WSJ: Ethiopian-pilotene fulgte nødprosedyren før styrten

Rester av flyet etter styrten i Etiopia i mars.
Rester av flyet etter styrten i Etiopia i mars. Foto: Mulugeta Ayene / AP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pilotene på flyet som styrtet i Etiopia, fulgte nødprosedyren som var gitt men klarte likevel ikke å redde flyet fra å styrte, skriver Wall Street Journal.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

157 mennesker omkom da Boeing 737 MAX 8-maskinen fra Ethiopian Airlines styrtet 10. mars.

En foreløpig rapport om ulykkesårsaken kan ifølge det etiopiske transportdepartementet komme allerede denne uken.

I kjølvannet av flyulykken i Indonesia i oktober i fjor, der et fly av samme modell styrtet, ga Boeing nye instrukser til piloter som flyr denne modellen, om hvordan de kan slå av det automatiske anti-steile-systemet kalt MCAS.

Skrudde på systemet igjen

Kilder som har lest deler av den foreløpige ulykkesrapporten, sier til Wall Street Journal at pilotene på Ethiopian Airlines-flyet hadde fulgt nødprosedyren og skrudd av MCAS-systemet da flyets nese begynte å peke nedover.

Men pilotene klarte ikke å få flyet til å vende nesen opp igjen og valgte derfor å skru systemet på igjen mens de forsøkte å gjenvinne kontroll over maskinen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse opplysningene er baser på data som er hentet ut fra flyets ferdskriver og taleregistrator, sier kildene til avisen.

WSJ: Feil på programvare var årsak til Ethiopian-styrt

Oppdaterer systemet

Anti-steile-systemet MCAS har blitt pekt på av etterforskere som en mulig medvirkende årsak til de to 737 Max-ulykkene i Indonesia og Etiopia. Systemet er ment å tvinge flyets nese nedover dersom det steiler for mye.

Men etterforskere mener at en feil kan føre til at systemet slår inn og tvinger flyet ned selv om det i utgangspunktet ikke steiler.

Samtlige fly av denne modellen er inntil videre satt på bakken verden over. Boeing opplyser at de jobber med å oppdatere MCAS-systemet.

Video: Disse flyselskapene setter sine Boeing 737 MAX 8 på bakken:

Aktuelt: Boeing krevde ekstra betalt for utstyr som kunne hindret styrt