Dette er Mercedes – akkurat slik det skal være

Mercedes C-klasse ble fornyet i fjor, nå har vi testet med et liten kraftverk av en dieselmotor.
Mercedes C-klasse ble fornyet i fjor, nå har vi testet med et liten kraftverk av en dieselmotor.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prøvekjørt: Her har det skjedd ting de siste årene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I mange år var Mercedes C-klasse en litt usynlig bil i Norge. Mens erkerivalene Audi A4 og BMW 3-serie solgte meget bra, var det stille rundt C-klasse.

Det var heller ingen stor hemmelighet at kjøperne her som regel var en god del eldre enn de som valgte A4 og 3-serie. C-klassen hadde rett og slett et imageproblem. Den var veldig voksen, litt kjedelig, litt "mann med hatt".

Helt ufortjent var det heller ikke. Der A4 utmerket seg med sporty design og lekkert interiør, var C-klasse mye mer traust, både utenpå og inni. Og de hvasse kjøreegenskapene til 3-serien var den ikke i nærheten av å matche.

Ja, C-klasse var også under press fra mer folkelige biler, som VW Passat, Opel Insignia og Ford Mondeo. Da måtte noe gjøres.

Og det gjorde Mercedes. Dagens C-klasse var et langt skritt oppover. I fjor fikk den en større facelift over hele modellrekken. Og nå har vi testet en stasjonsvognsutgave som heter C300 d 4Matic.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er nytt?

Bilprodusentene er gjerne svært flinke til å prate opp faceliftene sine og alt det som har skjedd med bilene i den forbindelsen. På C-klasse er det snakk om hele 6.500 nye og forbedrede deler. Nytt ratt og assistansesystemer kommer fra flaggskipet S-klasse. Den har fått nye LED-lys med 84 individuelt justerbare dioder. Heldigitalt instrumentpanel er på plass, og C-klasse er som eneste bil i denne klassen tilgjengelig med luftfjæring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Testbilen heter altså C300 d. Det betyr at den har en 2-liters dieselmotor med hele 245 hestekrefter. Ikke minst også viktig: 500 Nm som gir et herlig skyv.

Designmessig er det snakk om forsiktige endringer, men noe mer var strengt tatt ikke nødvendig. Bilen blir ekstra ekstra tøffet opp med AMG-pakker både innvendig og utvendig.

Nytt råskinn: Denne blir billigst

Artikkelen fortsetter under annonsen
AMG-pakkke utenpå gjør testbilen litt ekstra sporty.
AMG-pakkke utenpå gjør testbilen litt ekstra sporty.

Hva er styrker og svakheter her?

Etter en lang periode der det virket som Mercedes mente at stjerne i fronten og tradisjonell merkevare var nok til å holde konkurrentene unna, har det skjedd mye med bilene deres.

De har blitt tilført en langt større må ha-faktor, ikke minst gjelder det på interiør. Dagens E-klasse var en liten revolusjon da den kom. C-klasse ser også gjennomført og eksklusiv ut. Her får du følelsen av å kjøre på første klasse, noe som underbygges av støydemping og tung komfort. Her ligger den ikke mye bak storebror E-klasse. Testbilen har mye fint ekstrautstyr, det merkes godt i interiøret.

Nydelige forseter, fargen er kanskje ikke heelt etter alles smak.
Nydelige forseter, fargen er kanskje ikke heelt etter alles smak.

Bagasjerommet er oppgitt til 490 liter. Det tallet må vi dobbeltsjekke for å være sikker, for dette bagasjerommet virker større. Det er veldig enkelt å utnytte plassen, pluss også for mange gode oppbevaringsrom rundt om i kupéen. Dette er smart og gjennomtenkt, med detaljer som er viktig for familiekjøperne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjørestillingen er nært perfekt, med svært gode forseter. 4Matic firehjulstrekk er naturligvis gull verdt på vinteren. Den sterke motoren er også med på å understreke følelsen av at dette er en gjennomført premiumbil. Du skal være svært bortskjemt hvis du forventer mer krefter i en familiestasjonsvogn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette skjer når den selvkjørende bilen tror du har sovnet

Hva koster den?

