Sterke saker for norske ganer

Nordmenn er blitt glad i kraftige smaker, og salget av marinert kjøtt øker sterkt. Forbruket av enkelte produkter er doblet på ett år

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nordmenn er glad i grillmat, og stadig mer begeistret for marinader og krydder.Nordmenn er glad i grillmat, og stadig mer begeistret for marinader og krydder.

Oslo (NW): Hittil i grillsesongen har Gilde solgt 22 000 kilo urtemarinert indrefilet av svin. Det er en økning på 120 prosent fra samme periode i 2004.

- Det er et uvanlig kraftig utslag, men tendensen er den samme for marinerte produkter som helhet. De øker markedsandelene i forhold til tradisjonelle grillprodukter, sier marketingdirektør Ingunn Haugen Hegdal i Gilde til Newswire.

Marinert entrecôte har økt med 63 prosent fra 2004 til 2005. Så langt i år har Gilde solgte 15000 kilo.

Bred trend


- Mat er styrt av trender, og interessen for mer eksotisk mat har økt sterkt de siste årene. Det er stor etterspørsel etter varianter inspirert av fremmede kulturer, med ingredienser som ikke tidligere har vært i vanlig bruk i Norge, sier markedsansvarlig Carsten Johansen i Nobel Catering, som leverer mat til selskaper og arrangementer i østlandsområdet.

Han tror mer reisevirksomhet, en åpnere innstilling og påvirkning gjennom mediene er de viktigste årsakene til endringene.

- Stor oppblomstring av etniske restauranter har vært en kjærkommen utfordring for slappe, norske ganer som er forhåndsprogrammert for fiskeboller, sier Reidar Dieserud i Lucullus Matgleder AS, et firma som blant annet arrangerer det årlige Norgesmesterskap for hobbykokker.

For matlagingen på hjemmekjøkkenet har innvandrerbutikkene bidratt med viktige impulser og et rikt utvalg smaksforsterkere, mener Dieserud.

Han forbereder nå kryddermarked på Stortorvet i Oslo, med smaker fra India, Thailand og Tyrkia. Arrangementet blir en del av Oslo Høstfestival.

Smaksrik pølsefest

Jakten på mer smak har også nådd pølsemarkedet. Den tradisjonelle grillpølsa har fått hard konkurranse fra nye, sterkere varianter. Hittil i sommer har Gilde solgt nær 500 000 løk- og krydderpølser til hjemmegrillen, og det er 10 prosent opp fra sommeren i fjor.

- Bacongrill med ost, som er et nytt produkt av året, har solgt 77 000 kilo så langt. Det blir over en million pølser av denne typen, og det er over prognosen for sommeren totalt. Hittil i grillsesongen har vi solgt nesten fire millioner pølser av de sterke variantene, sier Ingunn Haugen Hegdal i Gilde.

Også kjøttpålegg tilsatt krydder og smak viser økt salg, selv om markedsandelen i forhold til de ordinære påleggvariantene fortsatt er lav.

(Kilde: Newswire)

Personvernpolicy