Hytter: Nytt, men traust
I katalogene over ferdighytter ser mange av nyhetene ut som de alltid har stått der.
– Vi har en helt ny hyttekatalog som lanseres i slutten av april. Men er nok ingen oppsiktsvekkende nye modeller blant dem, sier markedssjef i Hellvik Hus, Paulfrid Hegrestad, og setter ord på en generell trend i bransjen: På hytta, og da særlig fjellhytta, vil folk flest ha en tradisjonell stil.
– Kundene etterspør stort sett det tradisjonelle. Hvis man kan snakke om hyttetrender, går det stort sett på detaljer. Mange vil for eksempel ha flere og større vinduer. Det er også større bredde i hva slags materialer og farger folk velger innendørs, påpeker markedskoordinator for Norsk Hyttesenter, Morten Nordli. Norsk Hyttesenter omfatter 16 ulike produsenter av ferdighytter. Alle leverer hytter i tradisjonell stil med panel og rutete vinduer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen unntak finnes selvfølgelig. I Norge finnes flere titalls produsenter av ferdighytter, hvorav også en del leverer mer moderne varianter, deriblant Hellvik Hus.
LES OGSÅ: Statsskog leier ut flere hytter
Moderne innslag
Saltdalshytta er Norges største hytteprodusent. De har både tradisjonelle og mer moderne nyheter i sitt sortiment.
– I serien Villmark kommer vi nå med flere hytter som er en blanding av det tradisjonelle og moderne: Tradisjonell villmarkspanel kombineres med store vinduer og moderne planløsninger, opplyser markedsansvarlig Øyvind Skogvoll.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSaltdalshytta har merket en økt etterspørsel etter helt enkle og rimelige hyttemodeller, og lanserte i høst derfor den nye hytteserien Smart, som allerede har solgt godt.
– Man kan si at trenden går i to retninger. Generelt blir hyttene litt større for hvert år som går, det ligger vel i oss at ting skal bli stadig bedre, påpeker Skogvoll.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Samtidig ser vi altså økt etterspørsel etter helt enkle og veldig rimelige modeller, fortsetter han. Hos Hellvik Hus har de merket det samme.
– Vi har en del forespørsler etter mindre hytter. Et lite fristed som kan plasseres på påler nesten hvor som helst, og som kun skal brukes til soving og matlaging. Mye av aktiviteten på hytta skjer jo uansett ute, påpeker markedssjef Hegrestad.
LES OGSÅ: Ro fra hytte til hytte
Oppgradering innendørs
Artikkelen fortsetter under annonsenSelv om folk ønsker en tradisjonell fasade, ser en hytte ganske annerledes ut innvendig enn den gjorde for femti år siden.
– Innvendig ligner hytta mer og mer på en vanlig bolig. Mange velger bort tradisjonelle materialer som skifer og tregulv, og vil heller ha flislagt bad og parkett på gulvene. Særlig på hytta ved sjøen gjør folk mer dristige interiørvalg, sier markedssjef i Nordbohus, Stian Moursund.
Men også på fjellet er folk ifølge Moursund mer ivrige på å bytte ut de tradisjonelle hyttemøblene.
– Folk velger gjerne en sprek sofa og andre mer moderne møbler, påpeker han. Og nevner også trenden med flere og større vinduer, særlig på hytta ved kysten.
– Folk reiser gjerne på hytta for å komme nærmere naturen. Da er det naturlig å invitere naturen inn ved å sørge for god sikt ut.
Artikkelen fortsetter under annonsenLES OGSÅ: Norgestur uten ferie
Hytteprodusenter
Råd til hyttebyggeren
* Innhent flere tilbud.
* Forhold deg til færrest mulig entreprenører.
* Sørg for å avtale fastpris. Dette gir best kontroll med kostnadene.
* Betal bare for arbeider som er gjort, ikke de som skal gjøres.
* En leverandør har plikt til å opplyse om eventuelle tillegg som er nødvendige for at hytta skal bli komplett.
* Reklamasjonsfristen er fem år, men reklamer umiddelbart etter at feilen er oppdaget.
(Kilde: Hytteliv)