Jesus vs Spiderman

Jesus vs Spiderman
Jesus vs Spiderman

Glem Spiderman og Hulken. Det er en ny helt på leketøysmarkedet: Jesus.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kampklar
Jesus-actionfigurer fyller snart hyllene på den amerikanske butikkjeden Wal-Mart, og må ta opp kampen med andre populære leker. (Foto: One2believe)

Snart kan amerikanske barn bytte ut de gamle action-figurene med modeller av en kjent helt: Jesus. Fra midten av august skal Wal-Mart, den største forhandleren av leketøy i USA, for første gang selge en kolleksjon med trosinspirerte leketøy, melder BBC.

Dukkene er basert på historier fra Bibelen, og serien heter Tales of Glory. I følge forhandlerne er de klare for å ta opp kampen med noen av Amerikas mest populære action-figurer for unger. Dette er ingen enkel oppgave, da merkevarer som Tranformers og Spiderman har blitt uunnværlige innslag i amerikanske ungers leketid.

Slutt på ondskap og g-streng

Frister det med Goliat og Samson til poden? ( Foto: One2believe )Frister det med Goliat og Samson til poden? ( Foto: One2believe )

Produsenten, selskapet med det fengende navnet One2believe, er sikker på at det er et bredt marked for «religiøse leker».

- Hvis du går inn i en hvilken som helst leketøysbutikk finner du hyllemeter på hyllemeter med leker som fremmer ondskap, ødeleggelse, løgn og bedrag, uttaler grunnleggeren av One2believe, David Socha, til BBC. Videre sier han:

- I avdelinga for jente-leker er det dukker som reklamerer for løssluppenhet blant veldig unge jenter. Dukkene har for eksempel g-streng og veldig avslørende klær, mener Socha.

Som et alternativ til dette vil One2believe tilby «noe som er trosbasert, som ikke bare er gøy å leke med, men også stryker et menneskes spirituelle ressurser og deres spirituelle reise», forteller Socha.

Kristendom i vinden

Med laseringen av dette trosbaserte tilskuddet til leketøyshyllene, følger firmaet en amerikansk trend: Salget av såkalte kristne produkter, inklusive bøker, musikk, klær og gaver, har økt med over ti prosent siden år 2000, i følge Association for Christian Retail. Litt av «æren» kan nok gis til Harry Potter, fordi bøkene om han har utløst en bølge av kristen «mot-litteratur»som opposisjonerer mot Potter-bøkenes bruk av magi, skriver BBC.

Nesten tolv prosent av amerikanerne bruker mer enn 50 dollar i uka på «kristne produkter», melder Association for Christian Retail. Nancy Guthrie i organisasjonen forteller at «det siste tiåret har mange forhandlere innsett at det finnes veldig mange der ute som vil ha musikk og gaver som speiler troen deres».

Håper på bruk i skolen

Dette er første gangen Wal-Mart gjør plass for en hel kolleksjon av religiøse leketøy. Lekene vil først og fremst bli solgt i Wal-Marts butikker i sørlige deler av USA, og den amerikanske Midt-Vesten. Til sammen skal figurene selges i 425 av Wal-Marts 3.300 butikker.

Dukkene sikter seg inn mot aldersgruppen tre til tolv år, og for hver av figurene følger det med en liten bok som forteller dukkens historie. Den kristne forhandleren håper dukkene også kan bli brukt av lærere i religionsundervisning.

Test-panelet for Jesusfigurene har bestått av barn på søndagsskole.


Vil du ha Jesus-figurer i norske butikker? Si din mening gjennom borger-artiklene! Registrer deg her.

Personvernpolicy