Norske møbelskatter

Vil du gjøre bruktkupp, bør du lese deg opp på 1900-tallets designhistorie.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kjøp av designmøbler

* Hvilken stand er møbelet i? Et sjeldent møbel tåler mer slitasje før prisen synker, sammenlignet med mindre kjente modeller.

* Merker etter bruk, for eksempel solbleket lær, kan gi møbelet karakter og er ikke negativt. Dette kalles patina.

* Møbler produsert over lengre tid kan komme i forskjellige varianter og materialer.

Møbelet er som regel en bedre investering om det er laget nær opptil første produksjonsperiode.

* Bruksslitasje på for eksempel bordoverflater er uunngåelig, men ikke kjøp møbler som er blitt modifisert eller ombygd.

* Krev kvittering om du kjøper brukte designmøbler gjennom forhandler. Eventuelle reparasjoner eller skader skal du bli opplyst om.

* Husk at spesialforretninger har høyere innkjøpspris enn bruktsjapper, men de har også spesialkompetanse og kan i større grad gå god for originaliteten.

(Kilde: Norske designmøbler 1945– 1975)

Begrepet «Scandinavian design» brukes om det sobre uttrykket som kjennetegner nordisk formgiving i tiårene etter andre verdenskrig. I denne sammenhengen har ikke norsk møbelproduksjon markert seg like sterkt som den danske eller finske, uten at det betyr at det ikke finnes norske møbelskatter.

I den nye boka «Norske designmøbler 1940– 1975» gir Mats Linder en designhistorisk fremstillingen av møbelmakeri i Etterkrigs-Norge. Linder synes det er rart at ingen andre skrev boka før han.

– Denne boka burde vært skrevet for tjue år siden, tatt i betraktning hvordan interessen for design har økt. Norge har vært litt bakpå i skandinavisk sammenheng. Vi har ikke hatt noen Alvar Aalto eller Arne Jacobsen, men det betyr ikke at vi ikke har god design, sier Mats Linder.

Selv om Norge ikke har fostret noen internasjonal stjernedesigner, fortjener norsk design mer oppmerksomhet enn det som hittil har vært emnet til del.

– Jeg tror nok industrien var for dårlig til å markedsføre god norsk design i samtiden. En designer som Sven Ivar Dysthe, som lagde Planet-stolen, hadde nok blitt profilert bedre i Danmark, sier Mats Linder.

Les også: Dette huset har en minigolfbane i midten

Moderne antikviteter

På Majorstua i Oslo driver Fabio Carlesi bruktbutikken Utopia Retro Modern, der han selger brukte designmøbler. Selv mener Carlesi at den korrekte betegnelsen er «moderne antikviteter».

– Folk har blitt mer bevisste, og det blir vanskeligere å gjøre de gode kjøpene. Selv om man har peiling, må man være i markedet hele tiden, lese bøker, gå på messer, auksjoner og loppemarkeder, sier Fabio Carlesi.

Møbler kan tilsynelatende være billigere utenlands. Men mange glemmer at salær til nettbutikker, fraktkostnader og norsk merverdiavgift kan komme i tillegg til prisen. Dessuten er det en fare for å bli svindlet, uansett om man handler i Norge eller utenlands.

– Det er en del falske møbler i omløp. Vil man handle så trygt som mulig, bør man kjøpe fra auksjonshus eller etablerte forhandlere, mener Fabio Carlesi.

Les også: Flotte hytter til en million

Lite marked

Markedet for brukt design i Norge har vært lite og styrt av trender. Interessen rundt Grete Prytz Kittelsens emaljearbeider er et eksempel på dette, påpeker Mats Linder.

– For et tiår siden kunne du røske med deg fatene hennes for en slikk og ingenting på loppemarkeder. Men da boka om henne kom i 2008, mangedoblet prisene seg, sier Mats Linder.

Fascinasjonen for femtitallet har preget norsk innredning de siste ti årene og drevet opp prisen på blant annet teakmøbler. Selv kjennere blir påvirket når objekters status endrer seg, forteller Mats Linder.

Les også: Rekkehuset i Groruddalen ble totalforvandlet

Riktig pris

Knut Forsberg er daglig leder på Auksjonshuset Blomqvist som omsetter kunst og antikviteter. Han registrerer at det er vilkårlig hva designmøbler går for hos private selgere, i forhold til hos etablerte salgskanaler.

– Når folk kjøper bruktbil til 30.000, er det vanlig med NAF-test. Når man kjøper kunst eller møbler, blar man opp tusenlapper uten å forhøre seg med fagfolk, sier Knut Forsberg.

Mange faktorer spiller inn når brukte designmøbler skal prissettes. Derfor er erfaring den viktigste egenskapen hos dem som jobber profesjonelt med salg av designmøbler.

– Riktig pris settes ut fra hvilken alder og stand objektet er i. Vi ser også på hva tingen har gått for tidligere. En rokokkostol fra 1700-tallet er ikke det samme som en stol i rokokkostil fra 1800-tallet, men dette er en forskjell private selgere sjelden ser. Men – folk vinner i lotto. Vi har solgt ting for gode penger, ting som i sin tid nærmest ble gitt bort på loppemarked, sier Knut Forsberg.

Les også: Dette gjør du når trappa knirker

Færre bruktkupp

Mats Linder har god tro på gjennomslagskraften til den nye boka si. Han ser for seg at den vil ødelegge loppemarkedsbesøkene for kjennere, men samtidig øke gleden ved brukt design for det store flertallet.

– Man kan fremdeles kjøpe norsk design rimelig på loppemarkeder. Men jeg tror det kan bli vanskeligere fra nå av. Folk kommer til å ta en ekstra titt på ting de tidligere gikk rett forbi, sier Mats Linder.

Les flere nyheter fra ABC Nyheter

Personvernpolicy