Trusler, klagestorm og hatefulle ytringer mot Telia etter hijab-reklame

Telia har opplevd en klagestorm etter denne reklamefilmen. Flere kritiserer den fordi de oppfatter at reklamen sidestiller det å ta av seg en hijab med frihet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hundrevis av personer har rast i kommentarfeltet etter at reklamefilmen ble publisert. Frp-politiker kaller reaksjonene «direkte urovekkende».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Klokka 11.11 mottok vi en melding via hovedkontoret i Telia. Det er en sak vi undersøker nå. Det handler om en trussel, sier operasjonsleder Gjermund Stokkli til Dagbladet.

Politiet tror ikke at trusselen er reell, men har satt ned en vurderingsgruppe for å vurdere trusselen, og etterforsker saken. Politiet var tirsdag til stede ved Telias hovedkontorer i Oslo.

Telia har fått mange klager etter at de i forrige uke la ut en ny reklamefilm på sosiale medier, både på Facebook og på Instagram. Videoen har fått flere tusen kommentarer, flere av dem aggressive og hatefulle, andre mer saklige.

Reklamefilmen viser blant annet en kvinne som tar av seg hijaben, samtidig som reklamen oppfordrer til å være trygg, fri og leve som man ønsker.

Budskapet får flere til å reagere.

Se reklamefilmen øverst i saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Undersøkelse: Flertall mot hijab i barneskolen

«Hvilke signaler sender videoen?»

Et stort flertall av kommentarene kritiserer videoen for å gjøre det å kaste hijaben synonymt med frihet, og spør Telia om de har tenkt over hva slags signaler selskapet sender ut.

For eksempel skriver en person følgende i kommentarfeltet under reklamefilmen på Facebook:

«Denne reklamen underbygger den sterkt hatefulle og demoniserende ideen om at hijab = tvang og det å ta av seg hijaben = frihet.
Hvilket signal sender denne videoen til de jentene som bærer hijab og prøver å fungere som vanlig i samfunnet? Kanskje noen av dem jobber i Telia?
Hvilket signal sender denne til etniske nordmenn forøvrig, at muslimske kvinner generelt ikke er frie? Hvordan vil dette påvirke dems syn mot muslimske kvinner? Bidrar dette til å bryte ned barrierer mellom folk eller å ytterligere styrke dem? Hva slags "frihet" snakker vi om når man oppmuntrer til å misforstå og sette andre folk i bås?»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Telia: «Et personlig valg»

Telias kommunikasjonsavdeling kommenterer fortløpende de mange kommentarene på Facebook og Instagram. De avviser gjentatte ganger at budskapet i reklamefilmen er at det å gå uten hijab er synonymt med frihet.

Selskapet skriver blant annet:

«Vi mener på ingen måte at du har større frihet om du ikke bruker hijab. Vi forstår at dette for veldig mange er et personlig valg, og at det for de kan det være en frihet å bruke hijab. Det er denne friheten vi støtter. - friheten til å være fri. Friheten til å være trygg. Og friheten til å være deg selv. Hvis en jente ønsker å gå inn i en religion, så mener vi at dette er noe hun bestemmer selv og som ingen andre har noe med. På samme måte som at de som ønsker å forlate sin religionen skal få lov til dette. Det er derfor vi viser begge disse alternativene i den nye filmen vår. Vi viser også at det er mange meninger om dette temaet, noe som tydeliggjøres gjennom emojiene på skjermen.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frp: – Direkte urovekkende

Stortingsrepresentant Jon Helgheim i Fremskrittspartiet har gått gjennom kommentarfeltet under Telias reklamevideo i sosiale medier. Han blir skremt av hvor grove, truende og hatefulle mange av kommentarene er.

Jon Helgheim har sittet på Stortinget for Fremskrittspartiet siden 2017. Foto: NTB scanpix
Jon Helgheim har sittet på Stortinget for Fremskrittspartiet siden 2017. Foto: NTB scanpix

– Jeg frykter vi har et alvorlig holdningsproblem hos norske muslimer. At denne reklamen utløser så mye aggresjon og hat er direkte urovekkende, sier Helgheim til ABC Nyheter.

Han fortsetter:

– Integreringen feiler massivt om ikke innvandrerne tilegner seg våre mest grunnleggende frihetsverdier. Derfor bør det gå en alarmklokke hos de fleste når vi ser en bølge av hat, aggresjon og truende meldinger bare fordi en kvinne tar av seg hijaben i en reklame.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frp-mannen mener norske muslimers holdninger til frihet, demokrati og vestlig levesett bør kartlegges, slik det er gjort andre steder i Europa. Blant annet har WZB Berlin Social Since Center og Pew Research Center kartlagt holdningene til muslimske innbyggere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har i dag ett av verdens frieste, tryggeste og mest demokratiske land i verden. Mange tror at dette har kommet av seg selv. Det er feil. Vi må hegne om og kjempe for de privilegiene vi alle er stolte av og nyter godt av. Derfor vil det være klokt å undersøke om vi har en voksende gruppe i Norge som innehar udemokratiske holdninger som potensielt kan bli problematisk i femtiden, mener Helgheim.

Sumaya (19): Difor brukar eg hijab