Meny

Unge gründere vil kjempe mot Finn.no

Axel Franck Næss (27) og Eirik Frøyland Rime (26) vil konkurrere mot Finn ved å gjøre det morsommere å drive med kjøp og salg av brukte ting. Foto: Foto: Tise
Axel Franck Næss (27) og Eirik Frøyland Rime (26) vil konkurrere mot Finn ved å gjøre det morsommere å drive med kjøp og salg av brukte ting. Foto: Foto: Tise
Eirik (27) og Axel (26) har laget en markedsplass de håper kan gi reell konkurranse til Finn.no. Finn er imidlertid ikke bekymret.

– Det startet med at vi opplevde at det var tungvint og kjedelig å selge brukt. Vi hadde lyst til å angripe problemet med en tjeneste som skulle gjøre det morsommere å selge via sosiale medier, forteller Eirik Frøyland Rime (27) til ABC Nyheter.

Sammen med Axel Franck Næss (26) har han startet nettstedet og appen Tise, en sosial markedsplass for kjøp og salg av brukte ting.

– Tise er en slags krysning mellom Instagram og Finn.no. Det er kjøp og salg av brukte ting med innslag av elementer man finner i sosiale medier. Blant annet kan man «like» andres annonser, bygge opp en profil og bruke emneknagger, sier Rime.

Les også: Ny mobilapp skal gjøre kjøp og salg i lokalmarkedet enklere

Finn.no setter pris på konkurranse

Christopher Ringvold i Finn.no forteller at selskapet ønsker konkurranse velkommen. Foto: Foto: Caroline Roka
Christopher Ringvold i Finn.no forteller at selskapet ønsker konkurranse velkommen. Foto: Foto: Caroline Roka

Tise håper å gi konkurranse til Finn.no, samt bli en konkurrent på det internasjonale markedet. Finn mener det er positivt med økt konkurranse.

– Det er flere aktører i det markedet enn før, og det er bra, for det bidrar til at flere kjøper og selger brukte produkter enn tidligere. Markedet har blitt større rett og slett. Vi har opplevd en kraftig vekst i vårt annonsevolum, og i 2015 hadde vi i snitt 1,9 millioner brukere innom Finn Torget hver uke, sier Christopher Ringvold, produktdirektør for Torget, Oppdrag og Småjobber hos Finn.no.

Mens Tise foreløpig kun har rundt 5000 brukere og 3000 annonser, kan Finn.no skilte med fem millioner privatannonser i 2015, samt et snitt på 1,9 millioner besøkende hver uke samme år. Kanskje ligger den foreløpig største konkurransen i kjøp-og-salg-grupper på Facebook.

Les også: Slik handler du trygt på nett

– Større enn Finn på Facebook

Tony Jansson har en drøm om å gi Finn.no reell konkurranse. Han håper og tror han kan lykkes sammen med gründerne i Tise. Foto: Foto: Privat
Tony Jansson har en drøm om å gi Finn.no reell konkurranse. Han håper og tror han kan lykkes sammen med gründerne i Tise. Foto: Foto: Privat

Mot slutten av 2011 la Tony Jansson (32) fra Trondheim merke til en stor vekst av kjøp-og-salg-grupper på Facebook. Han hadde lenge tenkt på å starte en ny markedsplass for kjøp og salg som kunne konkurrere mot giganten Finn.no, og bestemte seg for å slenge seg på Facebook-trenden.

– Jeg fikk en idé til å lage en kjøp og salg-gruppe for hvert fylke i Norge. Det har vært en stor suksess, forteller Tony Jansson til ABC Nyheter.

Jansson ble overrasket over responsen gruppene fikk. På ferie i Tyrkia påsken 2012 følte han et behov for å logge på Facebook flere ganger om dagen for å sjekke nettverket, og klarte ikke slappe av.

I dag har de 19 kjøp og salg-gruppene rundt 200.000 medlemmer til sammen som drives av 30 frivillige administratorer. Samlet har de 19 gruppene så vidt et større antall følgere på Facebook enn Finn.no har.

Med drømmen om å vokse inngikk Jansson i 2015 et samarbeid med de to unge gründerne i Tise, som går ut på at de kobler sin markedsplass sammen med Janssons fylkesbaserte kjøp- og salg-grupper. De håper at de sammen kan blir store og sterke nok til å hamle opp med storebror Finn.

Les også: Du «kjenner» hver tredje person på Facebook

Konkurranse skaper utvikling

Finn.no skjelver ikke i buksene av konkurransen fra Facebook, Tise og andre kjøp- og salg-apper.

– Vi gjør det veldig bra, så vi er ikke bekymret. Det er positivt med konkurrenter fordi det bidrar til at vi må fokusere på å levere et best mulig produkt til våre kjøpere og selgere, og at vi må utvikle oss, sier Christopher Ringvold i Finn.no.

Også Finn.no satser på å gjøre sin plattform mer brukervennlig og sosial, blant annet med en felles plattform på tvers av mobil, pc og nettbrett, og muligheten til å utvikle profiler og legge inn brukeromtale av selgerne.

Tise og Jansson tror likevel de har en sjans i kampen mot den store aktøren.

– Vi håper at vi på sikt kan bli en stor kjøp og salg-aktør. Finn har jo en veldig stor markedsandel i Norge. Men vi føler vi har knekt koden, at vi kanskje kan hamle opp med dem og ta det et skritt videre, avslutter en engasjert Tony Jansson.

Les også: Last ned apper på 1-2-3

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus