Han får tilbud om sjokolade, hun får tilbud om te

SMART AUTOMAT: Japanske Jeki har automater som gjenkjenner kjønn og alder før du handler. Teknologien anbefaler en middelaldrende nordmann varm eplejuice eller sjokolade. Dama blir tilbudt te. Foto: Jan M. Moberg/Håkon Jacobsen
SMART AUTOMAT: Japanske Jeki har automater som gjenkjenner kjønn og alder før du handler. Teknologien anbefaler en middelaldrende nordmann varm eplejuice eller sjokolade. Dama blir tilbudt te. Foto: Jan M. Moberg/Håkon Jacobsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne automaten skjønner hvem du er.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Japanske Jeki har automater som gjenkjenner kjønn og alder før du handler.

Jeki er annonse- og automatselskapet til togselskapet East Japan Railway Company. Selskapet har dermed tilgang til annonseflater på et stort antall togsett og stasjoner med titalls millioner passerende daglig.

Siste satsing for selskapet er drikkeautmater som gjenkjenner deg.

Bruker kamera

Automaten er utstyrt med et kamera og teknologi som sorterer deg etter kjønn og aldersgruppe.

I det du nærmer deg, får du presentert hele innholdet i automaten, som i tillegg spesielt anbefaler noen av produktene - basert på hvilke segment automaten har plassert deg i.

Automaten har stor trykkfølsom skjerm, slik at du enkelt kan gjøre enkelt valg blant de mange alternativene. De fysiske produktene ser du ikke før du blir servert valget ditt.

Les også: Dette er verdens største LCD-TV

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Digital Signage

Jeki er rask til å presisere at dataene kun blir lagret numerisk og at ingen personlige opplysninger blir lagret. De sier selv at automatene er mest effektive på målgrupper på 20 til 30 år.

En test Teknisk Ukeblad var med på, avslørte at middelaldrende norske menn ved repeterende forsøk ble anbefalt varm eplejuice eller sjokolade.

Jeki bruker også teknologien, som de kaller Digital Signage, på sine mange reklameskjermer på stasjonene. Skjermene kan dermed servere reklamebudskap avengig av hvem som ser på. I tillegg telles antall seere og hvor lenge de ser på reklameskjermene.

Snittet er en tittetid på tre til fem sekunder.

Trolig går det ikke lang tid før våre hjemlige pendlere blir utsatt for lignende løsninger. Jekis løsning består nemlig av tilgjengelig teknologi innen flere områder – og er ikke unik.

Les også:

Super Hi-Vision er 16 ganger bedre enn HDTV

Det beste fra CES 2012

Mobilen er det nye bankkortet

Denne saken kommer fra Teknisk Ukeblad

Les flere nyheter fra ABC Nyheter