Terningkast 4:En kjedelig kamp for overlevelse

«Deadlight»-coveret
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Deadlight» prøver å tilføye den mettede zombie-sjangeren noe nytt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta:

Spilltittel: «Deadlight»

Utgis på: Xbox 360

Testet på: Xbox 360

Utgivelsesdato: 1. august 2012 (Xbox 360)

Aldersmerking: 16+ (www.pegi.info)

Sjanger: Plattform, zombie

Utvikler/utgiver: Tequila Works

Spillet er satt til Seattle på 1980-tallet, og spillutvikleren Tequila Works bruker en annerledes og vakker grafikkstil.

Du er skogvokteren Randal som har mistet familien sin. Figuren beveger seg på et todimensjonalt plan hvor alt er svarte silhuetter. Bakgrunnen, som viser en by i forfall, er tredimensjonal og svært forseggjort. Lydsporet er enkelt, men fungerer godt sammen med grafikken for å gi en dyster og ekkel stemning.

Spillmekanikkene er enkle. Du hopper, løper og klatrer for å komme deg videre. Randal har svært begrenset tilgang til våpen, så mesteparten av tiden må du komme deg unna de vandøde ved å være kjapp og smidig. Figuren har også muligheten til å plystre eller rope for å lokke til seg zombier, enten for å lure dem inn i feller eller for å gi deg tid til å komme deg unna.

Dessverre fungerer ikke alle mekanikkene så bra som de burde. I en del sekvenser må du ha veldig god flyt og timing for å komme deg gjennom på første forsøk. Som oftest må du prøve og feile flere ganger for å klare det, og etter hvert blir dette veldig frustrerende.

«Deadlight» er vakkert og annerledes, men rakner i sømmene på en del punkter. Historien er tidvis usammenhengende, og det er egentlig i den første delen av spillet at det viser hvor bra det egentlig kunne ha vært. Det er synd ikke resten er like gjennomført.

Les også: Zombiemassakre

Les mer om spill

Les andre nyheter