Små klær med stor suksess

ETABLERT: Merethe Finsnes står bak merket William & Waldemar, og driver butikken Barna i Markveien. Hun startet med å strikke for hånd i liten skala, men klærne hennes finnes nå i mange norske butikker. Neste mål er å få solgt til Danmark. Foto: Anette Karlsen (NTB scanpix)

Norsk design har funnet veien til internasjonale motemagasiner. For barn, vel å merke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norske klesmerker for barn:
  • Ugly Children's Clothing: Ugly Children's Clothing beskriver forretningsideen sin som «enkle, kule barneklær til gutter og jenter med baller». Har klær til både baby og barn.
  • Jumina: Barneklær inspirert av norske skoger, sjøer, dyr og eventyr. Selger i mange land.
  • Lilleba: Satser på klær for barn og voksne som er funksjonelle og behagelige, og som er produsert på en måte som tar hensyn til mennesker og miljø.
  • LilleLam: Tilbyr funksjonelle barneklær i merinoull. Designet har et enkelt og klassisk uttrykk, og kolleksjonene har både fritids- og penklær.
  • MeMini: Satser på kvalitetsklær i en nordisk, nostalgisk stil.
  • Blafre: Blafre har produkter med glade farger og naive figurer. Familiefirmaet startet med å designe kort, men tilbyr i dag også blant annet barneklær.
  • MyCinnamonGirl: Har klær til liten og stor med preg av nostalgi og tidløs sjarm. Klærne skal være et resultat av godt håndarbeid, og de fleste plaggene har håndsydde detaljer.
  • William og Waldemar: Designer klær i alpakkaull for aldersgruppen 0-12 år.
  • Nøstebarn: Selger klær i ubehandlet ull og klær i ull/silkeblanding.
  • Lilli&Leopold: Satser på økologisk merino ullundertøy til barn fra 0-10 år.
  • ChillNorway: Lager ifølge egenreklamen barne- og dameklær i myke, naturlige materialer med en design som kombinerer det praktiske med det vakre.
  • Mole - Little Norway: Klær for gutter og jenter i alderen 0-12 år. Designeren henter inspirasjon hos sine egne barn, naturen og norsk kulturarv og historie.
  • Finger In The Nose: En «Rock & Roll Attitude» kombinert med funksjonalitet er konseptet til Finger In The Nose.
  • Optimist Of Norway: Har tatt utgangspunkt i «bestemors gamle tyktvevde sengetøy» og kommet opp med en barnetøykolleksjon i 70 prosent bambus og 30 prosent bomull.
  • Gekko: Klær for barn fra 0-7 år, mange av dem i 70-talls retrostil. Gekko selger også stoffene som brukes til kolleksjonen slik at man kan sy sitt eget drømmeplagg.
  • Lille Barn: Merket Lille Barn er basert i London, men har norsk grunnlegger og designer. Tilbyr klær i klare farger som skal tåle mange runder i vaskemaskinen.
  • Dundelina: Hvert år slipper Dundelina en ny historie skrevet av forfatteren Roald Kaldestad. Historien blir så inspirasjon for Dundelinas kolleksjon, som har klær for jenter i alderen 2-10 år.
  • Moia: Lager glade, myke og lettanvendte barneklær fra 0-8 år. Merket har også egenproduserte stoffer.
  • Barnigjen.no: Klær designet og håndlaget spesielt for aktive barn. Mange av klærne er sydd av vintagestoffer for miljøets skyld.
  • Tiljamid: Bambusklær med enkle snitt og sterke farger.
  • Virre Vapp: Norsk kolleksjon som selges både på nett og via home parties.

– Det siste året har det virkelig løsnet. Nå har jeg bestillinger inne for høsten fra 25 ulike butikker, sier designer Merethe Finsnes, og viser frem plagg etter plagg for både barn og baby i myk alpakkaull.

I 2006 opprettet Finsnes merket William & Waldemar, og har siden avansert fra å strikke plaggene selv for salg på nett og markeder, til å flytte produksjonen til Peru og salget til både egen butikk på Grünerløkka og andre butikker rundt om i landet.

– Jeg har nok vært heldig med timingen. Folk begynner å få øynene opp for alpakkaullens egenskaper, samtidig som det er få andre som produserer klær i ren alpakka, påpeker hun.

Les også: Slik sparer du flere tusenlapper i måneden

Bransje i vekst

Finsnes er ikke alene om å satse på barneklær. Med et kjapt Google-søk finner man fort 20-30 ulike norske merker.

– Det har skjedd masse på barneklærmarkedet bare de siste to-tre årene. Da jeg fikk mitt første barn for tre år siden, var det fremdeles svenske og danske klær som dominerte i barnebutikkene. Nå begynner endelig de norske å lykkes, sier motejournalist og mammablogger Charlott Pettersen.

Les også: Neglelakk, lip gloss eller mascara - hvor går grensen?

Merket MeMini, som ble opprettet i 2006, var tidlig ute med å selge i store kvanta. Ugly Children's Clothing ble opprettet samme år, og ble raskt kjent for sine baby- og barneklær i Marius-mønster. Siden har nye merker kommet til, merker som gjør det stort også i utlandet.

– Noen merker har faktisk fått mer oppmerksomhet ute enn her hjemme. Både Mole – Little Norway, Jumina og Optimist of Norway har for eksempel vært i Babiekins Magazine, et veldig anerkjent magasin for barnemote. Jumina har også vært representert på nettsiden til Vogue, sier Pettersen.

Les også: Fransk nakenblemme i barnekatalog

Fra småbarnsmor til designer

Hanne Koløy i Mole – Little Norway har alltid vært glad i håndarbeid. Men det var først da hun ble sykmeldt med prolaps i ryggen at strikking utviklet seg til et yrke.

– Strikkingen hjalp meg å fokusere på noe annet enn smerten. Jeg lagde mye klær til egne barn, og så at det traff. Etter hvert kom ideen om å starte egen bedrift, forteller hun.

I 2011 debuterte hun på Oslo Fashion Week, og fikk solgt inn klærne sine til 40 butikker. I dag, under to år senere, selger hun til 11 land. I februar åpnet merkets første brand store, på et eksklusivt kjøpesenter i Ukraina.

Les også: Naturen inn på påskebordet

– I utlandet tror de jeg har et team på tretti mann, og blir sjokkert når jeg forteller at jeg gjør omtrent alt selv. Selv om klærne har solgt godt, er det ingen glamour her, men beinhard jobbing, sier hun.

Hun tror årsaken til suksessen er at klærne er lette å like for folk flest, med både god kvalitet, fin design og en god miljøprofil.

Typisk norsk

Pettersen trekker fram nostalgi som et fellestrekk for norske barneklær.

– Det går i det duse, naturlige og historiske. Mange spiller dessuten på det norske, både i navnet og med bruk av ull og klassiske strikkemønstre. I tillegg har norske designere vært tidlig ute med å bruke bambus som materiale, blant annet Lilleba, Tiljamid og Optimist of Norway, forteller hun.

Selv om mange designere gjør suksess, er det også mange som aldri får skapt et levebrød av sitt klesprosjekt.

– Vi var fire stykk som startet butikk på Grünerløkka, men de andre forsvant ut, forteller Finsnes i William & Waldemar.

Les også: Dette kommer du til å elske i 2013

– Det er nok litt typisk for denne bransjen at man bare holder noen år. Det er vanskelig å komme opp på et nivå der man selger for mer enn noen hundre tusen i året, man har jo ingen investor i ryggen, sier hun og legger til at hun selv tenker langsiktig.

– Jeg har vært opptatt av å bygge merket gradvis opp. Og jeg tror markedet er der. Dagens foreldre er mer opptatt av barneklærnes kvalitet og komfort enn hva våre foreldre var.

Personvernpolicy