Meny

Vondt i muskler og ledd?

Du kan få betennelse av å spise feil fett

VONDT I KROPPEN: Smerter i kroppen kan skyldes helt andre ting enn du tror. Noen ganger er feil fett årsaken til plagene. © Foto: Thinkstock

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Legg om kosten hvis du sliter med muskel- og skjelettplager.

Kroppen trenger fett, men det er ikke likegyldig hvilken type du tyr til.

Mens noen typer fett er livsviktige for en sunn og frisk kropp, er andre rett og slett skadelige.

Sliter du for eksempel med plager i muskler og skjelett, skal du ikke se bort fra at det er fettet som skaper problemer for deg.

Les også: – Fettdietter er en trussel mot folkehelsen

Noen slemme og noen snille

Fett er nemlig en litt finurlig del av maten, for mens enkelte typer fett virker betennelsesdempende er det andre som trigger betennelser i kroppen.

- Årsaken er stoffer som kalles eikosanoider eller lipidhormoner. Disse er potente triggere til inflammasjon. Det finnes mange slike eikosanoider, noen slemme som intensiverer inflammasjonen og noen snille som dreper den, sier Dr. Fedon Lindberg.

Han påpeker imidlertid at kroppen trenger begge typene eikosanoider for å fungere optimalt, men at det må være balanse mellom dem.

Forvirrende navnebrødre

Fettsyrene omega-3 og omega-6 er delvis skyld i forvirringen.

For kroppen er fettsyrene nemlig ikke på langt nær så like som navnene antyder.

Plager med feil fett

RETT FETT: Ved å spise laks, får du i deg det rette fettet. © Foto: Thinkstock

– Betennelsesfremmende og -dempende eikosanoider i kroppen dannes fra fettet vi spiser. Omega-3 fra valnøtter, linfrø, fet fisk og tran danner grunnlaget for betennelsesdempende stoffer, mens omega-6 fra de fleste vegetabilske oljer kan øke betennelsesnivået. Unntaket er olivenolje og rapsolje, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Mer omega-3 og mindre omega-6

Mye avhenger derfor av å øke omega-3-inntaket på bekostning av omega-6, og i dagens moderne samfunn krever dette et fokus både på innkjøp og matlaging.

- Husk at mange ferdigprodukter er rike på omega-6. Det gjelder for eksempel kaker, kjeks, en del pålegg, frityrmat og potetgull, sier Arsky.

Ved å lage mer mat fra bunnen, bruke oliven- eller rapsolje samt spise mer mat med mye omega-3 vil du kunne merke det på leddene.

Les også: Sånn reagerer kroppen når du spiser feil fett

Omega-3 tåler mindre

- For hver omega-3 fettsyre cellene forbruker, ønsker de to til fire omega-6 fettsyrer. Dette gir oss moderne mennesker en utfordring. I et gjennomsnittlig kosthold i dag mangler gjerne cellene omega-3 mens de overøses med omega-6, sier overlege og forfatter av boken «Mat med mer» Berit Nordstrand. 

Noe av årsaken er at vi spiser for lite fisk, men ubalansen skyldes også at omega-3 tåler mindre enn omega-6.

- Så selv om maten vi spiser inneholder omega-3, får ikke cellene nyte godt av fettsyrene hvis de er ødelagt under bearbeiding til moderne ferdigmat, sier hun.

Les også: Derfor bør du droppe bearbeidet mat

Betennelse gir flere plager

Fettsyrens betennelsesdempende effekt er for øvrig bare en av mange gode grunner til å få i seg nok omega-3.

Et høyt nivå av betennelsesstoffer i kroppen kan nemlig føre til mye mer enn smertefulle muskler og skjelett.

- Studier viser at det kan være forbundet med utvikling av både overvekt, muskel- og skjelettplager, diabetes, hjerte- og karsykdommer og kreft. Slike betennelsesstoffer kan også tære på overskuddet ditt og gi diffuse plager, sier Nordstrand.

Da fisk og sjømat både inneholder omega-3, selen og B-vitaminer, som demper slike betennelser, er dette gode matvalg både til middag og som pålegg.

Omega 3 har for øvrig også vist seg å være positiv for optimal hjernefunksjon

Artikkelen er opprinnelig publisert på Klikk.no.

Les mer fra Klikk.no:

Du blir ikke slank av sunn mat

12 slankespøsmål du ikke tør å stille

Slik får du i deg nok vitaminer

10 fakta om fett

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus