Prøvedukker med mage, rumpe og lårHer er bildet som har fått én million til å trykke «like»

ROPER HURRA: Dette bildet er delt nesten 100 000 ganger på sosiale medier. © FOTO: Becka.nu/swedishmannequins.com
ROPER HURRA: Dette bildet er delt nesten 100 000 ganger på sosiale medier. © FOTO: Becka.nu/swedishmannequins.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kvinner over hele verden har likt og delt bildet av denne svenske prøvedukken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I årevis nå har det rast debatter om negative kroppsidealer.

Superslanke kjendiser, radmagre fotomodeller og prøvedukker med Barbie-kropper kan få selv den smekreste av oss til å føle seg klumpete og overvektige - til tross for en kropp som er både slank og velproporsjonert i forhold til høyde og kroppsbygning.

I motsetning til Barbie, som i levende live og i fullvoksen størrelse ville hatt samme hofteomfang som en syv år gammel jente - og en puppeomkrets som ville fått selv Dolly Parton til å se flatbrystet ut.

Da er det kanskje ikke så rart at disse bildene, av noen prøvedukker i en Åhlens-butikk i Sverige, har spredt seg som ild i tørt gress på internett, blant bloggere og på sosiale nettverkssider som Facebook og Twitter.

Les også: Feit utstillingsdukke skaper debatt

Delt av nesten 100 000 mennesker

Bildene, som det først ble spekulert i om var fra en H&M butikk, er i virkeligheten tatt av svenske Rebecka Silvekroon på 29 år fra Malmö. Allerede så langt tilbake som i 2010 delte hun bildet på bloggen sin og skrev følgende:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

"Sjekk hva jeg fant på Åhlens! Prøvedukker som faktisk ser ut som et menneske i vanlig størrelse. Så fint! Hun er jo fortsatt slank, men på en sunn måte. I like."

Åhlens bruker prøvedukker med normal figur.

MER NORMAL: Det er ingen tvil om at denne prøvedukken ser sunnere ut enn prøvedukker flest. © FOTO: Becka.nu/swedishmannequins.com

Det skulle gå noen år før både bildet og blogginnlegget til Silvekroon fant veien ut i sosiale medier, men for et par uker siden begynte snøballen å rulle.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I midten av mars postet organisasjonen Women’s Rights News bildet mitt på sin Facebook-side, forklarer Silvekroon til Kamille.

– Det genererte over 80 000 "likes" nesten umiddelbart. Samme dag postet også en fransk side bildet, som da fikk nye 80 000 "likes". Og noen dager senere eksploderte det virkelig, da den kanadiske radiokanalen New HOT 105.5 postet bildet på sin Facebook-side. Før jeg nesten visste om det selv, hadde bildet blitt likt mer en 730 000 ganger, og delt av mer enn 85,000 mennesker over hele verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

"Sverige har skjønt det!"

Og reaksjonene fra kvinner over hele verden har ikke latt vente på seg.

I en kommentar til bildet på Women’s Rights News sin Facebook-side skriver en kvinne:

"Sverige har skjønt det. Ikke nok med at de har prøvedukker som ser ut som ekte mennesker, de har også med bilder av jenter og gutter som leker med dukker, lekepistoler og bilder i leketøyskatalogene."

En annen skriver: ”Jeg bodde i Sverige i en ganske lang periode for noen år tilbake. De fleste kvinner der har et mye mer naturlig forhold til kropp og vekt enn vi har her. Og alle faller inn under kategorien normalvektige."

Flere andre skriver at de håper at USA - og også andre land og butikker - følger dette eksempelet.

Les også: Klesgigant beklager å ha forvridd kvinnekroppen

Oppfordrer andre til å dele bilder av prøvedukker

I ukene som fulgte ble Silvekroon intervjuet av magasiner og radiostasjoner fra hele verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Radiostasjoner både her hjemme i Sverige, og også i Tyskland, har ringt for å snakke om bildet, forklarer Silvekroon.

– Jeg har også blitt intervjuet på TV og av presse fra hele verden.

Men bloggeren er rask med å poengtere at dette ikke handler om henne selv.

Dette handler om kroppsidealer og hvordan kvinner blir fremstilt i det offentlige rom og i media. Og ikke minst hvordan vi reagerer på dette.

Les også: Ti forbudte reklamer

Bildene som går som ild i tørt gress.

SELGER BEDRE: Hos Åhlens merker de at kvinner reagerer positivt på disse prøvedukkene. © FOTO: Åhlens/Becka.nu

I lys av mediestormen har Silvekroon startet nettstedet Swedish Mannequins, hvor hun oppfordrer andre til å diskutere bildet og omstendighetene rundt det, og ikke minst dele bilder av prøvedukker de selv kommer over, som enten representerer kvinnekroppen på en sunn eller usunn måte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Målet er å skape en debatt, forklarer 29-åringen.

Vi må snakke høyt om dette med kroppsidealer og slankepress for å klare og få oppmerksomheten til moteverdenen og klesprodusentene.

Har brukt ulike størrelser på prøvedukkene i mange år

At prøvedukkene deres har blitt verdensberømte de siste ukene, synes vikarierende informasjonssjef hos Åhléns i Stockholm, Thérèse Johnsson, er både flott og morsomt. Men dukkene er ikke noen nyhet.

– Åhlens begynte med prøvedukker i ulike størrelser allerede i 2006, forklarer Johnsson til Kamille.

– Det begynte med at vi skulle lansere en kolleksjon med damemote i større størrelser, men da vi så de positive tilbakemeldingene prøvedukkene genererte hos kundene våre, bestemte vi oss for å bruke dukkene til å vise frem både undertøy og annet tøy.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På varehus over hele Sverige bruker Åhlens prøvedukker i flere ulike størrelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kundene våre kommer jo i forkjellige størrelser og ser ulike ut, forklarer Johnsson, som røper at de faktisk selger mer klær med de realistiske prøvedukkene enn uten.

Dermed er det naturlig for oss å vise frem det mangfoldet når det kommer til prøvedukker. Det er viktig for oss å fremme positive og normale kroppsidealer, og det er tydelig av de siste ukene at dette er noe kvinner setter pris på.

Bruker de dukkene som er vanligst på markedet

Men det er ikke mange andre butikker og kjeder som har gått i Åhlens sitt fotspor. Foreløpig. Til den svenske avisen DN forklarte nylig pressekontakt for H&M i Sverige, Marie Rosenlind, at hos H&M bruker de kun de dukkene som er vanligst på markedet.

– Per i dag bruker vi ikke andre modeller av prøvedukker, men vi utelukker ikke muligheten for av at vi kommer til å gjøre det i fremtiden, forklarer Rosenlind til avisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De dukkene vi benytter oss av, er de som er standard på markedet i dag, men vi ser jo at disse dukkene absolutt ikke representerer mangfoldet blant kundene våre.

Og det bør de kanskje vurdere om de vil holde på kundene sine. For som én kvinne kommenterer om Silvekroon bilde:

"Endelig! Prøvedukker som viser hvordan klær ser ut på virkelig mennesker. Nå vet jeg hvor jeg skal handle i fremtiden!"

Slik ser normale kvinner ut.

KROPPDEBATT: Kvinner over hele verden har delt disse bildene i håp om at moteindustrien snart vil se lyset. © FOTO: Åhlens/Becka.nu

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prøvedukkene har krympet

Moderne prøvedukker har de siste årene måtte tåle kritikk fra både bloggere og helsemyndigheter.

I 2007 gikk britiske helsemyndigheter ut og kritiserte bruken av for tynne og magre prøvedukker i utstillingsvinduer i handlegater og "High Streets" over hele landet.

"Disse dukkene representerer dårlig den gjennomsnittlige britiske kvinne" het det ifølge avisen Daily Mail i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2011 kom den amerikanske kleskjeden GAP under sterk kritikk og latterliggjøring av bloggere, som gjorde narr av prøvedukkene som var brukt for å vise frem jeansen "Always Skinny".

"Jeg lurer på hva det egentlige navnet på disse jeansene var på hovedkontorer til GAP?" lurer en blogger på.

"Anorexia Chic? Eller kanskje Sultestreik Mote?"

Kilder: iVillage , The Examiner, Swedish Mannequins, Daily Mail og DN

Les også:

Derfor er det sexy å være komfortabel med hvem du er

Slik shopper du deg til bedre samvittighet

76% av norske kvinner vil fikse på utseendet