El-sparkesykler kan bli sommerens store dille

Jostein Nermoen (17) og Tom Resvoll (17) diskuterer om de skal teste ut det nye el-sparkesykkel-tilbudet i Oslo.
Jostein Nermoen (17) og Tom Resvoll (17) diskuterer om de skal teste ut det nye el-sparkesykkel-tilbudet i Oslo. Foto: Frøydis Falch Urbye
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et titalls selskaper kan ha planer om å sette ut el-sparkesykler på Oslos fortau. Det kan bli gøy, eller kaos.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forrige uke kom de første. Oransje sparkesykler er plutselig utplassert på fortau rundt omkring i hele sentrum. Hvem som helst kan leie dem, gjennom en app på mobilen.

Dermed har en internasjonal storby-trend så smått nådd Oslo: Allerede går minst elleve forskjellige selskaper med ideer om å sette i gang utleie av el-sparkesykler i Oslo.

Det kan bli gøy. Men i andre byer har det ført til kaos, ramponerte sparkesykler, masse svinn – og vanskelig framkommelighet på fortau, rett og slett fordi det har vært så mye el-sparkesykler i veien.

Har du fått med deg denne? Svein (48) slanket vekk helseproblemene: – Det er ikke noe hokus pokus

Førstemann

– Vi lanserte mandag, forteller Eric André. Han er Norden-sjef i Voi, selskapet som er først ute med å leie ut el-sparkesykler i Oslo.

– Vi har satt ut litt over 100 sparkesykler. Det er ikke nok, i en by som Oslo, men vi vil starte med noen få, for å se hvordan det virker, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Voi har erfaring fra en rekke andre europeiske byer, og startet i Stockholm i sommer.

– Hver by er litt forskjellig. Men foreløpig har vi sett mye begeistring, Oslo liker det minst like mye som i Stockholm. Det er vi glade for, sier han.

Vil ha regulering

– Dette er en god oppfinnelse som vi skal ønske velkommen til byen. Men vi har sett erfaringene fra andre land, så vi må finne måter å regulere det på som funker, sier Andreas Halse.

Halse er Arbeiderpartiets mann i transportkomiteen i Oslo kommune.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har ikke noe lovverk som gjør at vi kan regulere dette ordentlig, sier han.

– Hvordan kan man regulere det, da?

Eric André er svensk, bor i Danmark, og er ansvarlig for sparkesykler i Oslo. Og resten av Norden. Foto: VOI
Eric André er svensk, bor i Danmark, og er ansvarlig for sparkesykler i Oslo. Og resten av Norden. Foto: VOI

– I Portland har de en slags konsesjonsmodell. Der har tre selskaper fått tillatelse til å sette ut et visst antall sparkesykler, med en del vilkår. Der er det bestemt hvor de kan kjøre, hvor de kan parkere og sånt. Noe sånt hadde vært bra om vi kunne få til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Er det en fare for at man regulerer i hjel? Kanskje dette bare blir gøy?

– Min grunnholdning er at dette er noe vi ønsker velkommen. Men vi har nå to års erfaring fra andre byer. Vi veit jo en del om hvordan det blir hvis det er totalt frislipp.

– Hvordan blir det?

– På det verste er dette et system som bare dumpes overalt i gata. Du som har leid sykkelen har ikke noe ansvar. Den som leier ut har ikke noe ansvar. Du kan jo parkere sykkelen hvor du vil, sier han.

Ønsker duppeditter

Om det skal nye lover eller reguleringer på plass, så må også regjeringa på banen. Men det er liten grunn til å tro at Samferdselsdepartementet er særlig interessert i å begynne å regulere lover om el-sparkesykler.

– Vi ønsker ikke å regulere dette nasjonalt før det eventuelt er en reell utfordring.

Det skriver statssekretær Tommy Skjervold fra Fremskrittspartiet i en mail til Dagsavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dersom dette viser seg å bli en utfordring skal vi ta diskusjonen, men inntil det er det så ønsker vi nye små kjøretøy og duppeditter velkommen, skriver han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi regulerer ikke utleie av sykler og Segway heller og ønsker at markedet skal få blomstre med ulike alternativer og modeller. Så ser vi hva innbyggerne velger å benytte seg av og som da blir kommersielt lønnsomt og vil vedvare, mener Skjervold.

Les også: Snart er «el-vete» løs i Marka

Følger med

Bymiljøetaten har utarbeida det de kaller et sett med forventninger og retningslinjer, som de har sendt ut til selskapene som har tatt kontakt.

– Vi vil følge med. Hvis dette bidrar til forsøpling, så vil vi ta grep, sier sykkelsjef Rune Gjøs.

