Skiforbundets advokat: – Kristoffersen har om lag ti egne avtaler
Norges Skiforbunds advokat sier Henrik Kristoffersen har rikelig med armslag til å inngå egne sponsoravtaler, men at Red Bull-avtalen han ønsker seg er høyst uvanlig.
Første del av onsdagens rettsforhandlinger i saken mellom Kristoffersen og Norges Skiforbund var satt av til innledningsforedraget til sistnevntes advokater Per Andreas Bjørgan og Anne Lise Rolland.
Bjørgan innledet sin gjennomgang ved å gripe fatt i deler av det Kristoffersen og hans juridiske støttespillere argumenterte med i sitt innledningsforedrag mandag. Han trakk samtidig paralleller til andre idretter og hevdet at sponsoravtaler à la den Kristoffersen ønsker å ha med leskedrikkgiganten Red Bull er helt uvanlig.
– Skiforbundet følger samme prinsipp for markedsrettigheter som alle andre idretter i Norge. Disse er nedfelt i lov, sa Bjørgan i rettssal 250.
Fra dag 2: Kristoffersen avviste blankt pengemotiv
Han henviste videre til at det også utenfor Norges grenser er klare begrensninger på utøveres individuelle muligheter til å inngå egne sponsoravtaler.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Vi ser Manchester United og andre promotere sponsorer, men det er lagets sponsorer. Det er ikke mulig å dokumentere, for det skjer ikke, at spillere profilerer egne individuelle sponsorer i konkurranse, sa Bjørgan.
– Det er helt utenkelig at Ronaldo eller andre skulle spille med private sponsorer på klubb- eller landslagsutrustning, fortsatte han.
Dag 1: Skiforbundets advokat kaller Kristoffersen-krav «utenkelig»
Ti avtaler
Advokaten argumenterte for at alpint må sees på som en lagidrett, all den tid utøverne er organisert rundt landslag og landslagene utsteder utøverens konkurranselisens.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Satt på spissen handler denne saken om de største stjernene skal ha en større andel av markedsrettighetene, eller om skiforbundet skal beholde disse og benytte dem kollektivt til fordel for landslaget, sa Bjørgan.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet ble samtidig henvist til at Henrik Kristoffersen etter dagens regelverk har armslag til å inngå egne sponsoravtaler.
– Han har ti avtaler, det er den ellevte avtalen skiforbundet satte ned foten for, sa Bjørgan og anslo at toppalpinisten de siste årene har hatt inntekter på mer enn 10 millioner kroner fra sine avtaler og premiepengene han har kjørt inn.
– Våre beste alpinister har vært blant landets best betalte utøvere i en årrekke, tilføyde han.
Mer fra dag 1: Begge parter avviste forlik
Krever erstatning
Bjørgan viste til at nettopp Kristoffersens mange egne avtaler og økonomi er relevant for saken som nå pågår i Oslo tingrett.
– I den testen EFTA-domstolen beskriver, skal det tas i betraktning hvilke muligheter utøveren har til å inngå egne avtaler, sa skiforbundets advokat.
Han beskrev deretter det sportslige opplegget Kristoffersen har tilgang til gjennom landslagets som «i verdensklasse».
Artikkelen fortsetter under annonsenKristoffersen vil ha rett til å profilere Red Bull på hjelm og hodeplagg i forbindelse med konkurranser, men skiforbundet har sagt nei fordi de allerede hadde solgt reklameplassen til Telenor.
Romerikingen mener i tillegg at Red Bull-avtalen vil gi ham en annen oppfølging enn det skiforbundet kan tilby.
Kristoffersen krever skiforbundet for 15 millioner kroner i tapte sponsorinntekter i Oslo tingrett. Senere onsdag skal alpinisten selv i vitneboksen.
Bakgrunn: Kristoffersens sponsorstrid for retten