Snøhvit misbrukt i ølreklame

Denne reklamen for Jamieson's Raspberry Ale slår dårlig an hos Disneykonsernet. Illustrasjon: Jamieson's Raspberry Ale.
Denne reklamen for Jamieson's Raspberry Ale slår dårlig an hos Disneykonsernet. Illustrasjon: Jamieson's Raspberry Ale.

<pEn reklame av en røykende Snøhvit til sengs med de syv dvergene får Disney til å se rødt.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(ABC Nyheter): I et forsøk på å promotere en ny øltype har et australsk bryggeri lansert en reklamekampanje som trolig ville fått Walt Disney til å snu seg i graven.

I reklamen for Jamieson's Raspberry Ale ligger en tilsynelatende naken Snøhvit røykende i sengen omringet av syv lettkledde dverger. Den vovede eventyrprinsessen har for anledningen blitt omdøpt til «Ho White». Og tre av dvergene har blitt tildelt nye navn som «Filthy, Smarmy og Randy».

Ifølge det australske nettstedet AdelaideNow er hensikten med reklamen å overbevise øltørste australiere om at den nye øltypen langt fra er søt, til tross for en fruktig smak av bringebær.

Men den ufine strategien skal etter sigende ha slått svært dårlig an hos mediagiganten Disney som eier rettighetene til Snøhvit, og som lagde en helaftens tegnefilm om den kjente Grimm-figuren i 1937.

Nå har det kontroversielle bildet forsvunnet fra bryggeriets nettside. Og den offisielle hjemmesiden til det nye ølet ligger for tiden nede.

Ifølge sydneyavisa Daily Telegraph innrømmer skaperne av reklamen at de har «hatt litt kontakt med Disney» i det siste.

Disney er kjent for å strekke seg langt for å styre unna alt som smaker av sex og kontroverser, og det er lite trolig at konsernet vil tillate at en av deres mest kjære figurer figurerer i en sexfiksert ølreklame.

Personvernpolicy