Bygg hi til bilen

NORGESHUS: Garasjer kan brukes til mye mer enn bare å ha bilen i.
NORGESHUS: Garasjer kan brukes til mye mer enn bare å ha bilen i.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Garasje er deilig i vinterlandet Norge. Å sette den opp behøver verken være kostbart eller komplisert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Publisert: 30.09.2010

Bente Engelsviken tester innkjøringen til det som skal bli familiens nye garasje.

– Det tar tid dette, men så gjør vi alt ordentlig også. Vi bruker bare godkjente fagfolk, så vi er sikre på at jobben blir gjort etter boka. Det koster oss 300.000 kroner, men garasjen vil høyne verdien på tomta og boligen, sier hun.

Lei kulde

Om ikke den norske våren, sommeren og høsten krever garasje, føler mange at vintermånedene blir strevsomme.

– Vi bygger garasjen rett og slett fordi vi er lei av å stå ute i kulda og skrape bilen om morgenen. Dessuten savner vi litt mer bodplass. Når garasjen er ferdig har vi en ekstra utebod.

Å bygge garasje er ikke noe hokus pokus. Er det snakk om en enkel konstruksjon, holder det med byggemelding. Man må likevel ta hensyn til tomtens utnyttelsesgrad og – ikke minst – naboene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Torgeir Øisnes, fagdirektør Bolig i Forbrukerrådet, sier de knapt mottar henvendelser som har med garasjer alene å gjøre.

IGLAND GARASJEN: Dobbeltgarasje med loft innredet til boligformål. IGLAND GARASJEN: Dobbeltgarasje med loft innredet til boligformål.

– Garasjebyggere må forholde seg til to parter: kommunen og naboene. Bebyggelse må være minst fire meter unna nabotomt, men det finnes noen unntak når det kommer til garasjer. Kommunen kan innvilge dispensasjon, men det greieste er å bli enig med naboene.

Klager på kvalitet

De klager og konflikter som oppstår i forbindelse med garasjebygging er som regel knyttet til byggekvaliteten. Dette gjelder alle typer garasjer, enten de blir bygd fra grunnen eller kommer som byggesett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Om du vil ha plassbygd eller ferdiggarasje er noe du bør ta stilling til tidlig i prosessen. Plassbygde garasjer kan være dyrere, men utnytter noen ganger tomten på en bedre måte. Ferdiggarasjer har det du trenger, men kan mangle de ekstra finessene, sier Torgeir Øisnes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Boligdel

GRIMSTADGARASJEN: Det kommer stadig nye variasjoner over temaet dobbeltgarasje. GRIMSTADGARASJEN: Det kommer stadig nye variasjoner over temaet dobbeltgarasje.

I høst har nordmenn målt opp bolig for å beregne ligningsverdien. I den forbindelse har det hersket uklarhet om garasjer skal regnes som P-Rom, det vil si innredede oppholdsrom. Garasjer er ikke P-Rom, men det er mange som velger å bygge et oppholdsrom når man først bygger garasje.

Anders Leisner, advokat i Huseiernes Landsforbund, advarer mot å tro at man kan kombinere bolig- og garasjebygg sånn helt uten videre.

– Man må absolutt ikke omgå reglene. Folk kan i verste fall omkomme om det ikke finnes ordentlige rømningsveier. Du kan som huseier bli pålagt noen heftige tvangsmulkter om du leier ut noe som ikke oppfyller kravene.

– Skal du kombinere garasjen med boligformål, må du passe på at boenheten oppfyller standardkrav som minst 2,4 meter takhøyde, krav til bod og en dagslysflate som utgjør minst ti prosent av gulvarealet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bygging av garasje

ENKEL: Den enkle garasjen kan ofte være den beste. ENKEL: Den enkle garasjen kan ofte være den beste.

* Til oppsetting av garasje på inntil 70m2 eller påbygg på inntil 50m2 på bebygget tomt, behøves bare forenklet byggemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

* Er det ønskelig med soverom, hybel eller annet innredet rom i forbindelse med frittstående garasje, må man derimot sende inn full byggesøknad. Da må prosjektet ha en ansvarshavende. Dette kan være deg selv, om du har fagkunnskapen.

* Det kan i enkelte tilfeller bygges garasje uten å måtte sende inn søknad eller byggemelding. Dette gjelder garasjer under 15m2, mønehøyde lavere enn 3 meter og gesimshøyde under 2,5 meter. Det må uansett være 4 meter til nabogrensen og minst 1 meter til eget bygg.

* Skal du ha kald eller varm garasje? En kald og gjennomluftet garasje beskytter bedre mot rust om bilen er i daglig bruk. Er det nødvendig å varme opp hele garasjen? Kanskje det holder med et eluttak til kupe- og motorvarmer?

Artikkelen fortsetter under annonsen

* Hvor mye plass trenger du? Det vanligste i dag er å bygge dobbel garasje. Husk at garasjen også fungerer som lagringsplass for dekk, hageredskaper, sportsutstyr og sykler.

* Det lønner seg å planlegge. Bruk tid på å velge modell og plassering i terrenget. Skal du bygge til våren, bør du planlegge i høst.

* Den første garasjen ble tatt i bruk av Henry Ford i 1896. Ford hadde bygd en kjøredoning, Quadracycle, i kullskuret sitt, og fant ut at dørene ikke var brede nok til å få ut oppfinnelsen. Ford slo ut deler av veggene for å få testet farkosten, og i samme øyeblikk oppfant han garasjen.

Kilder: "Garasjer – planlegging, bygging, innredning", av Laila Eriksen og Dag Thorstensen, www.wikipedia.org.