"Mann med hatt"-faktoren er definitivt borte fra C-klasse. Nå er dette en av de mest sporty stasjonsvognene på markedet.
"Mann med hatt"-faktoren er definitivt borte fra C-klasse. Nå er dette en av de mest sporty stasjonsvognene på markedet.

C-klasse starter i dag på 470.000 kroner, da snakker vi sedan. Testbilen starter på 629.900 kroner, men det er før noen hos importøren har tatt seg god tid med å spekke den med utstyr.

Da ender vi på 872.037 kroner. Mye penger, bilstørrelsen tatt i betraktning. Du bør kunne få en helt tilstrekkelig godt utstyrt bil for rundt 750.000 kroner.

Topp 5: Norges billigste med 4x4

Hvem er konkurrentene?

Audi A4 og BMW 3-serie er nevnt, disse kniver om mange av de samme kundene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men familie-stasjonsvognene er under hardt press. SUV-ene har stjålet mye salg i flere år. Nå i det siste har også elbilene kommet for fullt. Plutselig kan det for mange føles litt gammeldags å gå for en "vanlig" stasjonsvogn.

Vil naboen bli imponert?

C-klasse stasjonsvogn er ikke en bil som snur hoder. Den blir nok mer oppfattet som et fornuftskjøp, med en dose premium. Slik sett er ser testbilen mer påkostet og eksklusiv inni, enn utenpå.

Naboen vil neppe tro hva du har betalt for denne

Mange lekre detaljer også i baksetet. Her er plassen svært god for to voksne.
Mange lekre detaljer også i baksetet. Her er plassen svært god for to voksne.

Broom mener:

C-klasse har vokst seg til å bli en av de aller beste stasjonsvognene i denne klassen. Dette er en av de bilene der alt stemmer: Design, interiørkvalitet, kjøreegenskaper og komfort: C-klasse leverer på alt.

Testbilen nyter naturligvis godt av å ha veldig mye fint utstyr innabords. Men også en nøkternt utstyrt C-klasse har høy kvalitetsfølelse, slik har det ikke alltid vært.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan spare penger på å velge mindre motor, men du verden så behagelig det er å ha så mye krefter til rådighet i en familie-stasjonsvogn! 0-100 km/t går på 6 sekunder blank og dreiemomentet gjør den knallsterk. Det er virkelig noe som gir luksusfølelse. Ja, den går på diesel og det er ikke det mange velger nå. Men de som holder seg unna diesel, går glipp av en veldig god motor her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I sum leverer Mercedes varene på et nivå man bør kunne forvente (men ikke alltid har fått) fra dem. Bilen er gjennomført stilig, utenpå og inni. Interiøret holder høy kvalitetsfølelse, samtidig som den er spekket med både viktig sikkerhetsutstyr og ting som er "kjekt å ha".

Dieselmotor: Ikke det hotteste i Norge i 2019, men du verden så bra denne fungerer!
Dieselmotor: Ikke det hotteste i Norge i 2019, men du verden så bra denne fungerer!

Norges råeste taxi: Sjekk hva Tomm kjører

Hva mener eierne?

MERCEDES C-KLASSE

Modell: C300 d 4Matic stasjonsvogn Motor: 2-liter diesel Effekt: 245 hk /500 Nm 0-100 km/t: 6 sek Toppfart: 250 km/t Forbruk: 0,53 liter/mil Lengde/bredde/høyde: 4,70 - 1,81 - 1,45 meter Vekt: 1.650 kilo Bagasjerom: 490 liter Pris testbil: 872.037 kroner

Vi har mange vurderinger av C-klasse inne i Brooms bilguide, der eierne forteller om sine erfaringer. Her kan du se mer om hva de mener:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Visste du at:

– Første C-klasse var oppfølger til nå etter hvert legendariske Mercedes 190. Debuten var i 1993.

– Frem til 1997 var C-klasse faktisk den minste bilen fra Mercedes. Det året kom A-klasse for første gang på markedet.

– Dagens C-klasse var første bil ut på en ny bilplattform, kalt MRA. Den sørget blant annet for at vekten gikk ned med rundt 100 kilo sammenlignet med forgjengeren.

Dette var noe av det flotteste du kunne bli kjørt i

Les også:
Mercedes EQV: Dette har ingen gjort tidligere
Årets hårføner fra Mercedes
Mercedes CLA er luksus uten at det koster skjorta

Denne saken ble først publisert i Broom.no