Sosial dumping på landeveien fikk skudd for baugen i EU-parlamentet

KABOTASJE: EU-parlamentet gjorde et overraskende gjennombrudd 4. april i i reguleringen av utenlandske lastebiler.
KABOTASJE: EU-parlamentet gjorde et overraskende gjennombrudd 4. april i i reguleringen av utenlandske lastebiler. Foto: Thibault Camus / AP/NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spillerommet for livsfarlige vogntog fra Øst-Europa og sosial dumping blant sjåførene blir betraktelig innskrenket hvis EU-parlamentet får det som det vil. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er kabotasje?

Kabotasje er transport mellom steder i en annen stat enn der transportøren hører hjemme.

Kabotasje er forbudt - i utgangspunktet.

EU liberaliserer imidlertid transportsektoren med regler som åpner for kabotasje med visse begrensninger.

Klimautslipp er begrunnelsen for EUs kabotasjeregelverk. Det gir utenlandske transportører rett til å utføre inntil tre innenlandske transportoppdrag etter at de har kjørt gods eller busspassasjerer fra utlandet til Norge.

Sosial dumping: I virkeligheten opplever bransjen, fagbevegelsen og myndighetene i flere land at ordningene fører til sosial dumping og konkurranse fra selskaper som bruker dårlig teknisk standard.

Les mer om EUs kabotasjeregelver hos europalov: Om bussbransjen og om godsbransjen.

Les om kabotasje hos regjeringen

Les om kabotasje hos Norges Lastebileier-forbund

– En fantastisk seier, sier den svenske EU-parlamentarikeren Marita Ulvskog (Socialdemokraterna) etter et overraskende gjennombrudd i EU-parlamentets plenumsmøte sist torsdag, om betingelsene for lastebiltransport i EU - og dermed EØS-landet Norge.

Da behandlet de tre viktige forslag i det som kalles EUs mobilitetspakke. Flertallet banket gjennom:

  • Restriksjoner på kabotasje, det vil si anledningen for utenlandske lastebiler til innenlands transport i andre land.
  • Innstramming i sjåførenes kjøre- og hviletider, krav til hvor ofte de og lastebilen må vende hjem til hjemlandet, samt forbud mot at sjåføren skal ha sin ukehvile i bilen
  • Utstasjoneringsdirektivet gjøres gjeldende også på landeveien. Det vil si at sjåførene skal ha minstelønn tilsvarende landene de kjører i, i stedet for de lave lønningene i hjemland som Litauen.

Det var kommet inn over 1000 endringsforslag til disse tre punktene, og man regnet med at det var håpløst å få løst denne floken med det første.

Kan utrydde kabotasje-misbruk

– Dette er et stort, riktig og viktig vedtak, men vi er ikke i mål, sier direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund til ABC Nyheter.

I EU er det stor motstand i Øst-Europa mot disse innstramningene, som de med lave lønninger, vilkår som ofte er sosial dumping for sjåførene og i noen tilfeller uforsvarlig dårlig standard på bilene, har fått store konkurransefortrinn med.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå må parlamentets vedtak nemlig bli godkjent også av EUs ministerråd, der medlemslandene er representert, samt Kommisjonen.

– Hva vil det bety for lastebilbransjen dersom EU-parlamentets syn går gjennom?

– Det gir betydelig innstramming i anledningen til å kjøre kabotasje og klare regler for avlønning av sjåfører, svarer Geir A. Mo og slår fast:

– Det kan føre til at kabotasje som forretningsmodell blir forferdelig mye mindre interessant.

– Skudd for baugen

Mo understreker at tanken med kabotasje er bra i utgangspunktet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis en utenlandsk lastebil kommer til Norge med et lass til Bergen og så skal kjøre et lass fra Trondheim, er det klokt at den underveis kan ta med gods fra Bergen til Trondheim, forklarer han.

– Men det som har skjedd, er at store interasjonalse selskaper baserer sin virksomhet på kabotasjekjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Parlamentet går blant annet inn for å tillate kabotasjekjøring kun i tre dager, i stedet for som nå, tre turer på sju dager.

– Så må lastebilen ut, får en karanteneperiode og må i tillegg innom hjemlandet med jevne mellomrom, påpeker Mo.

– Kan ikke dette bli en katastrofe for mangt et litausisk selskap?

– De useriøse selskapene som baserer seg på kabotasje, får et kraftig skudd for baugen. Mange østeuropeiske land har gjort alt de har kunnet for å trenere dette. Så nå er det spennende å se hvordan forhandlingene går, sier Geir A. Mo.