Tusenvis av nordmenn rammet av Boeing-krisen:– Passasjerene har ikke automatisk rett til økonomisk kompensasjon

En rekke land og flyselskaper har stengt luftrommet for flytypen Boeing 737 MAX 8 eller satt modellen på bakken etter flyulykken som kostet 157 mennesker livet i Etiopia søndag. Foto: AFP / NTB scanpix.
En rekke land og flyselskaper har stengt luftrommet for flytypen Boeing 737 MAX 8 eller satt modellen på bakken etter flyulykken som kostet 157 mennesker livet i Etiopia søndag. Foto: AFP / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere tusen nordmenn er rammet etter at Boeing 737 MAX 8-fly har blitt satt på bakken. Men berørte passasjerer har ikke automatisk rett til økonomisk kompensasjon, ifølge erstatningsekspert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En rekke land og flyselskaper har stengt luftrommet for flytypen Boeing 737 MAX 8 eller satt modellen på bakken etter flyulykken som kostet 157 mennesker livet i Etiopia søndag.

Her hjemme er 18 av Norwegians 163 fly midlertidig tatt ut av drift. Dermed blir flere tusen nordmenn rammet av Boeing-krisen.

Men ifølge flyerstatningsselskapet AirHelp er det ingen automatikk i at de berørte passasjerene denne gang har rett til økonomisk kompensasjon.

– I og med at EASA stenger ned luftrommet for denne flytypen i hele regionen, må dette ansees å være en ekstraordinær omstendighet og dermed utenfor flyselskapenes kontroll i henhold til EU 261-reguleringen, skriver flyerstatningsselskapet Airhelp i en pressemelding onsdag.

Kjos om flyproblemene: – Først og fremst vil jeg be om unnskyldning

Andreas Hermansson. Foto: AirHelp
Andreas Hermansson. Foto: AirHelp

Landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson, sier at det likevel vil være naturlig at flyselskapene følger opp sine passasjerer så godt som mulig. Både i form av ombooking, forpleining eller tilbakebetaling av flybilletter der passasjerer er direkte rammet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Skulle man være booket på en flyvning med et Boeing 737 MAX 8 en gang i fremtiden, og man ikke lenger ønsker å fly denne flytypen, har man ikke krav på å få pengene tilbake for billetten. Derfor anbefaler vi at man som passasjer heller ombooker flyvningen fremfor å kansellere når flyene igjen kommer på vingene, sier Hermansson.

Det er rundt 350 fly av typen B-737 MAX 8 i drift i verden i dag. Over 5.000 er i bestilling. Utover EU er MAX 8 satt på bakken både i Kina, Indonesia, Singapore, Australia, New Zealand, Fiji, Egypt, Malaysia, Oman, India, UAE, Kuwait, Libanon og Thailand.

Les også: 19 Norwegian-innstillinger onsdag