Svindlere ber deg ringe dem

IKKE RING: Ringer du nummerne svindlerne oppgir i e-postene sine, kan du vente deg alt annet enn hjelp. (Fotomontasje: Ole Petter Baugerød Stokke).
IKKE RING: Ringer du nummerne svindlerne oppgir i e-postene sine, kan du vente deg alt annet enn hjelp. (Fotomontasje: Ole Petter Baugerød Stokke).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men får du en kort e-post fra banken med et telefonnummer, bør du holde deg unna.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Jeg har ringt, hva gjør jeg?
  • "Hvis du har ringt nummeret og du skulle motta SMS med informasjon om å ringe eller tekste et nummer i etterkant å ha ringt nummeret i e-posten, må du ikke gjøre det. Det kan koste deg dyrt. Er personlig informasjon på avveie, må du kontakte banken din."
  • "Aldri oppgi konfidensiell informasjon som passord og koder på e-post eller telefon."
  • - Sparebank1 på PengerOgLivet.blogs.com

"Din SpareBank 1 online konto vil bli begrenset. Vennligst ring vårt kontor umiddelbart på: 23960382 for å gjenopprette tilgang! Takk."

Denne e-posten, med tittelen "Du har 1 ny varselmelding!", har gått ut til tusenvis av nordmenn i sommer, inkludert DinSide.

"Varsle@sparebank1.no" står oppgitt som avsender, men banken advarer om at den kommer fra svindlere.

Har du noen tenkt på hvordan svindlerne finner e-post-adressen din?

Falske e-poster fra norske banker er slettes ikke noe nytt, men det interessante med denne er at svindlerne ikke ber deg følge en lenke eller svare på spørsmål: Den ber deg ringe et telefonnummer.

– Denne spesifikke varianten er jeg ikke kjent med fra tidligere, sier seniorrådgiver Christian Meyer i Norsis, som er underlagt Justis- og beredskapsdepartementet.

Hva vil svindlerne?

DinSide har forsøkt å ringe nummeret i e-posten, men blir bare møtt av en opptatt-tone. Da Sparebank 1 ringte fikk de først svar fra Sonitel, en teleoperatør i det vest-afrikanske landet Niger. Andre gangen kom de til en telefonsvarer som fortalte at en agent ikke var tilgjengelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Se opp for denne svindel-e-posten

Meyer i Norsis er ikke i tvil om at hva det egentlige målet med telefonnummeret var.

– De vil komme i dialog med naive nordmenn, sier han til DinSide. Han ser for seg at dialogen kan være noe ala Microsoft-svindelen vi har skrevet om flere ganger tidligere. Det vil si at du lures til å gi svindlerne kontroll over PC-en din, slik at svindlerne for eksempel kommer inn på nettbanken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Målet kan også være å lokke sensitiv informasjon ut fra nordmenn – også dette med mål om å tømme lommeboken din.

TILLIT: Seniorrådgiver Christian Meyer i Norsis tror svindlerne velger telefonen fordi folk stoler mer på en stemme enn en e-post. (Foto: Norsis)TILLIT: Seniorrådgiver Christian Meyer i Norsis tror svindlerne velger telefonen fordi folk stoler mer på en stemme enn en e-post. (Foto: Norsis)

En tredje mulighet Sparebank 1 ser for seg, er at svindlerne samler inn nummerne til de som ringer, for å blant annet svindle dem via SMS.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer: Slik svindles du av falsk Microsoft-support – hør opptaket!

– Tror du det er vanskelig å "komme i dialog med naive nordmenn"? – Nei. Det er fire-fem millioner av dem. Vi kommer til å være naive i all tid, så lenge vi lever på berget med honning og melk, mener Meyer i Norsis.

Hvordan får de norsk telefonnummer?

Ifølge Post- og teletilsynets lister , eies telefonnummeret av det belgiske selskapet Voxbone. Med slagordet "lokale nummer, globalt nettverk" selger de tilgang til lokale telefonnummer via nettet. "Det burde være like enkelt som å kjøpe en hvilken som helst internettjeneste" skriver selskapet på sine nettsider.

– Det finnes selskaper som leier ut telefonnummer for bare noen timer, og svindlerne unngår å avsløre seg, forteller Meyer. Derfor har norsk banksvindel blitt enda skumlere i det siste

– Vi jobber nå med å politianmelde denne saken, og vil gjøre det vi kan for å få stengt det aktuelle nummeret, sier IT-sikkerhetssjef Mari Grini i SpareBank 1 til bankens blogg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slett denne e-posten

Hvorfor på telefonen?

Om det fortsatt skulle være tvil: E-posten er ren svindel. Om banken virkelig vil snakke med deg umiddelbart, er det meningsløst å be kundene ringe dem, i stedet for å bare ringe selv. Svindel per telefon skal bli mer og mer utbredt.

Også her i Norge har vi sett flere eksempler de siste årene, med for eksempel Microsoft-svindelen og Nigera-spam på SMS. Det handler om tillitt. – Folk har lært at spam på e-post bare er tull, sier Meyer.

– Så da prøver svindlerne seg på andre kanaler vi tar mer seriøst.

Har du ringt nummeret og fått svar? Eller opplevd andre typer svindel i sommer? Da hører vi gjerne fra deg under artikkelen!