Her gjør VW en ganske uskyldig bil til en kruttønne

Når VW T-Roc får bokstaven "R" i navnet sitt, betyr det heftige saker under panseret.
Når VW T-Roc får bokstaven "R" i navnet sitt, betyr det heftige saker under panseret.
Artikkelen fortsetter under annonsen

En veldig kjent nordmann har vært med på utviklingen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen er store på SUV-er og crossovere – og de har lange GTI-tradisjoner.

Det er naturligvis også noe som kan kombineres. Nå kommer de med en spesialutgave av kompakte T-Roc, den har fått navnet T-Roc R.

Og når VW heter fram bokstaven "R" betyr det alltid moro. Her handler det om en kraftpakke under panseret. En 2-liters bensinmotor på 300 hk og 400 Nm dreiemoment.

Fra stillestående spurter T-Roc R til 100 km/h på 4,9 sekunder. Da kjører du fra en rekke av konkurrentene, også mange som koster betydelig mer. 4MOTION firehjulsdrift og syvtrinns DSG-automat er standard.

Markant front

Et senket sportsunderstell, og ikke minst progressiv styring som standard, skal gi svært sportslige kjøreegenskaper. 17-tommers bremser med R-logo, som tidligere bare har vært tilgjengelig på Golf R Performance, er også på plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg til de vante kjøreprogrammene, vil T-Roc R ha et eget Race Modus. Da tillater det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESC) svært dynamisk kjøring i veigrepets grenseland. I tillegg finner du også Launch Control.

Utvendig kjenner du T-Roc R på den markante fronten, med en nedre grill som løper i hele bilens bredde. Vertikale kjørelys markerer avslutningen på de store luftinntakene.

Les også: Mange rømmer fra diesel – se hva vi kjøper i stedet

Designet er tøffet opp et par hakk, dette er en bil med potensiale til å skille seg ut.
Designet er tøffet opp et par hakk, dette er en bil med potensiale til å skille seg ut.

Petter Solberg på laget

Bak sladrer støtfangeren med ekstra luftriller, R-diffusor i kontrastfarge og to doble avgassrør om ambisjonene. Sidespeilene er i matt Chromeoptikk, og takspoileren er en egen R-versjon. I tillegg vil kjennere raskt legge merke til R-symbolene i grillen foran, på sidene og på bakluka.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Underveis i utviklingen har bilen vært gjennom omfattende tester, blant annet på legendariske Nürburgring Nordschleife.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I utviklingsarbeidet har Volkswagen R også dratt nytte av ekspertisen til Petter Solberg, verdensmester både i rally og rallycross. Volkswagens racerfører Benjamin Leuchter har også bidratt.

Les også: Denne Skodaen er rett og slett et lite kupp

VW har spritet opp interiøret litt også, med spesiell dekor.
VW har spritet opp interiøret litt også, med spesiell dekor.

Stor suksess

Volkswagen skal presentere det de selv kaller en "nær produksjonsklar studie" på bilutstillingen i Genéve som åpner dørene i neste uke. Det betyr at det neppe er veldig lenge til lansering.

PS: T-Roc kom på markedet for to siden og har vært en stor suksess for VW, med over 200.000 eksemplarer solgt til nå. I fjor var T-Roc den tredje mest solgte Volkswagen-modellen i Norge, bare slått av Golf og Passat. I Volkswagens rekke av SUVer og crossovere går den innunder Touareg og Tiguan.

Les også: Her får du både stasjonsvogn – og R-råskinn

Artikkelen er først publisert på Broom.no

VIDEO: VW T-ROC R: Dette kan bli en ekte morobil