Barn og søvn:– Barn opptil fem år bør sove på dagen for å lære bedre

VIKTIG BLUND: Hvor lenge bør barn få ta seg en blund på dagen? Norske barn sover vanligvis på dagtid til de er rundt tre år. En ny undersøkelse antyder at de kan ha nytte av å fortsette med dagsoving til de er litt eldre. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
VIKTIG BLUND: Hvor lenge bør barn få ta seg en blund på dagen? Norske barn sover vanligvis på dagtid til de er rundt tre år. En ny undersøkelse antyder at de kan ha nytte av å fortsette med dagsoving til de er litt eldre. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

En undersøkelse viser at barn mellom tre og fem år lærer lettere når de får ta en blund på dagtid. – Barn i denne alderen bør oppfordres til dagsoving, mener forsker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ferske studien som er publisert i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences, skal være den første som viser at en blund på dagen gir bedre læring for barn mellom tre og fem år.

– Vår studie viser at en blund hjelper barna i førskolealder å huske det de lærer bedre, sier forsker Rebecca Spencer i en pressemelding.

Sammen med kolleger ved University of Massachusetts Amherst har hun studert 40 barn i alderen tre år til fem år. Barna fikk betydelig bedre resultater i hukommelsestester når de hadde sovet på dagen, sammenlignet med dager uten blund.

De amerikanske forskerne mener resultatene deres viser at barn under fem år bør oppfordres til å sove på dagen.

– Ikke kutt ut blunden for tidlig

Søvnforsker Bjørn Bjorvatn som er leder ved Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer, har ikke lest hele studien, men han synes resultatene er interessante.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er viktig at barn får nok søvn, for de minste inkluderer det ofte søvn på dagtid. Det er fint at forskning viser at dagsoving påvirker læring positivt. Det samsvarer med det vi skulle forvente og tro, for vi vet at dersom man har underskudd på søvn, så går det ut over læringsevnen, sier han til ABC Nyheter.

Bjorvatn forteller at i Norge er det vanlig at barn kutter ut ettermiddagsblunden rundt treårsalder.

– Det er interessant at studien har sett på barn mellom tre og fem år. Det er i den tiden norske barn vanligvis slutter å sove på dagen. Det er få barn på fem år som sover på dagtid, mens en del treåringer fortsatt tar seg en blund.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Resultatene kan tyde på at det er viktig ikke å slutte for tidlig, sier professor Bjorvatn.

Les også: Så lenge skal barna sove

Husket ti prosent mer etter blund

For å teste hvorvidt dagsoving påvirket barnas læringsevne, ga forskerne barna den samme visuelle hukommelsestesten tre ganger: formiddag, ettermiddag og neste morgen. Testen var nokså lik spillet «Memory». Forskerne sammenlignet så barnas egne prestasjoner, på dager med blund og dager uten blund.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Undersøkelsene viser at når barna fikk sove rundt en times tid på ettermiddagen, fikk de betydelig bedre resultater på oppgaven samme ettermiddag og neste formiddag enn når de ikke fikk ta seg en blund.

Etter en blund husket barna i snitt ti prosent mer av informasjonen de ble testet på sammenlignet med når de hadde blitt holdt våkne.

Forskjellen var størst i gruppen som fra før hadde for vane å ta seg en blund, og mindre tydelig blant barna som ikke til vanlig pleide å sove på dagen.

Les også: Søvnmangel kan svekke den moralske dømmekraften

Rebecca Spencer har forsket på barns læring med eller uten soving på dagen. Foto: UMass AmherstRebecca Spencer har forsket på barns læring med eller uten soving på dagen. Foto: UMass Amherst

– Blunden ga eksta fordel

Barna som hadde sovet, fikk like bra resultater på alle tre testpunktene. De som ikke hadde sovet gjorde det dårligere på ettermiddagen og neste morgen enn de hadde gjort ved første gjennomgang.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette betyr at når barna hopper over en blund, kan de ikke hente inn de fordelene de får av denne blunden i løpet av natta. Det ser ut som det er en ekstra fordel å sove rundt samme tid som læringen foregår, sier Spencer i pressemeldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

14 barn ble undersøkt nærmere i et søvnlaboratorium. Der kunne forskerne se at mens barna sov økte aktiviteten i de delene av hjernen som knyttes til læring og integrering av ny informasjon.

Les også: Søvn bryter ned giftstoffer i hjernen

– Dagsøvn kan være like viktig som nattesøvn

I Norge er det vanlig at barn sover på dagtid til rundt treårsalder. I finske barnehager sover eller hviler alle barn uansett alder, ifølge Dagsavisen.

Både i USA og Storbritannia pågår en debatt om hvorvidt barn i førskolealder bør sove på dagen.

– Barn bør ikke bare gis muligheten til, men bør også oppfordres til å sove på dagen ved at man lager et miljø som legger opp til det, mener Rebecca Spencer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun får støtte fra Robert Scott-Jupp ved britiske Royal College of Paediatrics and Child Health.

– For å være på sitt mest oppmerksomme trenger småbarn rundt 11-13 timer søvn i døgnet. Dette er nødvendig for å gi barnas aktive hjerner en sjanse til å hvile og lade opp, slik at de er klare for en ny dag. Nå vet vi at dagsoving kan være like viktig som nattesøvn. Uten det kan de være trøtte, gretne, huske dårlig og slite med konsentrasjonen, sier barnelegen til BBC.