Forbrukerombudet har gitt Facebook frist

PÅVIRKES: Mange barn ned til 13 år er aktive på Facebook. Der blir de eksponert for mye reklame, både i bannerannonser og i enkelte reklamer i nyhetsstrømmen, noe Forbrukerombudet reagerer på. (Foto: Dado Ruvic / Reuters / NTB scanpix)
PÅVIRKES: Mange barn ned til 13 år er aktive på Facebook. Der blir de eksponert for mye reklame, både i bannerannonser og i enkelte reklamer i nyhetsstrømmen, noe Forbrukerombudet reagerer på. (Foto: Dado Ruvic / Reuters / NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet gir Facebook frist til 1. oktober til å svare på hva selskapet vil gjøre for å forhindre at barn blir utsatt for reklame.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet har i et brev bedt Facebook svare på hva de vil gjøre for å forhindre at barn blir utsatt for skjult reklame og direkte kjøpsoppfordringer.

Mange barn ned til 13 år er aktive på Facebook. Der blir de eksponert for mye reklame, både i bannerannonser og i enkelte reklamer i nyhetsstrømmen.

– Når reklamen som kommer opp på barnas Facebook-side er tilpasset deres profil ut fra alder, kjønn og interesser, er dette direkte kjøpsoppfordringer til barn og dermed ulovlig, sier forbrukerombud Gry Nergård.

– Reklame skal fremstå som reklame. Hvis dette ikke gjøres tydelig nok, vil det være ulovlig, sier hun.

Forbrukerombudet har gitt Facebook svarfrist til 1. oktober på å svare på hva de vil gjøre for å forhindre at barn blir utsatt for skjult reklame og direkte kjøpsoppfordringer. Dersom de ikke kommer Forbrukerombudet i møte, vil ombudet vurdere å bringe saken inn for Markedsrådet.

– Vi håper at Facebook nå viser vilje til å gjøre konkrete tiltak for å gi barn den beskyttelsen de har krav på, sier Nergård.