15 til 25 kilo. For mindre barn hentes seter på sentralen. Dette av plasshensyn i bilene.

2. Det brukes forskjellige typer og merker. Setene skal imidlertid være av godkjent type.

3. Sjåfører får opplæring gjennom kurs for å få intern kjøreseddel. I tillegg har drosjeeiere et selvstendig ansvar som arbeidsgiver for sjåførene. De må sørge for at alle lover og regler blir fulgt.

4. Som nevnt under punkt 3; alle som vil bli sjåfører må gjennomgå et kurs - kjentmannsprøve/taksameteropplæring og så videre. Her gjennomgås også sikring av barn i bil.

5. Som nevnt under pkt. 1, hentes seter for mindre barn på sentralen. Bestilling/hentetid forlenges kun med den tiden det tar for bilen å hente sete på sentralen. Dette kan selvfølgelig også være noe avhengig av den generelle trafikkavviklingen (hektiske perioder og så videre.)

6. Sikring av barn i buss følges av statens veivesen retningslinjer. Hvis du går inn på veivesenets hjemmesider å søker på sikring av barn i buss får du opp gjeldende retningslinjer.

Personvernpolicy