Dieselflukt førte til høyere utslipp

Video: Salg av dieselbiler har gått kraftig ned de siste årene.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flukten fra dieselbilene har ført til en økning i salget av nye bensindrevne biler, noe som også øker utslippene, viser nye tall fra EU.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I snitt har utslipp av karbondioksid (CO2) fra nye biler gått opp i 2017, etter en kontinuerlig nedgang siden 2010, viser tall fra EUs miljømyndighet EEA.

Utslippene har gått opp fra 118,1 gram CO2 per kilometer til 118,5 gram, etter å ha gått ned fra over 140 gram CO2 mellom 2010 og 2016.

Det antas at det er den økte andelen solgte bensinbiler som er hovedårsaken. Salget har gått opp kraftig og utgjorde over halvparten av nye solgte biler (52,6 prosent), den høyeste andelen siden 2003.

Bensinbiler har en tendens til å ha høyere CO2-utslipp enn dieselbiler.

– Utslippsøkningen er ingen overraskelse, med tanke på at det er første gangen siden 2010 at bensinbilsalget overgikk dieselbilsalget. Dersom man sammenligner bilsegmentene slipper bensinbiler ut mellom 10 og 40 prosent mer CO2 enn dieselbilene, sier Erik Jonnaert, generalsekretær i Forbundet for europeiske bilprodusenter (ACEA) i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dieselfall, også i Norge

Etter den såkalte «dieselgate» -skandalen i 2016 der flere bilprodusenter jukset på utslipptestene, kom dieselbilene under lupen. Flere europeiske byer velger å forby eldre dieselbiler på grunn av lokal forurensning som følge av utslipp av nitrogenoksider (NOx), til tross for lavere CO2-utslipp. Argumentet som brukes for å innføre forbud er å bedre helsen til lokale innbyggere.

Samlet har utslippskandalen og nye forbud ført til at dieselbilsalget har begynt å stupe. De fleste diesel-skeptikere har kjøpt bensinbiler i stedet. Andelen solgte elbiler eller hybridbiler har økt i langt mindre grad, fra 1 prosent til 1,5 prosent. Bensinbilandelen økte fra 47,3 til 52,6.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norge er i en klasse for seg. Elbil- og hybridandelen av nybilsalget i 2017 var samlet på 52 prosent. Men Norge har også opplevd kraftig fall i salg av dieselbiler, fra 30,8 prosent i 2016, til 23,1 prosent i 2017 og ser ut til å lande på 17,8 prosent i 2018, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trenger en 20-dobling av ladestasjoner i EU

EUs siste utslippsmål for bilprodusentenes flåte er 95 gram i løpet av 2021. Det tilsvarer et utslipp på omtrent 4,1 liter per 100 kilometer for bensin og 3,6 liter per 100 kilometer for diesel. Klarer de ikke det, blir de pålagt en straff på 95 euro per gram per solgte bil.

Jonnaert virker skeptisk til om målene nås, med tanke på under to prosent av nybilsalget er biler som kan lades opp, altså elektriske biler og hybridbiler.

– Alle produsenter investerer tungt i biler med alternativ drivkraft, men realiteten er at forbrukere renner ikke akkurat ned butikken for å kjøpe disse bilene i store volum, sier Jonnaert.

Han viser til at det er 150.000 ladestasjoner i EU, mens det trengs minst 2,8 millioner for å ha noe håp om å nå utslippsmålene.