Skal det være en aloe vera-pølse?

Skal det være en aloe vera-pølse?
Skal det være en aloe vera-pølse?
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tyske slaktere introduserer nye og meget eksotiske pølsevarianter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Illustrasjonsfoto:
Opplysningskontoret for kjøtt

Lei smaken av vanlige grillpølser? I så fall kan tyske slaktere friste med nye, spennende pølsesmaker. Hva med en kiwipølse? Eller en bratwurst som inneholder ananas og kirsebærlikør?

Aloe vera kan som kjent brukes til så mangt - ifølge tyske slaktere også som smakstilsetning i pølser.

Og for de riktig avanserte pølsespiserne kan de også friste med trøffelbratwurst - som inneholder den eksklusive soppen, krydret med svart og hvitt pepper.

De mange nye ingrediensene introduseres i et forsøk på å øke etterspørselen etter det mange regner som den tyske nasjonalretten.

Søtt og pikant

Berlin-baserte Uwe Buenger er en av slakterne som tilbyr pølser av den eksotiske sorten.

Til et bratwurst-mesterskap som ble arrangert i helgen, utviklet de honning og chilli-pølsa.

Pølsene som maker søtt og pikant blir først tilgjengelige i slakterens utsalg neste mandag. Men under mesterskapet solgte de 30 kilo, opplyser slakteren på telefon fra Berlin.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Uwe Buenger er ikke avvisende til å lage chili og honning-pølsene også for det norske markedet.

Men med en kilopris som i utgangspunktet er 121 kroner (14,90 euro), vil pølsene koste 234 kroner når de når den norske forbrukeren - inkludert vel 84 kroner i tollavgift og 14 prosent moms.

Eksotisk i Norge

Produksjonssjef Jan Erik Andreassen ved Leiv Vidar pølsemakeri er ikke fremmed for tanken om å prøve ut mer eksotiske varianter av den kjente og kjære matretten:

- Her jobbes det stadig med å utvikle nye produkter. Vi testet ut ananaspølse for 4-5 år siden, sier han til ABC Nyheter.

- Jeg vet ikke hva vi ikke har prøvd. Det gjelder å finne ut av ting og avgjøre hva som er noe å satse på og hva som ikke er det.

Men hva som blir «rosinen i pølsa» hos Leiv Vidar i fremtiden, vil ikke produksjonssjef Andreassen avsløre.