Ankerkjettingen på Viking Sky måtte kappes

Se helikopterets redningsaksjon under Viking Sky-ulykken
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Viking Sky hadde fått start på den ene motoren slik at fartøyet igjen kunne gå for egen maskin, satt det ene ankeret fast. NTNU-professor er kritisk til at cruiseskipet besluttet å seile over Hustadvika.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vekten av ankeret og kjettingen var for høy til at de klarte å ta det inn, sier losoldermann Emil Heggelund i Møre og Trøndelag losoldermannskap til Bergens Tidende.

I 14-tiden lørdag 23. mars sendte cruiseskipet Viking Sky ut en mayday-melding om motorstans på Hustadvika i Fræna kommune i Møre og Romsdal. Fartøyet hadde da to loser om bord. Det var svært høye bølger og vind opp mot liten storm i området. Været var så ille at to redningsskøyter som skulle bidra, måtte snu av hensyn til egen sikkerhet.

Les også: Viking Sky-rederiet beklager

Problemer med det ene ankeret

Få minutter etter motorstansen slapp kapteinen ut de to ankrene for å forhindre skipet i å drive på land. Ankrene holdt båten i ro ca. 100 meter fra de nærmeste grunnene utenfor Hustad, og etter hvert klarte mannskapet om bord å få start på den ene hovedmotoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slepebåtene som kom til forsøkte flere ganger å feste slep i cruiseskipet for at det ikke skulle drive mot land igjen, dersom motorene igjen sluttet å virke, men klarte det ikke. Det var derfor kapteinen i samråd med losene bestemte seg for å ta opp ankrene ved 21.20-tiden lørdag kveld for å sette kursen lenger mot havs. Det var da de fikk problemer med det ene ankeret.

– Ankerkjettingen hadde lagt seg over bulben på båten. Motstanden var rett og slett så stor at vinsjen ikke klarte å dra det inn, sier Heggelund til avisen.

Dermed måtte den 270 meter lange ankerkjettingen kuttes. Ifølge Heggelund skal det være mulig å finne ankeret igjen, da det ble registrert hvor de kuttet kjettingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Forstår Viking Sky-rederen nå hvorfor vi betaler skatt?

– Forsvarlig seilas

Natt til søndag fungerte tre av fire motorer på cruiseskipet igjen. To ankerhåndteringsfartøyer slepte skipet mot Molde. Viking Sky la til kai i Molde klokka 16.20 søndag ettermiddag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Heggelund sier til Bergens Tidende at han mener de to losene om bord hadde tilstrekkelig kunnskap om området, og forsvarer også beslutningen om å seile.

– Losene gikk gjennom ruten med kapteinen før de la ut på Hustadvika, og slik jeg forstår det var det aldri vurdert ikke å gå. Dette er et 230 meter langt fartøy som er to år gammelt. Det er bygget som et havgående skip, og skal ikke ha noen problemer med å tåle slikt vær, sier Heggelund.

– Det er det skandaløse i dette

NTNU-professor Svein Kristiansen er kritisk til at cruiseskipet Viking Sky lørdag besluttet å seile over Hustadvika, og mener det var ren gambling.

Kristiansen, mener for mye av oppmerksomheten har vært rettet mot redningsaksjonen og sier skipet ikke skulle vært ved Hustadvika i det hele tatt.

– Man ser ikke helt det fundamentale. Et cruisefartøy med over 1300 mennesker seiler ut i et farvann med en sjøtilstand eller bølgehøyder hvor man med en gang burde skjønne at man ikke har mulighet til å ta i bruk egne livbåter hvis noe går galt. Det er det skandaløse i dette, sier han til NRK.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hurtigruten utsatte avgangen

Losoldermann Emil Heggelund har på sin side uttalt at det ikke var noe som tilsa at cruiseskipet ikke skulle gå over Hustadvika, og at kapteinen tok avgjørelsen i tråd med råd fra de to losene om bord.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi må huske at dette er et 203-meter havgående fartøy som er to år gammelt og bygd etter høyeste standard. Det er ikke noe som tilsier at dette fartøyet ikke kunne gå eller at seilasen ikke kunne bli utført på en sikker og trygg måte, sier Heggelund til NRK.

Hurtigruten valgte på sin side å ikke la skip krysse Stad og Hustadvika lørdag.

– På grunn av det dårlige været valgte kapteinen å utsette avgangen fra Bergen et halvt døgn. Dermed gikk skipet fra Bergen lørdag morgen, og passerte Hustadvika søndag morgen i stedet for lørdag kveld, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til Dagens Næringsliv.