Meny

Cecilie ble «mann» på Facebook

Cecilie Klem valgte å skifte kjønn Facebook for å gjemme seg for personrettet reklame. Ifølge Datatilsynet vil det blir langt vanskeligere i fremtiden.

— Jeg la merke til at jeg stadig fikk reklame for operasjoner, kjoler og undertøy, sier Cecilie Klem.

Reklamen hun tidligere fikk opp på Facebook, gjenspeilte ikke det hun søkte etter på nettet, men var ifølge Klem tildelt henne utelukkende på bakgrunn av hennes kjønn og alder, skriver Dagsavisen

Ble «mann» på Facebook

En dag fikk hun nok av den stigmatiserende reklamen , og valgte derfor å skifte kjønn på nettsamfunnet. I dag står Cecilie oppført som «mann» på Facebook. Hun forteller at forandringer inntraff momentant etter «kjønnsskiftet».

– Jeg slapp umiddelbart all botox-reklamen, sier hun til avisen

For første gang siden registreringen på nettsamfunnet kaller hun reklamen som dukker opp på Facebook, interessant. 

Hun får nå reklame for blant annet fotokurs, fritidsaktiviteter, sport- og kontorutstyr. Så fort hun ble «mann» slapp hun med andre ord all reklamen som var rettet mot kropp og utseende.

Les også: Facebook tjener mer på reklameinntekter

Innhøster personopplysninger

Fagansvarlig i Datatilsynet, Catharina Nes, mener at annonsørene vil finne nye måter å få informasjon om forbrukere på i fremtiden. Foto: Privat
Fagansvarlig i Datatilsynet, Catharina Nes, mener at annonsørene vil finne nye måter å få informasjon om forbrukere på i fremtiden. Foto: Privat

— Folk tror kanskje at gratis tjenester på nett er gratis, men det du betaler med er personopplysninger om deg selv, sier fagansvarlig i Datatilsynet, Catharina Nes til ABC Nyheter.

Datatilsynet skriver i en fersk rapport at annonsørene individrettet reklame mer enn noen gang. Google og Facebook dominerer markedet for automatisert annonsehandel ettersom de sitter på spesielt mange opplysninger om sine medlemmer.

— Tjenestene samler inn informasjon om deg slik at de kan gjette seg til hvilke produkter du liker. De finner ut hvem du er blant annet ved å se på hvilke sider du klikker og liker på, og hvilke artikler du leser, sier Nes. 

Hun har i likhet med Klem selv skiftet kjønn på Facebook for et par år tilbake. 

— At forandringen i reklamen ble så pass stor, tyder på at kjønn fortsatt har en avgjørende betydning når annonsørene målretter reklamen i sosiale medier. 

I fremtiden tror Nes derimot ikke at forbrukere som Klem kan gjemme seg for individualisert reklame ved å skifte kjønn på Facebook. Gjennom nye metoder, vil annonsørene likevel kunne innhente informasjonen de trenger.

Les også: Alkoholprodusentene får lov til å informere om produktene

— Dette er bare begynnelsen

— Vi har foreløpig bare sett begynnelsen på all den informasjonen om oss annonsørene kan innhente og bruke, sier Nes. 

I fremtiden vil annonsørene blant annet kunne innhente informasjon gjennom trenings-apper, og treningsarmbånd. Gjennom dem kan annonsørene få informasjon om hvor godt eller dårlig trent hver enkelt forbrukerne er. 

— Målrettingen kommer til å bli bedre og bedre, sier hun, og anbefaler forbrukere som vil beskytte seg, om å slette cookies eller bruke add-blockers

— Det er legitimt at nettsidene må ha et inntektsgrunnlag, men måten informasjonsinnhentingen gjøres på vet forbrukeren for lite om i dag, sier hun. 

Les også : Kulturdepartementet vil stanse spillreklame på TV

Gjør Facebook mindre masete

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus