Meny

Forbrukerombudet har gitt Facebook frist

PÅVIRKES: Mange barn ned til 13 år er aktive på Facebook. Der blir de eksponert for mye reklame, både i bannerannonser og i enkelte reklamer i nyhetsstrømmen, noe Forbrukerombudet reagerer på. (Foto: Dado Ruvic / Reuters / NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombudet gir Facebook frist til 1. oktober til å svare på hva selskapet vil gjøre for å forhindre at barn blir utsatt for reklame.

Forbrukerombudet har i et brev bedt Facebook svare på hva de vil gjøre for å forhindre at barn blir utsatt for skjult reklame og direkte kjøpsoppfordringer.

Mange barn ned til 13 år er aktive på Facebook. Der blir de eksponert for mye reklame, både i bannerannonser og i enkelte reklamer i nyhetsstrømmen.

– Når reklamen som kommer opp på barnas Facebook-side er tilpasset deres profil ut fra alder, kjønn og interesser, er dette direkte kjøpsoppfordringer til barn og dermed ulovlig, sier forbrukerombud Gry Nergård.

– Reklame skal fremstå som reklame. Hvis dette ikke gjøres tydelig nok, vil det være ulovlig, sier hun.

Forbrukerombudet har gitt Facebook svarfrist til 1. oktober på å svare på hva de vil gjøre for å forhindre at barn blir utsatt for skjult reklame og direkte kjøpsoppfordringer. Dersom de ikke kommer Forbrukerombudet i møte, vil ombudet vurdere å bringe saken inn for Markedsrådet.

– Vi håper at Facebook nå viser vilje til å gjøre konkrete tiltak for å gi barn den beskyttelsen de har krav på, sier Nergård.

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus