– Det beste hadde vært om vi ble helt kontantløse

Stadig færre benytter seg av kontanter, men likevel er det en kostnad knyttet til bruken. Den skulle bankene gjerne vært foruten Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Stadig færre benytter seg av kontanter, men likevel er det en kostnad knyttet til bruken. Den skulle bankene gjerne vært foruten Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

DNB er frustrert fordi kundene til nettbanker som Sbanken setter inn kontanter hos dem. Hos Sparebank 1 Østlandet skulle de helst hatt avskaffet kontanter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere denne uken gikk DNB-sjef Rune Bjerke ut i Dagens Næringsliv og sa at banken har sett seg lei av at konkurrenter ber kundene sine sette inn kontanter hos blant andre DNB.

Særlig viser Bjerke til Sbanken. I et brev til Finansdepartementet gjør Bjerke det klart at han er lei av at DNB skal bære byrden med kontanthåndtering og at dette må være likt for alle banker.

– Norske banker er pålagt å ta imot kontanter som innskudd. Vi er opptatt av like vilkår for alle banker, og ønsker derfor at myndighetene stiller de samme kravene til alle. Det bør ikke være slik at man må være kunde i en annen bank enn sin egen, for å kunne sette inn kontanter på konto, sier informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB til DN.

Men det gjelder også den andre veien. Kommunikasjonsdirektør i Sparebank 1 Nord-Norge, Stein Vidar Loftås, sier til ABC Nyheter at kontanthåndtering en service som i all hovedsak benyttes av egne kunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men servicen er tilgjengelig og benyttes også av andre bankers kunder – inkludert DNB som er nest størst i nord. Vi ser derfor ikke på dette som et stort problem, skriver han i en e-post. Han legger til at de er enig i at kravene til bankene bør gjelde alle og praktiseres mest mulig likt.

Burde vært kontantløst

Sparebank 1 Østlandet er den største av bankene i nettverket. Konsernsjef Richard Heiberg sier til ABC Nyheter at det for deres 37 kontorer ikke er noe stort problem, men at han støtter Bjerke i at dette er et krav myndighetene har til alle landets banker, og at det derfor også må gjelde alle.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Alle banker har en plikt til å ta i mot kontanter. Det gjør vi som har kontorer i stort monn, mens kontorløse internettbanker og forbruksbanker gjør ikke det. At de utnytter andres kontornett gjør dem til free riders. Men aller helst burde vi jobbe for det kontantløse samfunnet, men der er vi ikke ennå. Det er et stykke dit, sier Heiberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han forteller at kostnadene med å transportere og sikre kontanter koster hans bank millioner av kroner i året. Og med en stadig reduksjon innskudd og uttak av kontanter, er bruken av analoge penger på vei ned i full fart.

Dessuten, påpeker han, summen av sedler og mynter i Norge vil ved et krasj i den digitale økonomien kun dekke opp minimalt av behovet.

– Volumet av kontanter i Norge er i overkant av 50 milliarder kroner. Bare i vår bank 65-70 milliarder som står på kundenes konti til en hver tid. Og det er 125 banker totalt.

Vanskeligere med kontanter

Tidligere denne måneden kunne ABC Nyheter fortelle om Sparebanken Vests nye filial hvor innskuddsmaskinene er fjernet. Banken forklarer at de tar i mot kontanter manuelt, dersom behovet skulle melde seg.

Flere nekter kontanter: På landets største sykehus får du knapt betalt med kontanter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samme dag fikk ABC Nyheter tilgang til et brev fra sentralbanksjef Øystein Olsen til Finansdepartementet hvor Olsen ber om oppklaringen av lovene som sier at kontanter er tvungen betalingsmiddel i Norge.

To uker senere er det tyst fra departementet, men de har tidligere sagt at de jobber med problemstillingen at så mange foretak ikke tar i mot kontanter.

I januar ble det kjent at Elkjøp ville droppe kontantoppgjør på sin Phonehouse-kjede. Interesseorganisasjonen Ja til Kontanter har reagert på dette, og sagt at de ønsker en valgmulighet.

Les også: Ja til kontanter: – Vi ønsker å ha valgmulighet

Bakgrunn : Elkjøp går kontantløst: Gir grunn til bekymring, mener stortingsrepresentant