Endre Angelvik er direktør for mobilitet i Ruter. Foto: Ruter
Endre Angelvik er direktør for mobilitet i Ruter. Foto: Ruter

Han forteller at det er elleve aktører som til nå har kontaktet etaten. Men Oslo kommune har ikke noe ansvar for å bestemme hvem eller hvor mange selskaper som begynner med dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er jo et fritt marked. Selskapene vil jo tjene penger på dette, så det kan godt hende det regulerer seg selv, sier Gjøs.

– Er det sånn at det faktisk kommer 11 selskaper i år? Som skal drive med utleie?

– Nei, jeg vet ikke. Vi synes det er veldig ålreit at de har henvendt seg til oss. De framstår som seriøse aktører. Men det kan også være flere enn de elleve. Vi må bare følge med, sier han.

– Hva skal til for at dette gjør byen bedre?

– Hvis dette fører til mer sømløse reiser mellom kollektivtransport, så er det jo bra. Men hvis det viser seg at det bare blir forsøpling og folk blir misfornøyd, så må vi jo gjøre noe, sier Gjøs.

– Jeg kunne lett brukt den her. Jeg har bare ikke så mye penger

El-sparkesyklene har nesten rukket å bli en vits allerede, mener Jostein og Tom (17).

Av Frøydis Falch Urbye og Aslak Borgersrud

I Oslo sentrum står det el-sparkesykler til leie mange steder. Ett av dem er ved Kirkeristen i Oslo. Det interesserer skuelystne.

Jostein Nermoen (17) og Tom Resvoll (17) stopper opp ved de nye sparksyklene. De to elevene ved Oslo By Steinerskole kjenner godt til det nye konseptet.

– Det står mange av dem parkert utenfor skolen, så det er mange som kjører rundt med dem der. Det har nesten blitt en vits, kommenterer Jostein.

– Jeg kunne lett brukt den her, mener Tom.

– Jeg har bare ikke så mye penger, dessverre.

– Det er sykt billig mann, det koster bare 10 kroner å låse den opp jo!

Lades om natta

Det svenske selskapet Voi og partnerne deres plasserer hver morgen ut nyladede el-sparkesykler på forskjellige steder rundt om i byen. Så brukes de i løpet av dagen av kunder som kjører de hvor de vil, og setter dem igjen på fortauet.

Siden sparkesyklene er utstyrt med GPS vet Voi alltid hvor de er. Om kvelden hentes de inn igjen, og så lades de i løpet av natta.

Men sjefen i Voi, Eric André, virker ikke overvettes redd for at sparkesyklene skal forsøple byen, dumpa i Akerselva, eller sånne ting.

Litt tidlig ute

– Det er noe vi er bevisste på. Vi har vært i tett kontakt med Oslo kommune, og som du kan se i appen, så har vi no parking-soner, hvor man ikke kan avslutte turen. Du kan ikke park­ere sparkesykkelen nær vannet, forteller André.

Så får vi se om han kanskje var litt tidlig ute med å innta Oslo. Etter at sparkesyklene kom på plass mandag i forrige uke snødde det stort sett hver dag.

– Ja, jeg vet. Det er mye planlegging, og så snur været. Man er ikke alltid heldig, sier André.

Les også: Regjeringens forslag om elsykler i Oslomarka møter motstand

Vil tilby Ruter-scooter

El-sparkesykler kan fort bli en del av Ruters tilbud i Oslo.

– Vi vet ennå ikke hvordan det skal virke. Men hvis sparkesykler blir en del av det framtidige mobilitetstilbudet folk vil ha, så må vi finne ut hvordan vi kan bidra, sier Endre Angelvik til Dagsavisen.

Søker samarbeidspartnere

Angelvik er direktør for mobilitetstjenester i Ruter, og forteller at de gjennom vinteren har blitt oppmerksom på at mange leverandører vurderer å starte opp her. For kort tid sida offentliggjorde selskapet at de søker samarbeidspartnere på området. Men akkurat hvordan vet de ikke.

– Hvis det funker effektivt for folk å kjøre T-banen, og så hoppe på en sparkesykkel og kjøre til jobb. Hvis det gjør at folk dropper bilen, ja da vil vi gjerne være der, sier Angelvik.

Praktisk problem

– Er dere redde for at byen blir overstrømma av billige el-sparkesykler?

– Det finnes jo noe historikk som kan gi grunnlag for en sånn frykt. I San Francisco ble det etter hvert veldig mange aktører, det ble veldig mange sparkesykler, og etter hvert ble det et praktisk problem. Nå har de laget en konsesjonsordning, forteller han.

Kommentaren er først publisert på Dagsavisen.no