Kriminelle bander infiltrerer svensk flyplass: – Har vært enkeltsaker i Norge

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En hemmelig politirapport avslører at personer med koblinger til Hells Angeles og kriminelle grupperinger jobber på Arlanda. – En risiko politiet er kjent med, sier Kripos-topp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I en hemmeligstemplet rapport Expressen har fått tilgang til, kommer det frem at et titalls personer som jobber i sikkerhetskontrollen ved Sveriges hovedflyplass Arlanda er knyttet til kriminelle nettverk eller er oppført i politiets registre.

Politiet fastslår også at det fins tilfeller der ansatte har tatt del i «svært velorganisert smugling» av varer i kofferter eller pakker, og at det er en bemerkelsesverdig kobling mellom personer som jobber på strategiske steder på flyplassen.

Politiet mener at noen av personalet har tette bånd til MC-gjenger som Hells Angels og andre kriminelle nettverk.

Les også: Enormt narkobeslag i Danmark knyttes til gjenger på Østlandet

– Kjent med risikoen

Eivind Borge, leder for taktisk etterforskningsavdeling i Kripos, sier til ABC Nyheter at de er kjent med at enkelte ansatte på norske flyplasser gjennom årene har hatt koblinger til kjente kriminelle miljøer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Eivind Borge, leder for taktisk etterforskningavdeling i Kripos, om kriminalitet på norske flyplasser. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Eivind Borge, leder for taktisk etterforskningavdeling i Kripos, om kriminalitet på norske flyplasser. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

– Selv om det har vært enkeltsaker, er vi ikke kjent med at det er en situasjon i Norge slik som det beskrives å være i Sverige. Hverken i omfang eller tilsynelatende organisering, sier han.

Kripos-toppen er klar på at politiet tar sikkerheten på norske flyplasser på største alvor.

– Muligheten for at personer med kriminelle hensikter kan ønske å utnytte tilganger til flyplasser som et ledd i kriminell virksomhet, er en risiko politiet er kjent med og følger med på, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Beryktet MC-gjeng snuser på Oslo

Dømt for ransplanlegging

I Norge har det vært svært få saker der man har visst om koblinger mellom ansatte på flyplasser og kjente kriminelle. Den siste saken stammer fra i fjor da en 37 år gammel mann ble dømt til ni måneders fengsel for å ha planlagt et ran mot en verditransport på et fly på Oslo Lufthavn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mannen tok flere bilder av verditransporten da den sto parkert på lufthavnen og dokumenterte hvordan verdiene ble fraktet av flyet og inn i en ventende verditransport.

Politiet mente mannen fungerte som en «innsider» på vegne av Nokas-raner Metkel Betew. Selv ble Betew frikjent for ransplaner.

Les også: Politiet mener Holmlia-gjeng tjener millioner på kriminalitet

Kriminalitet og rekognosering

Det jobbes både med akkreditering av personell med tilgang til - og arbeid på - rød sone, daglig polititjeneste med fokus på avverging og forebygging av kriminalitet på flyplasser, samt kriminalitet begått av ansatte.

– Slike koblinger er problematiske. I tillegg til å svekke befolkningens tillit til sikkerheten, er det en mulighet for utnyttelse av ens tilgang til sikker sone. Blant annet ved smugling av ulovlige varer, personer, samt rekognosering for planlegging av kriminalitet eller andre sikkerhetstruende hendelser, som for eksempel terror, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under bildet)

Politiet følger nøye med på aktiviteten og sikkerheten på Oslo Lufthavn. Foto: NTB scanpix
Politiet følger nøye med på aktiviteten og sikkerheten på Oslo Lufthavn. Foto: NTB scanpix

Borge advarer samtidig mot at personell som allerede jobber på flyplasser kan bli forsøkt presset eller rekruttert av kriminelle.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Av disse grunnene så er norske flyplasser utvilsomt aktuelle mål for «innsidere», særlig på flyplasser som har internasjonale flyvninger mellom non-Schengen og intra-Schengen land, sier han.

Og følger opp:

– Det er mulig at enkelte kriminelle miljøer kan ønske å få personer plassert på norske flyplasser. Det er også mulig at personer som allerede jobber der kan bli forsøkt presset eller rekruttert til å gjøre ting på deres vegne.

Les også: Slår full alarm om gjeng-Oslo: – En ustabil situasjon

10-15 saker per år

– I 2018 ble i overkant av 12.000 ansatte i norsk luftfart bakgrunnssjekket. Under én prosent av disse ble underkjent av luftfartstilsynet på bakgrunn av kravene i regelverket. Tallene for de øvrige år skiller seg ikke vesentlig fra dette, sier Jørgen Ingebrigtsen, seksjonsleder for Security i Lufttilsynet, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakgrunnssjekk kan trekkes tilbake fortløpende dersom det oppstår forhold som gjør at vilkårene ikke oppfylles. Årlig skjer det i snitt rundt 10-15 ganger.

Om skal man jobbe som vekter og utføre sikkerhetskontroll på en flyplass, kan man ikke ha anmerkning på politiattesten de siste fem årene.

– I tillegg til denne vandelskontrollen må personen ha godkjent akkreditering av politiet. Har man allerede godkjent bakgrunnssjekk og akkreditering, gjøres det jevnlig ny kontroll. Eventuelle nye forhold vil da kunne føre til at man mister godkjenningen, opplyser Ingebrigtsen.