Syklet i kollektivfelt og fikk bot – nå blir det rettssak

Ifølge trafikkreglene er det tillatt for syklister å bruke kollektivfeltet. En syklist som fikk bot av politiet for å gjøre nettopp dette, har gått til retten etter å ha nektet å betale boten.
Ifølge trafikkreglene er det tillatt for syklister å bruke kollektivfeltet. En syklist som fikk bot av politiet for å gjøre nettopp dette, har gått til retten etter å ha nektet å betale boten. Foto: Morten Holm / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En syklist som benyttet kollektivfeltet på Mosseveien i Oslo, fikk bot av politiet. Nå går han til sak. Syklistenes Landsforening kaller det en prinsippsak.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

54-åringen ble stoppet av politiet på Mosseveien på vei ut av Oslo i slutten av september i fjor. Han syklet i kollektivfeltet, på strekningen mellom avkjøringen til Ormsundveien og Ulvøybrua.

Ifølge politiet skal han ha vært til unødig hinder for trafikken og dermed ble han ilagt en bot på 7.000 kroner. Han nektet nemlig å bruke en gang- og sykkelvei i nærheten.

Denne boten har syklisten nektet å betale, og tirsdag kommer saken opp i Oslo tingrett.

Hevder det var tillatt

Årsaken til at han nektet å betale boten, er blant annet at det ifølge trafikkreglene er tillatt å sykle i kollektivfelt, så lenge det ikke er snakk om motorvei, noe Mosseveien ikke regnes som. Dette gjelder også selv om det er gang- og sykkelvei i nærheten.

I tillegg mener politiet at han hindret trafikken.

– Vi snakker om cirka 800 meter med kollektivfelt. Jeg hindrer ikke trafikken på den strekningen, sier syklisten til Østlandets Blad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Politiet på sin side er ikke enig og peker på at det var en lang hale av biler og noen busser bak syklisten, ifølge Aftenposten.

Stortingspolitiker: – Folk i Oslo sykler som om sykkelen er stjålet

– Prinsippsak

– Vi ser på dette som en prinsippsak. Dette er første sak av denne typen som prøves for retten, sier generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening (SLF). Foreningen har engasjert seg i denne saken og gitt syklisten faglig bistand.

– Vi er ikke enig med politiet i at syklister uten videre skal bruke gang- og sykkelvei. Da må man dele areal med gående på deres premisser. Når man holder en høy fart, er ikke gang- og sykkelvei en egnet løsning, sier Andersson.

Han viser til at gang- og sykkelveien i det aktuelle området trafikkeres av skolebarn, barnevogner, hunder i bånd samt biler som krysser veien, og som skal ut og inn til boliger langs gang- og sykkelveien.

– Flere steder er syklister nødt til å holde svært lav fart, tilnærmet gangfart, sier Andersson i en pressemelding.

Oslo-borger bekymret: – Føler meg utrygg som fotgjenger