Kamuflert PIN-kode? Glem erstatning
Selv om du har kamuflert PIN-koden din aldri så godt, må du regne med å tape en eventuell klagesak.
Skal vi tro klagene Finansklagenemnda har behandlet de siste tre månedene velger "alle" å oppbevare PIN-koden sammen med kortet.
I 10 av 11 saker, altså 90 prosent av sakene, anfører bankene at den mest sannsynlige årsaken til kortsvindelen er at koden har blitt oppbevart sammen med kortet.
Forbrukerrådet uenig
Dette står i sterk kontrast til Forbrukerrådets undersøkelse i fjor sommer. Den viste at kun 15 prosent av de spurte oppga at de hadde skrevet ned koden et sted. Kun én prosent oppga at de oppbevarte koden sammen med kortet.
– Vår undersøkelse er generell, men vi mener fortsatt at ideen om at folk oppbevarer kort og kode sammen er en teoretisk forklaring uten holdepunkter i virkeligheten, sier Jorge B. Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet til DinSide.
Forbrukerrådet har tidligere sagt at bankbransjen bør innse at det er svært uvanlig å ha PIN-koden sammen med kortet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Husk å skru av denne kortsperren
Bankene får medhold
Men når klagesakene skal behandles av Finansklagenemnda møter forbrukerne en vegg av mistro. I de 11 sakene som er registrert de siste tre månedene gikk samtlige i finansinstitusjonens favør.
Det nytter heller ikke å hevde din uskyld og si at du ikke har skrevet ned koden.
"Flertallet finner det mest sannsynlig at koden har vært oppbevart i lommeboken sammen med kortet, eventuelt i dårlig kamuflert form, i strid med kortholders egen erindring", skriver nemnda i en sak.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Ny app skal erstatte bankkort
Smarte tyver
I en av sakene opplyser en kortholder at hun hadde lagret PIN-koden på mobiltelefonen, kamuflert som et telefonnummer og lagret som telefonnummeret til en kontaktperson blant mange andre telefonnummer.
Både kort og mobiltelefon ble stjålet fra kortholderens bil etter et innbrudd.
Artikkelen fortsetter under annonsenKvinnen opplyste imidlertid at hun hadde oppdaget en person som sto bak henne da hun tastet koden på butikken, at en mørk bil fulgte etter henne helt hjem for så å snu, og at en mørk bil sto parkert bak hennes bil på parkeringsplassen dagen innbruddet skjedde.
Disse opplysningene ble ikke vektlagt av flertallet i nemnda, som mente det var mer sannsynlig at innbruddstyven hadde stjålet kortet og mobilen, kommet seg inn på mobilen, funnet rett kontakt, funnet rett nummer og forstått at det var koden, og deretter tastet rett PIN-kode på første forsøk.
Avgjørelsen gikk altså i favør banken.
Les også: Disse PIN-kodene bør du unngå
Må ha skriftlige bevis
Harald Sverdrup, direktør i Finansklagenemnda, sier nemnda skal vurdere alle opplysninger i saken, men noen veier tyngre enn andre.
– Det er flere mulige forklaringer selvfølgelig, men nemnda må forholde seg til skriftlige beviser. De kan ikke forholde seg til en muntlig bevisførsel, sier Sverdrup.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Men bankenes påstand om at koden er oppbevart sammen med kortet er jo også muntlig bevisførsel? De har jo ikke beviser for at koden har ligget sammen med kortet?
Artikkelen fortsetter under annonsen– Nei, men nemnda sitter med ett eller flere mulige hendelsesforløp og må ta stilling til det de fester mest lit til.
Nedstemmes hver gang
I Finansklagenemndas banknemnd sitter én leder, to representanter for finansnæringen og to representanter fra forbrukerrådet. I alle sakene vi har sett på deles nemnda, og forbrukerrådets representanter havner i mindretall.
I hver sak argumenterer de at det ikke kan bevises at koden er oppbevart sammen med kortet, og at tvisten bør avvises og heller løses i domstolen, hvor de faktiske omstendighetene kan bli nærmere belyst.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Ikke gå i denne svindlerfella
Forbrukerrådet ønsker altså å få sakene belyst i domstolen, og det ønsker også direktøren i Finansklagenemnda.
– Det kunne være en fordel om noen av disse sakene hadde vært gjennom rettsapparatet, siden vi har sparsomt med rettspraksis på området, sier Sverdrup.
Les også: Ikke bli et lett bytte for svindlerne
Ikke kamufler
Når det gjelder saken om kvinnen som kamuflerte koden som et telefonnummer, går det ikke fram av sakspapirene hvor godt nummeret var kamuflert.
Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet advarer uansett mot å forsøke å kamuflere koden.
– Du skal ikke skrive ned koden - heller ikke kamuflert. Jeg vil oppfordre folk til å ikke skrive ned koden i det hele tatt, og i hvert fall ikke oppbevare den sammen med kortet, sier han.
Samtidig finner han trygghet i funnene de gjorde i undersøkelsen i fjor.
– Den viste at de brukerne som har nedtegnet koden ett eller annet sted ikke oppbevarer den sammen med kortet.