Meny

Legger på svøm

Med kroppen formet som bokstaven I skyter kursdeltakerne fart fra bassengveggen. Instruktør Jytte Seligmann Andresen viser og roser. (Alle foto: Erlend Aas / NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå som sommeren nærmer seg, er det ekstra viktig å kunne svømme. Et kurs får fart på ferdighetene.

– Bra jobbet! smiler svømmeinstruktør Jytte Seligmann Andresen til de fem badehettene foran seg i bassenget.

Hun har akkurat forklart svømmeelevene hvordan de får et godt fraspark fra bassengveggen: Kroppen kan formes som en O før den formes som en I.

Snart syder det i vannet igjen, når Emma Marie (7), Johanna (6), Tuva (6) og resten av gruppa legger på svøm i stilarten crawl. Ivrige armer stiger opp av vannet, og ansiktene titter opp for å trekke luft. Det stemmer nok det venninnene sa før de hoppet uti, at de begynner å få taket på svømmingen nå.

Svømmekurset holdes i regi av Norges Livredningsselskap. Organisasjonen ble stiftet i 1906, med det mål å skape en svømmedyktig befolkning, og står hvert år bak en rekke kurs innen svømming og livredning.

– Ett tak til!

Norges Livredningsselskap og Norges Svømmeforbund (NSF) er to organisasjoner som har gått i bresjen for denne typen organiserte svømmeopplæring, som kom i gang i Norge på 1900-tallet.

Før organisasjonene kom på banen, var det stort sett foreldre eller enkeltpersoner i nærmiljøet som tok seg av barnas svømmeopplæring, forteller Per Irgens. Han er svømmekommentator, tidligere landslagstrener og jobber fremdeles med en rekke klubber gjennom Norges Svømmeforbund.

Og det har skjedd mye med læringsmetodene for svømming gjennom årenes løp.

– Noen foreldre rodde ut med båt, slapp ungene i vannet og lot dem svømme langs båten. Og så ropte de «ett tak til!» helt til ungen panisk grep tak i ripa, forteller Irgens.

Andre knyttet fast ungene med tau oppunder armene. På plasser med badepersonell var det heller ikke uvanlig at noen gikk langs bryggekanten med en stang med bøyle i enden. Da kunne barna svømme med bøylen rundt kroppen, og «stangholderen» hjalp til med oppdriften så lenge det var nødvendig.

Real tørrtrening var også lenge utberedt. Per Irgens forteller at han selv lå på en krakk og imiterte svømmetak på brygga i hjembyen Grimstad. Hvis stilen så grei ut, lot badebetjeningen barna prøve seg i vannet. Gikk det ikke, ble de fisket opp igjen for mer tørrtrening.

Les også: Verdens beste strand 2013

Svømmeskoler

Men øvelser på land har vist seg ikke å være det som skaper dyktige svømmere. I dag tar den organiserte svømmeopplæringen sikte på at ungene skal leke og bli trygge i og under vann før de lærer å svømme. I tillegg prioriteres ofte både ryggsvømming og crawl før brystsvømming, som er teknisk mer krevende.

– Men alt som har med svømming å gjøre, er veldig instruktøravhengig. Instruktørene må være gode formidlere, sier Irgens.

Omkring 145 av landets svømmeklubber er tilknyttet det som kalles Norges Svømmeskole, og følger NSFs plan for svømmeopplæring.

Den andre store aktøren, Norges Livredningsselskap, kommer til å rette opplæringen stadig mer inn mot selvbergingsferdigheter, forteller fagkoordinator Mats Melbye.

– Hvis man faller i vannet, trenger man ikke nødvendigvis å svømme langt eller fort, men må mestre elementer som kaldt vann, bølger og klær, sier Melbye.

En undersøkelse blant femteklassinger i 2009 viste at bare halvparten kunne svømme 200 meter på egen hånd. Dette til tross for at det er krav om svømmeundervisning i skolen. At god svømmeopplæring kan redde liv, er det ingen tvil om.

– Vi bor i et land med mer kyst- og vannlinje enn kanskje noen annen nasjon. Og det drukner altfor mange mennesker i Norge. Alle barn fortjener muligheten til å lære å bli trygge i vannet, sier Per Irgens.

Les også: Verdens råeste hotellbasseng

Tips til foreldre

* Vil du at barna skal lære å svømme? Finn et svømmekurs i nærheten, for eksempel i regi av NSF (svomming.no) eller Norges Livredningsselskap (livredning.no).

* Boka «Slik lærer du å svømme» av Ørjan Madsen og Per Irgens (2005) er bygget opp slik at foreldre eller andre kan starte fornuftig svømmeopplæring uten særlig forkunnskap. Den grunnleggende filosofien er at dykking må læres før svømming. På trinnene på vei mot fremdrift i vannet lærer elevene å dykke, flyte og gli.

* Få andre til å undervise barna dine – så kan du heller undervise andres barn. Å undervise egne barn frarådes, og bare et fåtall lykkes.

* Ta med barna til svømmehallen ofte. Selv uten noen form for undervisning vil de lære masse gjennom å være mye i vann.

Les også: Derfor bør du ta av vått badetøy

(Kilde: Per Irgens)

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus