Meny

– Dette er de heteste mattrendene

INN, INN OG HELT UT: Billige og enkle råvarer vil vokse i popularitet i årene fremover, trykkokeren vil bli årets julegave i 2014 og kasting av mat vil bli helt ut, ifølge trendanalytikere. Foto: Colourbox.com

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I fremtiden skal maten være så lokal som mulig og man skal spise hver eneste smule. Kjøkkenutstyret blir retro og handleturen mer effektiv, ifølge rapport.

Den svenske matprodusenten Ridderheims står bak en omfattende trendstudie som ser på hvordan vi kommer til å handle, lage og spise mat de neste 5-7 årene.

«Ridderheimsrapporten: Future Shopping, Cooking and Eating» bygger på en trendanalyse som er gjort både i Sverige og internasjonalt.

Viktige stikkord er: lokalt, nakent, enkelt, antisløsing, retroutstyr, gamle metoder og effektiv shopping.

- Disse byråene som jobber med å finne ut hvordan ting endrer seg begynner å se på ting helhetlig. Det er større ideer og større konsepter. Før har det vært mer: «Nå spiser vi pizza, tex-mex, thai…» Nå har rammen rundt blitt mer viktig, forklarer forskningsdirektør Einar Risvik ved matforskningsinstituttet Nofima til ABC Nyheter.

- Frihet fra valgfrihet

En av trendene som nevnes i rapporten, har de kalt for «Løsningsshopping». Det går ut på at butikkene finner effektive løsninger for forbrukere som ønsker seg «frihet fra valgfrihet».

- Vi får flere og flere valgmuligheter, men ikke mer tid. I fremtiden velger du kanskje ikke de butikkene som har flest valgmuligheter, men de som har den beste løsningen for deg, sier Agneta Olsson som er markedssjef i Ridderheims & Falbygdens i en presentasjon av rapporten.

Norske matbutikker bør følge med i utviklingen som skjer i omverdenen, de kan bli veldig mye bedre, mener forskningsdirektør Einar Risvik ved Nofima. Foto: NofimaNorske matbutikker bør følge med i utviklingen som skjer i omverdenen, de kan bli veldig mye bedre, mener forskningsdirektør Einar Risvik ved Nofima. Foto: Nofima

Når det gjelder å finne gode løsninger for kundene, har norske matbutikker svært stort forbedringspotensial, mener forskningsdirektør Risvik i Nofima.

Han forteller at nordmenn er de som er mest avhengige av matbutikker; vi handler mer enn 90 prosent av maten vår der. Til sammenligning handler engelskmennene 30 prosent av sin mat utenfor matbutikkene.

Nordmenn er også de som bruker mest tid i og er minst fornøyde med matbutikkene:  

- Hvis du skal ha de mest vanlige varene, er det lagt opp til at de ligger lengst borte, det vitner om at butikkene er mer opptatt av seg selv enn oss kunder. De bør snart begynne å tenke motsatt. Verden rundt oss går i en annen retning, sier Risvik og legger til:

- Når de norske kundene er mest misfornøyde, så ligger det i det at vi også er de minst lojale. Kommer det et alternativ så bytter vi. Det er plass for et nytt konsept i Norge.

Analytikerne bak Ridderheimsrapporten mener også at butikkene i stadig større grad må møte kundene i flere kanaler, og være forberedt på å kommunisere med sine kunder døgnet rundt og overalt.

- Internettbestillinger har for eksempel tatt kraftig av i England. Det er tre ganger så vanlig der som det er her, sier Risvik.

Slutt på sløseri

En annen svært viktig trend i årene fremover vil være fokus på å redusere det enorme matsløseriet; rundt 30 prosent av all mat kastes, ifølge Agneta Olsson i Ridderheims & Falbygdens.

- For 20 år siden var det miljøbevegelsen som kjempet for dette, men i dag handler det om overlevelse for vår planet, det må vi forholde oss til, sier hun.

Olsson trekker frem to eksempler på virksomheter som allerede har fått bukt med sløsingen:

Ved Green Matmarknad i Malmö har de en 0-visjon, som går på at de ikke skal kaste noe mat i det hele tatt. For å få til det har man åpnet en restaurant ved markedet, som skal lage mat av restene og det som er i ferd med å gå ut på dato.

People’s Supermarket i London tar det enda et steg videre, der slår de opp i butikken hvor mye mat de redder hver dag. Også der har de en tilknyttet restaurant og det som eventuelt blir til overs fra restauranten setter de ut så hjemløse kan forsyne seg.

I fremtiden skal heller ikke innpakningen havne i søpla. Det forskes nemlig på flere hold på innpakning som kan spises.

Det har blant andre lykkes en forsker ved Harvard University å lage en spiselig membran til å ha rundt maten.

Les også: Kaster mat for 1000 milliarder hvert år

- Lokalt i et lokalt perspektiv

En annen trend som trekkes frem i rapporten er at vi beveger oss fra «Fair Trade» over til det de kaller «Fair Food». Det forklares ved at det ikke lenger er viktigst å tenke på produsentene i Afrika og Latin-Amerika, fordi interessen for å hjelpe mennesker i vårt nærmiljø har økt.

- Man er i økende grad opptatt av de nære tingene, seg selv og familien. Man vil gjøre bra som konsument, men i stedet for å tenke lokalt i globalt perspektiv, vil man nå tenke lokalt i et lokalt perspektiv, kommenterer Risvik i Nofima og fortsetter:

- Man ønsker at det man gjør skal være nyttig for nærmiljøet. Det er vel typisk i en urolig verden at det blir sånn.

Risvik forteller at lokalmat er en trend som har vært og trolig fortsatt vil være svært viktig i Norge i årene fremover:

- Vi har hatt en kraftig økning på lokalmat og nærmat, kraftigere enn de andre nordiske landene.

- For eksempel i Danmark har man hatt veldig fokus på økologisk mat, men det er ofte stor, industriell skala, ikke bare lokal.

Risvik tror veksten for lokalmat kommer til å fortsette i årene fremover. Han forklarer at det ennå er langt frem til Frankrike og Italia, som er ledende på dette feltet.

- Der kjøper man veldig mye lokale produkter og er stolte av det. Bortimot 30 prosent av det man kjøper er lokalprodusert. I Norge er vi nå på rundt tre prosent, sier han til ABC Nyheter.

Naken mat

Når det gjelder matlagingen i seg selv, så er det nakenhet og enkelhet som vil være gjeldende i årene fremover, mener ekspertene bak rapporten.

Mange har blitt lei av det luksuriøse, pretensiøse og korrekte, nå lengter vi etter det enkle og uformelle, ifølge Ridderheims analytikere.

Selv superkokker som Heston Blumenthal, gir nå ut kokebøker med enklere matlaging.

Samtidig er interessen økende for billigere og enklere råvarer som rotfrukter, kål og innvoller – og for å lage eksklusive retter av disse enkle ingrediensene. Kanskje vil du i fremtiden bli servert en frikasse av hjortetestikler, mener analytikerne.

Retroutstyr

For å lage denne maten, vil vi foretrekke å bruke retrokjøkkenutstyr, men i moderne varianter. For eksempel spår analytikerne at trykkokeren blir årets julegave i 2014.

Også gammeldags matlaging som syrning, langkoking, ysting og surdeigsbakst vil bli enda mer populært, mener de.

«One-Hand-Food»

En annen trend i tiden er at mennesker, spesielt i storbyene, har fått en livsstil der de stadig er på farten, gjør flere ting samtidig og ikke nødvendigvis har tid til å sette seg ned å spise lunsj eller middag.

I stedet spiser man i bilen eller på bussen på vei til neste møte. Restauranter må derfor bli flinkere til å fange folk i farten og tilby dem god mat som kan spises med en hånd, mens man gjør andre ting samtidig, mener analytikerne.

- Det perfekte vil være et produkt som gjør deg mett, sunn og mindre stresset. Det er en utfordring for oss i matvarebransjen, sier Agneta Olsson i Ridderheims & Falbygdens.

Les om alle trendene Ridderheims analytikere mener vil prege hvordan vi handler, lager mat og spiser i årene fremover.

Helse og livsstil
Populært