Meny

– Living får flest klager av alle

Facebook-siden til Living florerer av klagemeldinger om forsinket levering og feilleveranser. – Hev kjøpet, sier Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet. Foto: Skjermdump / Forbrukerrådet Montasje: Siri Vikøren

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Møbelkjeden brukte et halvt år på å fikse sofaen til Henrik Flornes. Living er på klagetoppen, sier Forbrukerrådet.

Henrik Flornes og samboeren kjøpte modulsofa til 12.000 kroner på januarsalget hos Living i Bergen. Først denne uken har de fått en sofa de kan bruke.

Det var Bergens Tidende som først omtalte historien til Flornes.

Et halvt år etter at han bestilte sofaen, hadde han fremdeles ikke delene han trengte for å få den til å henge sammen. Etter gjentatt klaging, påfulgt av gjentatte feilforsendelser fra Living, fikk Flornes fikset sofaen først etter at avisen tok kontakt med møbelkjeden.

Stor misnøye

Det levner liten tvil om at flere andre kunder har opplevd noe av det samme Flornes har vært gjennom.

Livings Facebooksider er det bare administrator som har tilgang til å skrive på «veggen». Men under de fleste innlegg publisert av kjeden, florerer det med negative kommentarer fra frustrerte kunder.

« Jeg er sjokkert! Forbrukerrådet bør virkelig ta grep om Living. 4 mnd. siden jeg tok kontakt med de,» skriver én. 

«LIVING ER LIK WAITING. Får snart hjerteinfarkt av den butikken...» skriver en annen.

Living lenker ikke til Facebook-gruppen på sine hjemmesider.

På klagetoppen

De to møbelkjedene Living og Skeidar slo seg sammen i 2011. Forbrukerrådet forteller at de sammenlagt troner på toppen av klagestatistikken innenfor sin bransje.

De har mottatt 110 henvendelser på Skeidar og 86 på Living siden 1. januar, opplyser kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til BT.

Til sammenligning står Bohus med 115. Ikea skiller seg klart ut med få henvendelser.

– Ikea er internasjonalt konsern som er kjent for en god praksis på reklamasjon. Vi tror dette henger sammen med hvor god råd selskapet har. De tar ikke krangelen, men leverer ut ny vare i stedet, sier Halsos til BT.

Han tipser om at ved store forsinkelser har kunden rett til å heve kjøpet.

– Allerede en måned etter avtalt levering har du en god sak. Vår anbefaling hvis ting tar lang tid, er å sjekke på forbrukerradet.no. Det er en fordel å ha det skriftlig, sier han.

Living-sjef Gunnar Torheim har beklaget saken overfor BT og lover bot og bedring.

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus