Usikkert når fregatthevingen kan starte

Kranbåten Rambiz ved den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Kranbåten Rambiz ved den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Været gjør at kranlekteren som skal delta i hevingen av KNM Helge Ingstad, måtte returnere onsdag. Dermed er det høyst usikkert når hevingen kan starte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kranlekteren Rambiz vil forsøke å ligge på havaristedet og arbeide så lenge været tillater det, meldte Forsvaret onsdag formiddag.

– Nå er vi absolutt i sluttspurten, men igjen er det været som avgjør. Værutsiktene for de nærmeste dagene er usikre, sier kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell til NTB.

Onsdag ettermiddag ble det bestemt at kranlekteren skulle returnere fra havaristedet til Hanøytangen.

Trenger fem-seks dager

29 ganger har hevingsarbeidet måttet stoppe opp på grunn av været, men så sent som tirsdag hadde mannskapene gode forhold.

– Vi krysser fingrene for et sammenhengende værvindu på fem-seks dager, sier Sandberg.

Det er tiden som trengs for å kunne gjennomføre hevingen. Mannskapene er avhengige av bølger på under en halv meter og ingen kastevind.

Fregatten KNM Helge Ingstad har ligget i Hjeltefjorden i Hordaland etter at den kolliderte med oljetankeren Sola TS torsdag 8. november.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Koster over en halv milliard

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) redegjorde for fregattforliset i Stortinget tirsdag. Da opplyste han at prognosene tilsa at hevingen kunne starte torsdag. Kort tid etter opplyste Forsvarsmateriell at dette var usikkert.

Bergingen anslås å koste over en halv milliard kroner. Siden arbeidet er forsinket, blir det enda dyrere.

Hvorvidt fartøyet skal repareres eller erstattes, er fortsatt uklart. Ifølge forsvarsministeren er det uansett planlagt å redde og konservere materiell om bord i fregatten som kan gjenbrukes på de øvrige fregattene som er i drift.