Innovasjon Norge lokker turister med Norges-sex

Visit Norway lokker utenlandske turister med sex ved steinformasjonen Trollpikken i Rogaland.
Visit Norway lokker utenlandske turister med sex ved steinformasjonen Trollpikken i Rogaland. Foto: Ingve Aalbu / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil at utlendinger skal la seg inspirere av nordlyset og Trollpikken. – Noen vil nok rynke på nesen, men vi synes artikkelen er morsom og innafor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Innovasjon Norge og Visit Norway har i anledningen valentinsdagen laget en ny vri på hvordan å lokke turister til Norge. I artikkelen «6 places to have great sex in Norway», trekker de frem steder som er godt egnet for en hyrdestund i nær kontakt med naturen. Sex under nordlyset, i små tømmer-hytter, på Kråkenes Fyr eller i tretopphytter er blant det som trekkes frem. For de mest eventrylystne anbefaler også Visit Norway Trollpikken som en fin destinasjon for sex-inspirasjon.

– Vi har laget artikkelen for å engasjere noen nye følgere i sosiale medier, det er det vi håper. Norge er en kjent merkevare for natur, men er kanskje på samme tid kjent for å være litt kjedelig. Vi prøver å bli litt lekne, spille på humor og være litt frekke. Vi prøver ikke å bli en ny sex-destinasjon, sier leder for forbrukermarkedsføring i Innovasjon Norge Reiseliv, Katrine Mosfjeld, til Kampanje.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mageplask for tv i reklamemarkedet - her er vinnerne og taperne i 2018

– Vi må få lov å gå for billige løsninger vi og

På valentinsdagen torsdag denne uken skal artikkelen, som for øvrig er ute på Visit Norways egen nettside nå, ut i alle Innovasjon Norges kanaler og på de ulike nasjonale sidene. Nå håper de å nå yngre følgere i sosiale medier.

– De som følger oss på Facebook er stort sett godt voksne damer. Om Facebook-siden vår var en person, så er den nok en dame på over 60 år, sier Mosfjeld spøkefullt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Skjermdump Visit Norway.
Skjermdump Visit Norway.

– Vi tenker at det kan bli litt oppstandelse ved å bruke sex, samtidig som det er en måte å nå yngre mennesker på. Vi prøver å gjøre Norge interessant for flere ved å utfordre litt for å få mer oppmerksomhet. Det kommer til å flyte over av romantiske artikler i morgen, og sex er jo ofte en del av det romantiske for mange. Det er en sprek ide, følger hun opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Er det et billig knep å ty til sex for å treffe den yngre garde?

– Haha, jeg skjønner vi jobber med statlige penger, men vi må da av og til få gå for billige løsninger vi også? Fra spøk til alvor; vi skal skille oss ut, og på valentinsdagen, selveste kjærlighetsdagen, må det være innafor å ty til sex.

Les også: Johaug vil ikke bryte med Huawei

– Tror det er en del som har hatt dette i tankene

Kjetil Bentsen, leder i stiftelsen Dalane Kyststi, som blant annet legger til rette for å utbedre turmulighetene i tilknytning til Trollpikken, har ikke noe imot oppfordringen fra Innovasjon Norge.

– Vel, så lenge folk holder på i fri natur og ikke er til forskjemmelse for andre, så ser jeg ikke noe galt i det. Så lenge man oppfører seg, sier han til Kampanje.

Det var Bentsen selv som gav steinen navnet Trollpikken, og som lanserte det som en turistattraksjon for et par år tilbake.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Er det lurt å spille på sex for å tiltrekke turister?

– Når det gjelder Trollpikken, så tror jeg det er en del som har hatt det i tankene en god stund. Jeg tror ikke dette betyr så mye, verken til eller fra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik feirer kondomeriet 30 år

Nytt team og nytt skifte

I høst ble det klart at Innovasjon Norge hentet hele syv personer for å lage en ny avdeling som skal spesialisere seg på innholdsproduksjon for å promotere norsk reiseliv. De hentet blant annet inn NRK-journalist Ragnhild Ås Harbo, reiselivsjournalist i Dagsavisen, Christine Baglo, regissør Kristin Daglen Rogstad og Jon Erik Skaret fra Trigger.

Totalt består det de selv kaller for Stories-teamet, av 12 personer med base i Oslo. De har vært i full drift fra nyttår av, og avdelingen skal lage artikler, innhold for sosiale medier og filmer med et særskilt fokus på å nå nye målgrupper, under ledelse av Mosfjeld.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Cocktailen av kjendiser og sex er veldig lokkende for mange

Da Innovasjon Norge annonserte nyansettelsene i september i fjor, skrev de blant annet at dette skulle bidra til et «nytt skifte i markedsføringen av Norge».

– Er denne artikkelen et eksempel på det «nye skiftet»?

– Jeg tenker at den kanskje er det i form av at man ser at vi vil jobbe med å få oppmerksomhet gjennom innholdsproduksjon, at vi vil utfordre litt og at vi vil forsøke å gjøre ting litt annerledes enn andre. Vi ønsker å få oppmerksomhet i kraft av historiene vi forteller, og i mindra grad gjennom annonser. Vi har gått fra annonsering til content marketing, til historier. Det er en vanvittig konkurransesistuasjon for å få folks oppmerksomhet nå, og derfor må vi tørre å være litt ukonvejsonelle. Noen vil nok rynke på nesen, men vi synes artikkelen er morsom og innafor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Nytt innholdsteam: Fra venstre: Christian Rafn, Yuri Sali, Jon Erik Skaret, Ragnhild Ås Harbo, Jørgen Flo, Katrine Mosfjeld, Fredrik Bjørlo og Kjetil Røed. Kristin Dahlen Rogstad, Christine Baglo, Evgenia Egorova og Terje Karlung var ikke tilstede da bildet ble tatt. Foto: Innovasjon Norge
Nytt innholdsteam: Fra venstre: Christian Rafn, Yuri Sali, Jon Erik Skaret, Ragnhild Ås Harbo, Jørgen Flo, Katrine Mosfjeld, Fredrik Bjørlo og Kjetil Røed. Kristin Dahlen Rogstad, Christine Baglo, Evgenia Egorova og Terje Karlung var ikke tilstede da bildet ble tatt. Foto: Innovasjon Norge

Satser tungt på innhold - regner med budsjett på 60 millioner

Den nye avdelingen er i full sving med over 20 stunts og filmer i produksjon. I tillegg planlegger de en større ombygging av visitnorway.com

– Hva er budsjettet for deres nye satsing på innholdsproduksjon?

– Vi har ikke fått det endelige oppdragesbrevet fra departementet, men vi håper jo at det blir omtrent som i fjor, svarer Mosfjeld.

– Hvilken størrelsesorden er det snakk om?

– Dette gjelder drift av tech- og webløsninger, apper, verktøy for analyse og selvfølgelig hele produksjonen med bilder, filmer, stunts, tekster, oversettelser til 11 språk og også litt annonsering. Det vil nok ligge rundt 60 millioner kroner.

Artikkelen ble først publisert på Kampanje.com.