Mye på spill

IVRIG: Eivind Berg (2) spiller helst Memory, men finner seg godt til rette med familien rundt Oregon-brettet også. Her med (fra venstre) bror Hallvard (5), mamma Åse og pappa Henrik. Foto: Peder Gjersøe.
IVRIG: Eivind Berg (2) spiller helst Memory, men finner seg godt til rette med familien rundt Oregon-brettet også. Her med (fra venstre) bror Hallvard (5), mamma Åse og pappa Henrik. Foto: Peder Gjersøe.

I det daglige råder det digitale, men også brettspillene henger med i svingene. Brett eller data? Ja takk, begge deler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Publisert: 29.07.2010 09:51

– Brettspillbransjen er mindre enn dataspillbransjen, men den er oppadgående. Det utgis hundrevis av nye brettspill internasjonalt hvert år, og det har tatt seg opp i Norge også, sier Henrik Berg.

Og akkurat det kan han blant annet takke seg selv og kona Åse Berg for. Paret, som har stabler med rundt 350 brettspill i hylla hjemme, fant for fire år siden ut at de ville utvikle enda flere spill. Nå har det brettspillskapende ekteparet tre utgivelser på samvittigheten. Og flere er på vei, lover de.

Voksenspill

– Stadig flere spiller brettspill. Jeg tror det henger sammen med behovet for sosial samling. Du ser motspillerne inn i øynene og har gjerne et forhold til dem også utover selve spillet, sier Christian Vennerød.

Vennerød er daglig leder i Vennerød Forlag AS, som er en av Norges største distributører av brettspill. Han kan bekrefte at salget har økt de siste åra.

– Kåringen av årets spill gjør det lettere for forbrukerne å orientere seg i markedet, og nettsteder med diskusjoner er med på å holde interessen oppe, mener Vennerød.

Kåringen av årets spill i det norske markedet er det Brettspillguiden.no og Remo Rehder som står for. Der kniver nyvinningene om å gå til topps i kategoriene årets barnespill, familiespill og selskapsspill.

– Ludo og stigespillet er lite utfordrende i lengden, men vi har fått flere spill som egner seg også for voksne. I Norge er det fremdeles selskapsspill som dominerer, og det har blitt legitimt å be naboen over på et slag Trivial Pursuit, sier Rehder.

Men selv om vinnerinstinkt kan blomstre opp i uventet styrke på en ellers fredfull spillkveld, er spillprosessen og kommunikasjonen underveis ofte viktigere enn å vinne, mener Rehder.

Moderne klassikere

Monopol, Ludo, Backgammon og Stigespillet er klassikere alle kjenner til og de fleste kan. Sjakk lever i beste velgående, og Trivial Pursuit har blitt en vinner på mange stuebord.

– Sjakk finnes og spilles over hele verden og kommer aldri til å bli borte. Men for at et spill skal lykkes på lengre sikt i dag, er det avgjørende at det klarer å bygge en merkevare, slik som Monopol, mener Rehder.

Han er sikkert på at det vil fødes nye klassikere blant brettspillene.

– Det kommer. For eksempel har strategispillene The Settlers fra Catan og Carcassonne økt i popularitet i mange år, og begynner å få solid rotfeste internasjonalt, sier han.

Det er familiespillene som har gjennomgått den største utviklingen de siste tiårene. Spillene er blitt raskere å fullføre, mindre basert på utslagning og mer utfordrende å mestre. Men for at et spill skal fenge mange brukere over tid, er det to ting som er spesielt viktig, mener spillentusiasten.

– Spillet bør være enkelt å sette seg inn i, men samtidig ha et visst omfang av regler slik at det føles betydningsfullt å spille. I tillegg liker de fleste at det finnes et element av flaks som de kan skylde på hvis de taper, sier Rehder.

Data vs. brett

I et samfunn der det digitale dominerer, er det vært lett å se for seg at brettspillene kommer til kort. Men i stedet for å ta valget mellom data og brett, har resultatet blitt et ?både og?, mener Rehder.

Selv brettspillskapere søker underholdning i skjermen når behovet melder seg, innrømmer familien Berg.

– Det går i perioder. Nå om dagen spiller vi mest dataspill, men så går vi gjerne lei av det og kommer inn i en ny brettspillperiode, sier Henrik Berg.

– Et spill er et spill. Det er ikke noe underlig med at folk liker å spille begge deler, mener spillforsker Torill Elvira Mortensen ved IT-Universitetet i København.

Mortensen, som blant annet har studert det massivt populære internettrollespillet World of Warcraft, sier at det også kan ligge svært gode penger i brettspill som lykkes.

– Du trenger ikke 30 millioner dollar for å produsere et brettspill, så fallhøyden er mye mindre for brettspillprodusenter. Dessuten er brettspillene lette å korrigere og prøve seg fram med. Hvis et brettspill virkelig fungerer, kan man komme til å sitte igjen med god fortjeneste, sier Mortensen.

Årets spill siste tre år

2009:

Årets barnespill: Zoobaloo (Vennerød Forlag AS)

Årets familiespill: Bandu (Vennerød Forlag AS)

Årets selskapsspill: Alias Party (Tactic)

2008:

Årets barnespill: Roqfort (Enigma)

Årets familiespill: Ubongo (Vennerød Forlag AS)

Årets selskapsspill: A-å (Tactic)

2007:

Årets barnespill: Jumbo Zoo (Tactic)

Årets familiespill: Stormenes tid (Cappelens Forlag)

Årets selskapsspill: Quackle (Scanditoy)

(Undersak 2) Populære brettspill

Kokkelimonke

Selskapsspill der deltakerne skal gjette eller bløffe forklaringen på vanskelig ord.

For tre til seks deltakere i originalversjonen.

Trivial Pursuit (TP)

Et av verdens mest spilte kunnskapsspill. Deltakerne må svare riktig på spørsmål i ulike kategorier.

For to til 36 deltakere (som lagspill).

The Settlers fra Catan

Strategispill der deltakerne bygger en sivilisasjon.

For tre til fire deltakere i originalversjonen.

Carcassonne

Strategispill der deltakerne bygger et middelalderlandskap.

For to til fem deltakere.

Alle spillene finnes i ulike versjoner.

(Kilde: Brettspillguiden.no/ Wikipedia)


Personvernpolicy