Vi tygger for 700 millioner
Nordmenn tygger tyggegummi for om lag 700 millioner kroner i året, viser tall fra AC Nielsen.
Nordmenn tygger som aldri før og punger ut stadig mer for tyggegummi. Ferske tall fra AC Nielsen viser at vi bruker hele 700 millioner kroner på tyggegummi i året.
Det kan være flere årsaker til dette, mener Knut Gartland, markedssjef i AC Nielsen:
- Tyggegummi har i løpet av de senere årene fått egenskaper som dekker nye behov med hensyn til hygiene, helse og velvære. I tillegg er det naturlig å anta at tyggegummi er et stadig viktigere alternativ for røykere, sier han ifølge Pressenytt.
Daglig leder for Cadbury Norge, Kristoffer Ellingsen, som fører Stimorol i Norge, tror noe av veksten i tyggegummimarkedet skyldes at nordmenn tygger tyggegummi i flere situasjoner enn for bare noen få år siden.
- Før tygget man mest tyggegummi fordi man ville rense tennene etter et måltid, eller var redd for dårlig ånde. Nå tygger mange rett og slett fordi de har lyst på det, sier Ellingsen.