El-sparkesykkel:De unge vil ha det, de eldre kan ikke fordra det

EL-sparkesyklene fra VOI og TIER blir brukt av hundrevis i vårsola i Oslo.
EL-sparkesyklene fra VOI og TIER blir brukt av hundrevis i vårsola i Oslo. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

De eldste er fire ganger så skeptiske til elektriske sparkesykler som de unge, viser en ny undersøkelse ABC Nyheter har bestilt. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En spørreundersøkelse Norstat har utført for ABC Nyheter, viser at befolkningen er svært splittet i synet på de nye elektriske sparkesyklene det stadig blir flere av i landet.

I mars startet leietjenestene VOI og TIER med å sette sparkesykler ut rundt i Oslo, og flere tilbydere har uttrykt ønske om å gjøre det samme.

Det er kjent at de unge ofte de første til å omfavne nye trender, noe som blir veldig tydelig når det kommer til disse nye el-sparkesyklene: Over halvparten av nordmenn i alderen 18 til 29 ønsker den nye transporttrenden velkommen, mens knappe sju prosent er negative.

Jo eldre man er, jo mer kritisk er man. Dette blir tydeligst blant de som er seksti år eller eldre. Her svarer nesten en tredjedel at de stiller seg negative eller svært negative til el-sparkesykler, mens to av ti er positive.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Aktuelt: Blinde påkjørt av sparkesykler, forbundet krever tiltak

(Artikkelen fortsetter under grafen.)

Norstat har spurt 1076 nordmenn over 18 år over hele landet om deres holdning til elektriske sparkesykler. Foto: Norstat
Norstat har spurt 1076 nordmenn over 18 år over hele landet om deres holdning til elektriske sparkesykler. Foto: Norstat

Eldre opplever usikkerhet

Seniorrådgiver i Trygg trafikk, Bård Morten Johansen, synes ikke det er overraskende over at det er stor avstand mellom aldersgruppene.

Seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.
Seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.

– Det er ikke så rart at de som selv kanskje ikke har har prøvd det eller ser noe behov for det, opplever at bruken kan være utrygg. Samtidig kan det sikkert oppleves som veldig veldig morsomt og praktisk for de yngste som kan ta seg raskt over lengre avstander, sier Johansen til ABC Nyheter.

Johansen forteller at mange eldre ofte opplever en usikkerhet i trafikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– De kan bli mer overrasket, og en del får dårlig hørsel. El-sparkesyklene er ikke så lett å oppdage når de kommer bakfra. Man kommer ofte langt med vanlig oppførsel.

Les også: El-sparkesykler kan bli sommerens store dille

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fritt fram

Christin Engelstad i Senior Norge sier at de er positive til alt som bidrar til et bedre bymiljø, men tror at nyvinninger som dukker opp raskt i bybildet og uten nok informasjon kan gjøre de eldre skeptiske.

Trygg trafikks råd for bruk av el-sparkessykkel:

  • Sett deg inn i regelverket så du vet hvilke plikter du har.
  • Tenk på at det er små hjul. De er dårlige til å krysse skinner, kjøre over kantstein og grus, og har dårlig friksjon på våt veg.
  • Bruk hjelm, mulighetene for store skader er der.
  • Vis hensyn og opptre på de gåendes premisser. Juster fart og avstand etter behov.

– De kjører ganske fort og i alle retninger. Det er fritt fram når det gjelder regler, sier Engelstad til ABC Nyheter.

Hun forteller at trafikkbildet kan være litt uoversiktlig for mange eldre, særlig de med nedsatt hørsel og syn.

– Spesielt motoriserte farkoster som ikke lager lyd er skumle. Det gjelder også biler som ikke kan høres, sier hun.

Engelstad har ikke selv prøvd de nye sparkesyklene, men sier at hun kommer til å gjøre det. Også eldre må tørre å prøve nye ting, mener hun.

Les også: Stortingspolitiker om Oslo-syklister: – Sykler som om sykkelen er stjålet

Forskerne tatt på senga

Utleie av elektriske sparkesykler dukket opp i Oslo i mars, og har nærmest blitt et fenomen over natta. Det overrasket forsker Aslak Fyhri ved Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kom som en bombe, også på oss forskerne, sier Fyhri til ABC Nyheter.

– Erfaringsmessig kommer ting litt saktere hit, men akkurat her har det gått veldig fort. Jeg tror ikke det bare er et blaff. Det er ikke sikkert at det tar helt av. Men det virker som noe som kan fortsette å være en del av bybildet, tror Fyhri.

Artikkelen fortsetter under annonsen

At skepsisen øker med alderen er naturlig, mener Fyhri, og viser til at de yngre lettere omfavner ny teknologi. Det at sparkesykler lenge har blitt sett på som et leketøy for barn kan også bidra til å

Samtidig synes han det er litt ironisk at de ikke ser nytten i el-sparkesykkel som framkostmiddel som kan gjøre det lettere å forflytte seg over strekninger man ellers ville ha måttet gå.

– Eldre kunne hatt større nytte av det enn unge, sier han.

Les også: Regjeringen vil la 16-åringer kjøre raskere ATV-er

Artikkelen fortsetter under annonsen
Slik svarte nordmenn på spørsmålet om hvilken holdning de har til el-sparkesykler. Foto: Norstat
Slik svarte nordmenn på spørsmålet om hvilken holdning de har til el-sparkesykler. Foto: Norstat

Bekymret for sykkelkulturen

Nils Aage Jegstad (H) sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Han ser elektriske sparkesykler i sammenheng med andre nye framkostmidler og en økende andel syklister. Jegstad er bekymret for trafikkulturen og mener den er urovekkende dårlig i hovedstaden.

– Folk krysser mot rødt lys, sykler på fortau og utfører en aggressiv form for sykling. Jeg synes vi har en utfordring, sier han til ABC Nyheter.

Jegstad påpeker at det er flest unge som bruker sykkel og at svært mange, spesielt i Oslo, mangler trafikkforståelse slik man får om man tar førerkort.

Han mener at man bør se på mulighetene for at denne gruppen også får en bedre opplæring, for eksempel gjennom skolen

– Jeg tror dette er begynnelsen på noe som kan bli et stort problem, sier Jegstad.

VIDEO: ABC Nyheter filmet ett kryss i Oslo sentrum en tilfeldig mandag i september i rushtiden. I løpet av 30 minutter syklet 49 syklister på rødt

Les også:

I løpet av 30 minutter syklet 49 personer på rødt lys

Her slår sykkelbande til i Oslo: – Det er en ny trend

Trygg Trafikk lufter mobilforbud for syklister