Truger gjør deg skodd for all slags føre

PULS: Lis Bergene er en av deltakerne på Ingrid Kristiansens trugegrupper. Her trenes det etter intervallprinsippet for å få god kondisjonseffekt.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med truger takler du alt fra islagte skogsstier til løssnø utenfor allfarvei.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hundeeierne er veldig glad for at vi tråkker sti for dem, sier Ingrid Kristiansen, og legger i vei inn mellom granlegger og snøskavler. Med truger på beina trenger man ikke bekymre seg for gjenføykede løyper eller nedsnødde stier.

– Truger gir muligheter for fantastiske naturopplevelser nettopp fordi du kan gå hvor som helst. Selv i folksomme turområder som her ved Holmenkollen kan du nesten få følelsen av øde villmark, forteller den tidligere langdistanseløperen. To ganger i uka leder hun treningsgrupper for trugeentusiaster, der målet er høy puls og god treningseffekt.

Godt for hjertet

Den norske vinteren kan være ustabil, og når skiføret svikter, er også trugene gode å ha.

– Truger fungerer like godt på råtten snø eller i steinharde spor, og kan være et flott alternativ når påsken nærmer seg og varmen har tæret på skisporene, sier Kristiansens mann, Arve Kristiansen, som har stor tro på truger som treningsform.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Du må løfte beina høyere enn når du går, og den ekstra vekten som trugene utgjør, gir god utfordring for hofteleddsbøyerne. At du må bruke mye krefter for hvert steg, gjør at du kan få opp pulsen uten å haste av gårde i et voldsomt tempo, sier han.

Les også: Her er de falske Nike-butikkene

En fordel med truger er dessuten at folk på ulikt nivå kan gå sammen og likevel få omtrent samme treningseffekt. De sprekeste kan gå foran og ta den tunge oppgaven å tråkke sti, eller gå på siden av stien hvis det er nødvendig. Å bruke lange, dype steg er et annet triks for å få opp pulsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spår ny trend

På ekteparet Kristiansens trugegrupper er det intervalltrening som gjelder, helst i oppoverbakke.

– Ett minutt! roper Ingrid Kristiansen og langer ut med en steglengde en verdensmester verdig.

– Ingrid går helst utenfor stien, kommenterer Arve tørt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Deltaker Lis Bergene henger godt med.

– Det er fint å være med i en gruppe, jeg går tøffere på enn jeg ville gjort alene, sier hun.

Bergene startet med vanlig stavgang for en noen år siden, og fortsatte med staver og truger vinterstid. Stavene er nemlig gjerne med når folk skal trene på truger. Selv om man fint kan gå uten – det gir stabilitetsmuskulaturen en ekstra utfordring.

Les også: Alt kan repareres

Kristiansen tror trugegang kan bli like stort som stavgang er blitt.

– Nordmenn er treige til å prøve nye ting. I begynnelsen lo man av dem som gikk med staver, nå er det helt akseptert. I Canada og USA har truger vært populært lenge, og jeg har tro på at det kan bli like stort her.

Utstyrsvalg

Truger kommer i mange varianter og størrelser. For nybegynnere kan det være lurt å starte med de smale og korte.

– Smale og korte truger er lettere å gå med, både fordi de veier mindre og fordi du slipper å gå bredbeint. Folk har lett for å kjøpe for lange truger, sier Hans-Ole Homelien. Han er salgsagent i Norden for tre ulike trugemerker gjennom firmaet Hansi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ulempen med korte truger er at de kan synke for dypt i løs puddersnø.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– På samme måte som du bruker langrennsski i oppkjørte løyper og fjellski til fjells, er truger tilpasset ulik bruk. Hvis du starter med et par korte, kan du eventuelt supplere med et ekstra par for lange turer i løssnø etter hvert, sier han.

Les også: Høstens fineste støvletter

Trugene kommer også i ulike prisklasser.

– Du får bra truger for en tusenlapp, det er stor konkurranse i det prissjiktet. Det finnes også dyrere truger beregnet på veldig bratt og krevende terreng, med større gripeklør for bedre feste. De koster fra rundt 2000 og oppover, informerer Homelien.

Ingrid Kristiansen mener det er få unnskyldninger for å ikke prøve seg på trugetur.

– I motsetning til langrenn er det faktisk ingenting å lære. Du trenger ikke trene teknikk, og trenger ingen kunnskap om smøring. Det er bare å sette det ene beinet foran det andre.

Les mer på ABC Nyheters Livet-seksjon