Takboks på elbilen? Da bruker den mye mer strøm

Det er ingen overraskelse at forbruket øker med en takboks på bilen. For elbilens del er økningen virkelig betydelig. Foto: NAF
Det er ingen overraskelse at forbruket øker med en takboks på bilen. For elbilens del er økningen virkelig betydelig. Foto: NAF
Artikkelen fortsetter under annonsen

NAF har testet både elbil og bil med bensinmotor

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En takboks kan være redningen når man skal på tur – og bilen ikke har veldig stort bagasjerom.

Dette er også veldig aktuelt for mange elbileiere. Her er utvalget av biler fortsatt begrenset. Skal du ha stor elbil med lang rekkevidde, koster det mye penger.

Men hva skjer med strømforbruket på en elbil når du monterer takboks på den?

Det har NAF sett nærmere på. Deres test viser at en kompakt elbil bruker om lag 20 prosent mer strøm med takboks.

e-Golf og Octavia

– Det er ikke overraskende at elbilens forbruk øker med takboks, men dette var høyere enn forventet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

For å ha et sammenligningsgrunnlag utførte NAF også samme test på en bil med bensinmotor. Det har lenge vært en uskreven regel at forbruket øker med 5-10 prosent når man kjører med takboks. NAF har testet hvor mye forbruket faktisk øker, og om forbruket øker likt på en elbil og en bensinbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De to testbilene var Volkswagen e-Golf og Skoda Octavia stasjonsvogn med bensinmotor.

Les også: Så billig kan VWs nye elbil bli

(Saken fortsetter under)

Forbruket øker veldig mye med takboks på en liten elbil. Dette kommer i tillegg til allerede redusert rekkevidde om vinteren. Foto: NAF
Forbruket øker veldig mye med takboks på en liten elbil. Dette kommer i tillegg til allerede redusert rekkevidde om vinteren. Foto: NAF

Testet på motorvei

– Når du kjører med noe på taket, øker naturligvis forbruket. Og kjører du mye på motorvei i høye hastigheter, øker forbruket ytterligere. Mange kjører med takboksen hele året, og det er greit å være klar over at det sluker ekstra drivstoff og strøm, sier Nils Sødal, i en pressemelding.

Takboksene som ble benyttet i testen var Thule Motion XT XL og Skiguard 830 Touring. Testen ble utført på en motorveistrekning på 7 mil, med kjøring i hastigheter mellom 80 og 110 km/t. Rett og slett en typisk transportetappe til hytta.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik sparer du mange tusenlapper på skiboksen

Økte med 19 prosent

Testen bestod av tre turer, hvor hver bil ble kjørt med to type takbokser og én tur ble gjennomført uten takboks. E-Golf ble ladet til 80 prosent batterikapasitet før hver tur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Uten takboks lå forbruket på 1,79 kWh/mil på e-Golf, mens gjennomsnittsforbruket for e-Golf på de to testene med takboks var 2,125 kWh /mil. Det er en økning i forbruket på hele 19 prosent.

– E-Golf er blant de mest populære elbilene i Norge, og med allerede kort rekkevidde er det greit å være klar over at takboks reduserer rekkevidden så mye, mener Sødal.

Ekstra ladestopp?

Forbruket til Skoda Octavia uten takboks var 0,75 l/mil, helt som forventet for motorveiskjøring på vinterstid.

For Skoda Octavia var gjennomsnittsforbruket 0,815 l/mil med takboks. Det er en økning i forbruket på 9 prosent.

– Konklusjonen er at forbruket øker som forventet på stasjonsvognen. Men å kjøre med takboks er veldig utslagsgivende på strømforbruket hvis du kjører en liten elbil. Det er det greit å være bevisst på, så man vet om man må legge inn et ladestopp på vei til hytta, avslutter Nils Sødal.

Visste du dette: På mange elbiler er det ikke tillatt med takboks

Slik kommer de to testbilene ut forbruksmessig.
Slik kommer de to testbilene ut forbruksmessig.

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no