WSJ: Feil på programvare var årsak til Ethiopian-styrt

VIDEO: Stiller spørsmål ved Boeing MAX 8-flyet etter Ethiopian-ulykken
Artikkelen fortsetter under annonsen

En foreløpig rapporten etter flyulykken i Etiopia konkluderer med at flyets anti-steile-system ble aktivert kort tid før styrten, ifølge Wall Street Journal.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Avisen siterer kilder med kjennskap til etterforskningen som har kommet til en foreløpig konklusjon om årsaken.

Konklusjonen er den klareste antydningen hittil om at systemet ligger til grunn for både ulykken i Etiopia og ulykken med et Lion Air-fly av samme type i Indonesia i fjor.

157 mennesker mistet livet, deriblant norske Karoline Aadland, da Boeing 737 MAX 8-flyet til Ethiopian Airlines styrtet rett etter avgang fra Addis Abeba 10. mars.

I oktober i fjor mistet 189 mennesker livet da et fly av samme modell tilhørende Lion Air styrtet i Indonesia på grunn av feil med anti-steile-systemet. Alle Boeing 737 MAX 8-fly er satt på bakken verden over inntil videre.

Den foreløpige rapporten etter flystyrten i Etiopia 10. mars viser ifølge anonyme kilder at det var anti-steile-systemet som var årsaken. Foto: AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Den foreløpige rapporten etter flystyrten i Etiopia 10. mars viser ifølge anonyme kilder at det var anti-steile-systemet som var årsaken. Foto: AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Mistanken om at det samme lå bak den siste ulykken ble raskt rettet mot flyets programvare som skal hindre at flyet steiler, og flyets ferdskriver og taleregistrator ble sendt til Frankrike for analyse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Boeing krevde ekstra betalt for utstyr som kunne hindret styrt

De amerikanske granskerne understreker at konklusjonen deres er foreløpig. Etiopiske myndigheter ventes å offentliggjøre resultatet av sin egen undersøkelse i løpet av få dager.

Boeing lovte onsdag at de vil gjøre alt de kan for å hindre nye ulykker, og har kunngjort at programvaren skal oppdateres på alle 737 MAX-flyene.

I mellomtiden er det amerikanske luftfartstilsynet FAA blitt kritisert i Kongressen for sine nære forbindelser til Boeing, og samferdselsdepartementet har innledet gransking av at FAA overlot noe av arbeidet med å godkjenne MAX 8-flyet til produsenten selv.